Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VOX AC4TV vs Bugera V5 vs Laney CUB 10 vs ?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Har lurt litt på å bytte ut min Marshall MG15CD med en liten, rørbasert øvingsforsterker istedet.

VOX AC4TV har lenge vært en kandidat, men så oppdaget jeg at Bugera har V5, som er bygget over samme "ide", men som har romklang og hodetelefonutgang i tillegg.

Derfor lurer jeg: Er det store forskjeller mellom disse i lyden, om man ser bort fra utseende og romklang-features?

Og finnes det andre forsterkere i denne klassen?

Edit: La til Laney Cub 10 i headeren fordi den akkurat nå virker som et aktuelt alternativ å prøve.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spørs hvilken klasse du mener... "lav-watt" eller "dritbillig"?

Begge deler. ;)

De to ampene jeg har nevnt innledningsvis indikerer vel hva jeg er ute etter.

Det må være rør, det må være lav-watt (begge disse har brytere til å skru ned effekten ytterligere).

Den fysiske størrelsen må ikke være for stor, men gjerne med utgang til eksternt kabinett.

Finnes det tilsvarende fra andre produsenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke forsøkt noen av dem. Jeg forsøker foreløpig å finne gode kandidater før jeg forsøker å finne noen eksemplarer jeg kan teste live. Lydklippene på nettet er så forvrengte av dårlig opptaksutstyr og kompimering og farget av gitarer/pickuper/rom at det ikke er veiledende en gang.

Marshall Class5 vurderte jeg, og mye på den stemmer, men det begynner å bli et relativt stort kabinett. Jeg trenger noe hendig som det er lett å flytte på og som heller ikke tar så stor plass. Egentlig synes jeg alt som er større enn min Marshall MG15CD blir stort (MG15CD-dimensjoner ca 38x38x21cm).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig at det er rør? Eller holder det at den låter bra? ;)

Jeg synes i alle fall Tech21 Trademark 30 er ett ypperlig alternativ:

trademark.jpg

Akkurat nå er det vel rør som er greia for meg. Jeg kommer ihvertfall IKKE til å kjøpe solid state uhørt (og sannsynligvis ikke rør heller). Den overdrive-kanalen på Marshall MG15CDen er såpass dårlig at jeg har innsett at en rørbasert crunch/overdrive er det jeg er ute etter (i tillegg til en god clean sound), og en billig solid state skal være veldig god for å komme i nærheten av det jeg er på jakt etter.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det vel rør som er greia for meg. Jeg kommer ihvertfall IKKE til å kjøpe solid state uhørt (og sannsynligvis ikke rør heller). Den overdrive-kanalen på Marshall MG15CDen er såpass dårlig at jeg har innsett at en rørbasert crunch/overdrive er det jeg er ute etter (i tillegg til en god clean sound), og en billig solid state skal være veldig god for å komme i nærheten av det jeg er på jakt etter.

Det finnes gode og dårlige forsterkere - både rør og solidstate ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode og dårlige forsterkere - både rør og solidstate ;)

Ja, helt klart. Men rørbaserte ting er nå likevel den opprinnelige kilden til den overdrive-lyden de fleste foretrekker. Rørforsterkere overlever på grunn av lyden, for ellers er rørteknologi dyrt, upraktisk, ineffektivt og upålitelig sammenlignet med solid state. Klart det finnes gode solid state amper, men da oppfattes de gjerne som gode fordi de klarer å låte omtrent som en røramp. Det er sjelden røramper erklæres som godtlydende fordi de klarer å låte som en god solid state. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rørforsterkere har du prøvd (uansett størrelse), og hvilken synes du låt best?

Ingen.

Jeg følger strømmen. Har solid state, har lyst til å prøve rør, det er ikke vanskeligere enn det. Dette er ikke en tråd for å diskutere rør vs solid state (har hatt nok av den type diskusjoner i hifi-verdenen, og til syvende og sist kommer det ned til smak og behag ... hver gang).

Dette er en tråd for å finne gode kandidater når jeg skal skaffe en liten og grei rørforsterker. Når jeg har funnet noen kandidater, så må jeg forsøke å få prøvd dem etterhvert.

Beklager om jeg har gitt inntrykk av å være anti-solid state. Jeg er ikke det, men har lyst til å prøve rør, og søker andres erfaring for å finne gode kandidater innenfor mine begrensinger.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden små dimensjoner er viktig kan jeg jo nevne Fender Champion 600.

Ja, den er jo litt morsom. Hvordan låter den sammenlignet med de andre? Det kan vel være vanskelig å få crunch/overdrive på lave volum med den?

Ellers er det nok lyden jeg er mest på jakt etter, utseendemessig kan jeg styre meg for ekstremt vintage-design. Men jeg lar vel ikke designet stoppe meg om alt annet stemmer.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.