Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ø i akkorder?


Paul W

Anbefalte innlegg

Halvforminsket.

Edit: Meh, fant ikke linken jeg lette etter. Har vært omtalt før på forumet. I all hovedsak er o det samme som dim (forminsket), og ø det samme som halvforminsket - m7b5. Svarer til firklangen du får ved å stable terser fra den lokriske skalaen.

Enda en edit:

E|---|
B|-4-|
G|-3-|
D|-4-|
A|-3-|
E|---|

"VM i jazz"-akkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak er o det samme som dim (forminsket), og ø det samme som halvforminsket - m7b5. Svarer til firklangen du får ved å stable terser fra den lokriske skalaen.

Nemlig!

Hva i all verden betyr det på norsk? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, Bergen...

Tænk no på en akkorrd, sant. Så læggær vi till en sjuerr, sant? Så fårrminskarr vi halve akkårrden, sant, to av firre tonerr, sant. Då fårrminskarr vi de to i midten, sant. Tærrs og kvinten, sant. Dæn akkårrden vi fårr da, sant, bestårr av grrunntonæ, liten tærrs, fårrminskæt kvint, sant og sæptim, sant. Vi kallarr akkården Cm7b5, sant. Dærrsåm grrunntonæn ærr C, sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, Bergen...

Tænk no på en akkorrd, sant. Så læggær vi till en sjuerr, sant? Så fårrminskarr vi halve akkårrden, sant, to av firre tonerr, sant. Då fårrminskarr vi de to i midten, sant. Tærrs og kvinten, sant. Dæn akkårrden vi fårr da, sant, bestårr av grrunntonæ, liten tærrs, fårrminskæt kvint, sant og sæptim, sant. Vi kallarr akkården Cm7b5, sant. Dærrsåm grrunntonæn ærr C, sant.

Hahaha, æppik, sant :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig!

Hva i all verden betyr det på norsk? :blink:

Den lokriske skalaen er jo helt loco. Sjekk ut hvordan den er bygget opp og hvordan den passer sammen med tilhørende akkorder.

Om du skjønner innholdet i denne lenken, så blir du sikkert litt klokere:

http://www.jazzguitar.be/half_diminished_chords.html

Jeg for min del synes det er greit å vite at m7b5 betyr lokrisk skala og motsatt. Jeg er ikke noen stor fan av denne skalaen eller akkordene, siden den er den mest dissonante skalaen i vestlig musikktradisjon. Men den kan skape spennende brytninger i musikken, som variasjon i overganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.