Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptaksprøve til musikk:


Meierson

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har søkt musikk på Inderøy Videregående skole noe som innebærer at man kan ha en "opptaksprøve" der man viser seg frem hovedinstrumentet sitt, i mitt tilfelle gitar.

Fikk det litt brått på i dag da jeg hørte at den var om 2 uker, hadde helt glemt at det var en opptaksprøve.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan spille? Slik det står til nå kan jeg ikke komme på noe som helst, har mest terpet teknikker osv. så har ikke lært meg noe mange hele sanger enda så sitter litt fast. Skulle lært meg en sang o.l til da.

Tenker egentlig på Albatross av Fleetwood Mac men den blir kanskje litt vel enkel å kjedelig. (til opptaksprøve vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel spille alene ja, helst med backing track. Smoke on the water å Stairway to heaven er veldig enkle sanger, å ikke spesielt originalt så har ikke stor tro på dem.

Tenker på Corazon de Santiago av Marty Freidman å Albatross, tror førstnevnte kanskje ville slått an best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bekymre deg for opptaksprøven hvis Stairway er for lett for deg :P Ok tablaturen er ikke den verste, men du må ha feelingen inne for å få den til ordentlig!

Ellers er det meste av Pink Floyd å anbefale. Shine On You Crazy Diamond er jo en fin sang for å brilijere med bending og vibrato og feeling. Ellers er Coming Back To Life en fin sang med enkel vokal og to fine solo'er.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg har søkt musikk på Inderøy Videregående skole noe som innebærer at man kan ha en "opptaksprøve" der man viser seg frem hovedinstrumentet sitt, i mitt tilfelle gitar.

Fikk det litt brått på i dag da jeg hørte at den var om 2 uker, hadde helt glemt at det var en opptaksprøve.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan spille? Slik det står til nå kan jeg ikke komme på noe som helst, har mest terpet teknikker osv. så har ikke lært meg noe mange hele sanger enda så sitter litt fast. Skulle lært meg en sang o.l til da.

Tenker egentlig på Albatross av Fleetwood Mac men den blir kanskje litt vel enkel å kjedelig. (til opptaksprøve vel og merke)

Spørs jo litt på hva de er ute etter også. Prøvde selv å komme inn på musikklinje på videregående i 1991 (ja, jeg er gammel), og hadde spilt gitar ett års tid, og fleska til med noe jeg hadde komponert selv med inspirasjon fra Chet Atkins. Fikk god tilbakemelding på det, men de hadde nok forventa noe mer klassisk (mulig tidene har endra seg). Det viste seg at opptaksprøven var mer enn bare spill - det var tonelære og notelære i tillegg, og da karen spilte noe på piano og spurte meg om hva som var dur og moll, maj og dim - ja, da måtte jeg begynne på møbelsnekkeren i stedet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med en dude til å kompe deg (det er lov), spill en standardlåt sammen hvor dere bytter på å spille melodi og komp, før du improviser en solo. Det liker de.

Ta gjerne to standardlåter når du først er i gang. Så blir du vant til det. Det er det eneste du får spille i tre år fremover når du begynner på musikk. Lykke til!

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med en dude til å kompe deg (det er lov), spill en standardlåt sammen hvor dere bytter på å spille melodi og komp, før du improviser en solo. Det liker de.

Ta gjerne to standardlåter når du først er i gang. Så blir du vant til det. Det er det eneste du får spille i tre år fremover når du begynner på musikk. Lykke til!

Ikke sant. Jeg spilte blant annet Unearth i mine gitartimer i tredjeklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Jeg spilte blant annet Unearth i mine gitartimer i tredjeklasse.

Du hadde ikke OB som gitarlærer :( Heldige Fossfaen. Skal begynne med privatlærer igjen, timene på skolen suger.

Måtte dere bruke tights i dansetimene i førsteklasse, Snorre? :P Det skulle jeg likt å se, isåfall! :lol:

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke OB som gitarlærer :( Heldige Fossfaen. Skal begynne med privatlærer igjen, timene på skolen suger.

Måtte dere bruke tights i dansetimene i førsteklasse, Snorre? :P Det skulle jeg likt å se, isåfall! :lol:

Hadde Håkon Storm, verdens uten tvil kuleste gitarlærer.

Måtte ikke gå med tights, nei. Hadde dans i camoshorts og Cannibal Corpse-skjorte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.