Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere mitt utstyr...men hvor begynner jeg?


Wreen

Anbefalte innlegg

Hei og hopp dere ! :)

Har lenge lest på forumet her, men igrunn aldri registrert meg for å skrive stort.

Men nå måtte jeg rett og slett poste litt selv for å få svar på min "frustrasjon"

For å gjøre en lang historie kort;

Har spilt i mange år, i band og for meg selv. Har hatt endel konserter, spilt på fester, bryllup, bursdager, puber og andre utesteder...

Anyway, nå de siste åra har jeg sitte for meg selv og spilt på rommet. Alt jeg har plugget gitaren i har vært en PODxt som jeg har brukt hodetelefoner på (Har tatt hensyn til naboer og andre folk i huset :P )

Har i lang tid hatt en Marshall AVT50H topp og Marshall AVT412 kabinett som jeg før brukte ute på spillejobber.

Men nå i det siste har interessen for å spille ute igjen kommet tilbake og jeg er i band som allerede har spillejobber forann seg, så her kommer problemet mitt:

Har som sagt denne PODxt'n, syntes det blir litt "jalla" å spille på den mot forsterkeren min ute da jeg ved flere anledninger trenger å bytte fra clean til vreng og gjerne booste litt av og til for å spille solo osv osv...

Jeg syntes POD'n låter helt greit på forstereken, og selve amp overdriven syntes jeg er helt forferdelig i forhold. Blir gjerne litt pinglete.

Imorgen skal jeg til en musikkbutikk for å prøve litt pedaler, for planen nå er å bygge mitt eget pedalbrett så jeg får litt bedre kontroll over effektene.

Men jeg har litt lite erfaring med amp'er, er så lenge siden sist jeg spilte på noe annet. Får jeg noen dist/od pedal som i det heletatt får min Marshall til å spille bra og ikke bare høre ut som en gitar som fiser? :P Vrengen i ampen min har veldig lett for å bli litt sånn "oppblåst og tam'"

Jeg har en Boss DS-1 stående fra gamledager, men den alene blir ikke mye bedre syntes jeg. Må nok få tak i en reverb pedal, kanskje en helt annen distortion pedal også ? DS-1'n er jo tilnærmet det som er i ampen min.

Ikke at det betyr så mye i denne sammenheng, men har også en Dunlop Wah-wah GCB-95 og en Digitech Whammy pedal som skal inn på det nye pedal brettet jeg vil bygge meg.

Tenkte å bygge det selv på en egen plate jeg mekker. Må bare få kjøpt strøm forsyning og litt andre småting...

Noen som har noen ideer å komme med valg av pedaler osv for å få litt mere liv i ampen med single effekter så jeg slipper å bruke POD når jeg skal spille ute? Jeg skal i butikken og prøve alt jeg finner av saker imorgen, men tar veldig gjerne imot tips av dere som har litt erfaring på det området her.

Bruker litt forskjellig gitarer, men stortsett bruker jeg en Ibanez JS-1200 (regner med noen sikkert måtte vite det også for å gi noen råd :) )

Håper noen kan hjelpe og beklager for litt lang post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville tenkt på, er ny amp. Med en god rør-amp, kommer du nok nærmere det det virker som du søker.

Edit: I forhold til gode råd, kan du gjerne utdype hva slags lyd(er) du trenger, hva slags musikk du skal spille osv.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville tenkt på, er ny amp. Med en god rør-amp, kommer du nok nærmere det det virker som du søker.

Edit: I forhold til gode råd, kan du gjerne utdype hva slags lyd(er) du trenger, hva slags musikk du skal spille osv.

Ah ja sorry, glemte å nevne hva jeg spiller.

Joda, jeg må nok gå til innkjøp av en skikkelig rør amp om det skal bli liv i leiren.

Jeg er igrunn veldig allsidig når det kommer til hva jeg spiller da, alt fra hard rock til stille og rolig pop omtrent.

Bandet jeg spiller covrer fortiden litt Foo Fighters greier f.eks

Er på utkikk etter en mye tightere og "råere" vreng enn det jeg har nå, men jeg er veldig glad i å ha muligeten til å få en veldig løs og rolig vreng også ved å skru ned volumet på gitaren f.eks...

Når jeg sier det sånn som jeg gjør nå så høres det kanskje ut som jeg virkelig trenger multieffekt boks :P Men jeg må innrømme at jeg liker single effkter mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du leter etter er en bra rørforsterker :)

Ja jeg vil tro prioriteten heller burde være å skaffe seg en god amp? hehe

Søren jeg hadde håpet det Marshall opplegget her skulle holde en stund til, hmm... ser ut som jeg må teste forsterkere istedet for effekter imorgen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at du bør se på en ny og bedre forsterker. Når det gjelder effekter kan jo TC Electronics Nova System være et alternativ hvis du har lyst å gå for en bedre multieffekt. Den har en analog drive-krets for overdrive og distortion.

Husker ikke hvordan man fikser youtube-videoer i posten, men hvis du trykker på linken under kommer du til en video med Nova System.

Trykk!

Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.