Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilpasse gitarkasse - gode utgangspunkt?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har jo laget ferdig min første gitar med egendesignet kropp, og lurer nå på hvordan jeg best kan oppbevare og transportere den.

Eller for å si det kort: Jeg trenger en kasse.

Er det noen som har modifisert gitarkasser til å passe spesielt utformede gitarer her? Hva bør i så fall tilpasses?

Og er det noen kasser som er mer "fleksible" (passer flere gitartyper) og evt. lettere å tilpasse enn andre?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt bruke en standard gitarkasse og tømme den for innmat. For så å fylle den med skumplast av noe salg som du konturskjærer så den passer perfekt. Da kan du og velge om du vil trekke skumplasten med ett stoff eller ikke også, og evt om du vil ha lommer til stæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det er nødvendig, så er det jo "ny innmat" som er greia. Ellers kan man jo håpe at det finnes kasser som er fleksible nok til å passe mitt uvanlige gitarkroppdesign uten for mye modding.

Men om man må modde en kasse, er det i så fall produkter det er lettere å plukke ut innmaten i? Kassen til min gamle Ibanez er for eksempel konstruert med en fast festet støtte til halsen, og jeg ser for meg at den også er med på å stabilisere selve kassen.

Det er sannsynligvis lurt å gå for en rektangulær kasse, ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at du får noen sånne myke hardcases med innmat som er rimelig lett å gjøre noe med. Men det er lenge siden jeg drev å funderte på custom kasse selv, så jeg husker ikke helt hvilke merker jeg sjekket ut.

Det vanskelig med formen din er vel, som det ser ut, at den er mye mindre enn standard kropp. Og det er jo mye lettere å fjerne litt innmat enn å legge til...

Endret av haze1305
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal ta med gitaren til instrumentforhandleren og teste... Så får jeg heller ta de hevede øyenbrynene og overbærende blikkene som måtte komme.

Jeg kikket på en sånn myk hardcase sist jeg var innom, og de var ikke så grusommelig dyre heller (ihvertfall under 1000 kroner om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en litt slank flight-type? de får du med skumgummi i lag som kan skjæres til. Ikke så billig kanskje, men solide er de jo da. Det er noen Fender type kasser i plast også som bare har skumgummi (som du delvis kan skifte ut) men jeg husker ikke hvor jeg har sett de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flight-kasser er jo ihvertfall solide. Og det er kanskje et godt tips om jeg finner en dimensjon som passer godt. Gitaren min er jo faktisk ganske liten, og vil nesten drukne i en standardkasse som er laget for å passe alle gitarer.

Min vil jo passe i en kasse helt ned til 88x36cm i innvendige mål (+ litt for polstring)

Edit: Faktisk er ikke gitaren min så liten i bredde. Om halsen skal ligge parallelt med kasseveggene, så er jo 36cm ganske mye... Ser at en del rimelige standardkasser er kun 13" = 33cm innvendig... Men om jeg legger halsen litt på skrå, så...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.