Web Analytics
Jump to content

Hvordan kritisere dine bandkompiser


Roar
 Share

Recommended Posts

Hmmmmm, all min erfaring tilsier at ingen tåler kritikk og at kritikk akkumuleres. Greit å ha i bakhodet når man kritiserer folk. Da blir det letter å tolke deres vanligvis overdrevne negative reaksjon på kritikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske spesielt andregitaristen i bandet var mottakelig for kritikk. Vi skal i studio snart, og han klarer enkelt å greit ikke å spille enkelte av riffene våre. Har sagt til ham på en så hyggelig måte jeg klarer at han kanskje burde øve litt på de tingene han ikke fikser. Får dødsblikk og beskjed om at jeg faen ikke har noe å si fordi jeg trenger å øve på å spille i takt med de andre. Blir så sinnsykt provosert av sånn oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Herlig video, og veldig enig med det Gluke sier ;)

Det gjelder å kunne ta imot kritikk bra, men også å levere kritikk på en "spiselig" måte ... Aldri fett å høre at noe en selv mener er drit tøft ikke blir likt av en annen og da spesielt hvis man er i band sammen og jobber med å lage musikk og få den i trynet. Det ødelegger motivasjonen og kreativiteten akkurat der og da :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ønsker å kommer godt overens med folk over en lengre tidsperiode så la være å kritisere dem. De kommer ikke til å forandre seg uansett. Folk som henger etter må gjetes ikke kritiseres. Ja det tar 100 ganger så lang tid og er PITA. Men da kommer man ut som venner i andre enden.

Og så må man innimellom spørre seg hva man vil og hva som er viktigst. Vil man spille i band med disse menneskene eller ikke? Er dette så jævla viktig? Bringer de noe til bandet som er en del av helheten?

Det er en grunn til at vi bare er tre i bandet vårt. Er greit om bandøvingene ikke er som en episode av Paradiose Hotel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske spesielt andregitaristen i bandet var mottakelig for kritikk. Vi skal i studio snart, og han klarer enkelt å greit ikke å spille enkelte av riffene våre. Har sagt til ham på en så hyggelig måte jeg klarer at han kanskje burde øve litt på de tingene han ikke fikser. Får dødsblikk og beskjed om at jeg faen ikke har noe å si fordi jeg trenger å øve på å spille i takt med de andre. Blir så sinnsykt provosert av sånn oppførsel.

Håpløs innstilling, ikke noe man vil ha i et band om man prøver å komme seg noen plass.

Men kanskje du faktisk er helt talentløs du og? : (

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er viktig å huske på at selv om noen gjør enkelte ting galt, så er det sjelden noen gjør alt galt. Vi er ofte flinke til å plukke på det vi mener er feil, mens vi tar det som er bra som en selvfølge.

Det er kanskje paradoksalt, men den beste konstruktive kritikken kommer som regel med ros som grunnlag. Om man bygger opp selvtilliten til andre gjennom å fortelle dem det når ting fungerer bra, så er det lettere å komme med konstruktiv kritikk også.

Tenk gjennom hva personen gjør som er positivt. Fortell personen både det positive og det negative. Spør om dere gitaristene kanskje skal ta en kveld sammen for å se om dere kan lære av hverandre. Selv om du føler at du ikke har noe å lære av den andre, så kan du likevel be om gode råd, f.eks. ved å dra to soloer og spørre hvilken han liker best og bør bruke i en bestemt låt. Det er viktig å føle seg verdsatt og verdifull om man skal yte sitt beste, og blir man spurt om råd, så er det en god måte å føle seg verdsatt på.

Og pass på å være konstruktiv.

Ikke si: Timinga di suger, og benda dine er falske. (Her får man bare vite hva som er galt, men ikke hvordan det skal bli bedre).

Si heller: Vi må bli enda mer presise i timingen. Vi må lytte til trommisen og bruke øra for å sjekke at vi er i takt. Og så tror jeg enkelte av bendene ble dratt litt langt. Skal vi gå gjennom riffet sammen en gang til for å få det enda mer samkjørt?

Og det er bedre om man klarer å være inkluderende. Om man klarer å få felles samling om et felles mål, en felles forståelse om at målet krever innsats, og at alle må øve, så er det en bedre fremgangsmåte enn å hakke på en om at han må øve mer.

Ikke si: "Du må være i toppform til den kommende konserten. Jeg synes du bør øve litt hver dag i tiden fram til da."

Si heller: "Det er viktig at VI er i toppform til den kommende konserten. Jeg synes VI ALLE bør øve litt hver dag i tiden fram til da."

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Er av den oppfatning at hver og en må gå i seg selv, svelge noen kameler, og innse at det man spiller ikke alltid faller i god jord hos de man spiller sammen med. I bandet vårt er det rimelig uttalt, og vi er enige om, at det er viktig å kritisere. MEN, når kritikken kommer har den som kritiserer ALLTID et alternativ som han mener er bedre, eller i alle fall annerledes.

Hvis, eksempelvis jeg, ikke klarer å spille det som foreslås, så får vedkommende gjøre det selv - noe som er helt ok. Det går ikke an å jobbe i et team hvis det ikke er takhøyde for at alle har mulighet til å høvle ut kompromisser som alle kan enes om, med mindre man enten jobber for en artist, eller har en "valgt" leder som har oppgaven om å styre (nå mener jeg ikke at alle skal være like ubarmhjertige som feks James Brown, men det kan også være en fordel at noen forteller hva andre skal gjøre).

Ta opp saken i bandet, og det går an å være tydelig på hva som er sak og hva som er personrelaterte ting. Er ikke folk voksne nok til å være med på utvikling, så er det fullt mulig å starte et enmannsband...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke folk voksne nok til å være med på utvikling, så er det fullt mulig å starte et enmannsband...

Fra Steve Lukather

"Oh well, my baby daughter wants to play "The claw". How do I argue with a 2 1/2 year old? Oh wait, I was in a BAND for 33 years. I remember. "

Edited by Gluke
Link to comment
Share on other sites

Ingenting blir bedre om man ikke kan gi eller motta kritikk da. Handler bare om å gi konstruktiv og veiledende kritikk istedenfor å kjefte. Om man sier det i en sur tone så blir den andre på defansiven med en gang. Alle må også kunne godta å høre noe negativt om spillinga si SELV OM den som kritiserer kanskje gjør mye galt selv!

Link to comment
Share on other sites

Ingenting blir bedre om man ikke kan gi eller motta kritikk da. Handler bare om å gi konstruktiv og veiledende kritikk istedenfor å kjefte. Om man sier det i en sur tone så blir den andre på defansiven med en gang. Alle må også kunne godta å høre noe negativt om spillinga si SELV OM den som kritiserer kanskje gjør mye galt selv!

Dette er helt riktig alt sammen og også alt som de andre skrev over, men all min erfaring fra både bandsammenheng og livet ellers har lært meg at det skjelden fungere sånn i praksis. For det forutsetter at folk er mottakelig for og takler det å få kritikk og det er det veldig få som er. De vil høyst sannsynlig i sitt eget hode oppfatte det som om du er negativ mot dem og neppe få med seg noe særlig av det du kritiserer. Man kan prøve med bitte bitte bitte små ting og pakke det inn i silke og bomull og bobleplast og se hva som skjer.

Det er også noe med banddynamikk. Se Seigmen dvd'en om hvordan bandet imploderte eller hvordan Jason hadde det i Metallica så ser du typisk banddynamikk i praksis. Sjelden no pent syn.

Link to comment
Share on other sites

En idé kan jo være å prøve å ta tak i ting før de vokser til problemer eller vaner som må kritiseres. Er jo sikkert vanskelig, men de fleste er kanskje mer motakelig for kritik hvis det gjelder noe de akkurat har lagt til seg, eller noe de akkurat har gjort, enn om det er snakk om vaner de har hatt i mange år.... bare en tanke ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.