Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyler


shv

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nylig (hentet på fredag på posten) en James Tyler Black Classic, hollow body, med midboost og bypass. Tenkte jeg skulle fortelle litt om mine første inntrykk rundt denne gitaren! :)

Bakgrunn for kjøp:

Jeg hadde ikke behov for denne gitaren, men har hørt utrolig mange lovord om disse gitarene så jeg bestemte meg for å kjøpe en og gi det en sjanse.

Leitet litt rundt på ymse sider før jeg til slutt fant en demobrukt tilsalgs direkte fra Tylers "garage sale". Slo til på denne.

Første inntrykk:

Var veldig spent på denne gitaren. Eiere av Tyler-gitarer er nesten utelukkende veldig positive om disse. Tror ikke jeg har lest en eneste negativ omtale, faktisk! Spenningen var således stor når jeg kom hjem og pakket ut gitaren. Første inntrykket er at den var veldig lett! Men det skulle jo bare mangle, i og med at den er hollow. Ellers såg den ren og pen ut. Er jo ikke den mest spektakulære finnishen på denne. Gitaren var nogenlunde stemt ut fra kassen, så her var det bare å starte prøvespillingen! :)

Sound:

God klang unplugged i gitaren, men mitt sammenligningsgrunnlag begrenser seg til solid bodies, så aner ikke hvordan den er i forhold til andre hollow-varianter. Ellers er det typisk strat-lyder fra denne gitaren, bortsett fra Humbuckeren i bridge som selvfølgelig har litt mer punch. Midboost kontrollen er ganske genial. Gjør gitaren veldig allsidig mtp. lyder man får fram, og veldig praktisk med bypass knappen slik at man lett kan switche mellom lyder f.eks. midt i en sang. En ting som er diskutert er hvor bra hollow-gitarer håndterer vreng. Her vil jeg anta det er forskjeller fra produsent til produsent hvordan dette låter. Jeg hadde lest positive ting om Tylers hollow-bodies, og etter min mening fungerer dette veldig bra. Det er ingen problemer å bruke denne gitaren til rock'n'roll! :)

Hals:

En av de tingene som er mest omtalt vedr. Tyler gitarer er halsene. Disse er slipt/tilpasset for at de skal kjennes "innspilt" fra første stund. Om man titter på halsen fra en viss vinkel så ser den nærmest litt scallopert ut langs kantene. Jeg kan ikke si at jeg merker så veldig mye til dette når jeg spiller, men nå er jeg heller ikke den mest finslepne gitaristen så det merkes sikkert mer for andre! :)

Should it stay or should it go?

Vel, nå var dette en gitar jeg i utgangspunktet ikke hadde behov for, men kjøpte av ren nysgjerrighet. Det er en veldig god gitar, og den er utrolig allsidig. Men er det noe for meg? Dette er jeg foreløpig litt usikker på. Jeg føler at spillefølelsen på Suhr-gitarer passer meg litt bedre, men dette kan være en vanesak. Pr. dags dato merker jeg at jeg heller har lyst til å plugge i en Suhr enn Tyleren når jeg skal spille. Det er ganske stor forskjell på halsene, og denne føles rett og slett litt uvandt å spille på. Kanskje jeg ombestemmer meg når jeg har prøvd den litt mer. Satser på å spille på Tyleren i hovedsak fremover og se om den vokser på meg. Hvis ikke kan det være jeg tenker "been there done that" og legger den ut for salg om en liten stund.

Dett var dett, så langt! :)

post-4052-127175354646_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på halsene, og denne føles rett og slett litt uvandt å spille på. Kanskje jeg ombestemmer meg når jeg har prøvd den litt mer.

Har hørt veldig mange som sier det samme om '59 halsen første gang de prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å få avmystifisert disse gitarene litt :)

Inntrykket man har er jo at så snart man plukker opp en slik får man en religiøs opplevelse og alt annet blir uvesentlig.

Jeg tviler ikke et sekund på at det er knallbra gitarer av ypperste kvalitet, men det har seg nå slik at smak og personlige preferanser spiller inn, og dermed finnes the ikke noen "be all, end all" gitar for alle - så behold og kos deg med Suhr gitarene dine (som i mine øyne også ser mye fetere ut et Tyler) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med en mer "nøktern" beskrivelse ja :)

Kanskje det ikke var den rette treverkskomboen for deg..

Lest om folk som har prøvd flere for å finne den rette, jeg tror jeg hit the jackpot med min (Mamywoo) men har ikke prøvd en AlderTyler f,eks.

Jeg har fortsatt den religiøse følelsen når jeg plukker opp min :D

Halsen var uvant til å begynne med, men når man har spillt på den en stund føles liksom andre halser litt feil...For tynne liksom!

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett halsen jeg har litt issues med, ellers er jeg veldig fornøyd med gitaren. Som tidligere nevnt kan dette være en vanesak, har derfor bestemt meg for å spille mest på Tyleren fremover for å se om jeg klarer å vende meg til den.

Kanskje det er som å drikke øl; ikke så godt første gang man prøver, senere i livet er det ikke mye som er så deilig som å nyte en kald pils på terrassen i sommersola! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er som å drikke øl; ikke så godt første gang man prøver, senere i livet er det ikke mye som er så deilig som å nyte en kald pils på terrassen i sommersola! :D

Årsaken til det er strengt tatt at man ikke lenger klarer å gjøre det som før var best, så man må ta til takke med å sitte stille og drikke øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett halsen jeg har litt issues med, ellers er jeg veldig fornøyd med gitaren. Som tidligere nevnt kan dette være en vanesak, har derfor bestemt meg for å spille mest på Tyleren fremover for å se om jeg klarer å vende meg til den.

Tyler halsen og ihvertfall på Classisen er STOR og det er nok en overgang for de fleste. Jeg kom fra EB EVH gitaren og den er jo veldig liten men jeg ble litt overrasket over hvor fort jeg vente meg til den større halsen. Jeg syntes den har litt av den samme innspilte feelen som EVHen men er jo mye større. Men det kommer også litt an på hva og hvordan du spiller. Jeg bruker Tyleren når vi spiller coverlåter. Den funker veldig bra til stort sett alt og det er den eneste halsen jeg prøvd som jeg kan spille på 3 timer i strekk på øving uten å bli sliten i handa. Men jeg tar en annen gitar når vi spiller tungmetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte mye i går, prøvde å venne meg til halsen. Iblant byttet jeg gitar med Suhr for å teste litt. Ingen tvil om hva som passer meg best egentlig, så jeg tror Tyleren kommer for salg. Men det har da vært en fin erfaring å ta med seg, så har jeg ihvertfall prøvd det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange variasjoner av halsprofiler på Tyler gitarene? Jeg har inntrykk av at det er snakk om èn halsprofil som finnes på de aller fleste Tylerne.

Jeg var i Japan nylig og var heldig nok til å snuble inn i en gitarsjappe med en vegg full av Tylere. Fikk prøvd en SE og halsen virket utrolig spillbar.

Inntrykket jeg sitter igjen med er utrolig god hals og spillbarhet samt en helt syk god akustisk klang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kom raskt ut på markedet igjen må jeg si...

Jeg er en handlingens mann! :) Har spilt på den mange timer nå, og blir ikke komfortabel med den halsen. Da seg jeg ingen grunn til å sitte og ruge på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange variasjoner av halsprofiler på Tyler gitarene? Jeg har inntrykk av at det er snakk om èn halsprofil som finnes på de aller fleste Tylerne.

Jeg var i Japan nylig og var heldig nok til å snuble inn i en gitarsjappe med en vegg full av Tylere. Fikk prøvd en SE og halsen virket utrolig spillbar.

Inntrykket jeg sitter igjen med er utrolig god hals og spillbarhet samt en helt syk god akustisk klang.

59`er den vanligste, men jeg har sett en som hadde betegnelsen 59`slim.

Har hatt Tyler`n i henda nesten sammenhengende mellom kl 12-21 i går i forbindelse med undervisning og bandøving og det er den eneste halsen jeg kan spille så lenge på

uten å bli sliten i hånda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.