Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

12 strenger rimelig pris


yeahnz

Anbefalte innlegg

Halla folkens!

Jeg har planer om å gå til innkjøp av en 12 strengers, men er ikke interessert i å bruke mye penger da jeg ikke har så mye penger.

Har noen noen tips til en bra?

Jeg har sett litt på denne: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/productdet.asp?gid=405&subgid=409&wwwalias=nmd&pid=4362

All hjelp settes stor pris på!

-Jens

Endret av yeahnz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All min erfaring tilsier at en 12-strenger skal prøves in persona! (alle andre instrumenter også, men spesielt en 12'er)

Hvis du ikke er interessert i å bruke mye penger, da du ikke har så mye penger kan det være en ide å gå den ur-kjedelige ruta med å spare til du er interessert i å bruke litt mer penger, da du har litt mer penger.

Og du må gjerne sniffe litt på muligheten for å kjøpe noe brukt. (En ny dårlig 12'er til 1800,- eller en brukt god 12'er til 2 500,-?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12strengere er sære vesener. En 12strenger er per definisjon tungspilt, og slik sett et dårlig utgangspunkt for å kjøpe en billig en. På samme tid blir det kanskje ikke hovedgitaren, og det er det ikke nødvendig å hive alle sparepengene sine etter et eksemplar ved første innkjøp.

Samtidig er det en veldig fin gitar å ha- en 12strenger sammen med en seks-strenger er et veldig fint lydbilde, for eksempel. Jeg har eid en rekke rimelige 12strengere, og min erfaring er som følger:

Du må jobbe litt for å få den så lettspilt som mulig. Barrégrep på en tolvstrenger knekker på kort tid de fleste gitaristmuskler. Triks som justering av bånd, noe som ikke nødvendigvis er helt i vater på billige gitarer, samt senking av stol til det klirrer litt over tålelighetsnivået er noe man bør beherske. Hvis ikke ender den rimelige tolvstrengeren opp som en uspillbar sak man ikke orker å klemme ned strengene på. Da er det i hvert fall et bortkastet kjøp.

Ibanez, og faktisk Stagg er kurante kjøp, men ikke forvent deg noe feilfritt i den prisklassen. Vet du hva du driver med, og er villig til å bruke noe tid på å fintune gitaren, kan du få en kurant gitar, faktisk. Den typiske tolvstrengerlyden er ikke nødvendigvis avhenging av så kompleks gitarlyd fra selve instrumentet. Den litt diskantaktige og dissonerende effekten av så mange strenger får du likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla folkens!

Jeg har planer om å gå til innkjøp av en 12 strengers, men er ikke interessert i å bruke mye penger da jeg ikke har så mye penger.

Har noen noen tips til en bra?

Jeg har sett litt på denne: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/productdet.asp?gid=405&subgid=409&wwwalias=nmd&pid=4362

All hjelp settes stor pris på!

-Jens

Ser grei ut den, og Ibanez er jo helt greie gitarer..

Henger meg på den om å prøve.. prøv så mange du bare har mulighet til..

Yamaha, Washburn, Cort er rimelige merker som jeg mener er verdt å sjekke ut

Er du ute etter noe du skal bruke live?? Tenkte da på om du vil ha preamp

Noe som er greit å huske på etter innkjøp, er å ikke la den stå stemt i E hele tida..

Har litt lett for å bli padleårer da. Det beste er egentlig å stemme i D

Har en Jasmine by Takamine 12 str som er helt jævlig etter maaaange år stemt i E.

....en får jo selvfølgelig mere hvis en kjøper brukt, men ha da med en gitarkyndig hvis du ikke er det sjøl..

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.