Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som vet hvilke effekter og amp...?


allyouneedisblues

Anbefalte innlegg

Lyden på opptaket er nok Yngwies vanlige lyd, er nok opptaket som lurer deg litt.

Jeg glemmer aldri 12.desember 1988 på Rockefeller, gitar-teknikeren var ute på scenen for en siste dobbelsjekk av riggen hans før konserten startet, det var det mest grumsete rakleverket av en lyd jeg har hørt.....

Noen minutter staret introen til Rising Force og en klokkeklar RÅFET Yngwie-lyd rystet Rockefeller i grunnvollene... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tvilsomme bilder kan man finne av de fleste gitarister, men jeg skjønner jo likevel at mange må ha et sterkt behov for å ty til barnslig kritikk av uvesentlige ting som Malmsteens utseende, da de antagelig aldri kommer til å nå denne fyrens tekniske og musikalske nivå, for ikke å snakke om stjernestatusen. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg i Honningsvåg, altså nokså langt ut på kysten. Bare 36km fra Nordkapp, faktisk, hehe. Bor du i nærheten?

Nei, kan ikke si det. Holder til i Vardø, men vet om en kar her på forumet som har en eller flere Malmsteen-gitarer, kaller seg Shreddhare og bor i Vadsø. Hør med ham om den typen gitarer, han har nok mer erfaring med slikt enn de fleste andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomme bilder kan man finne av de fleste gitarister, men jeg skjønner jo likevel at mange må ha et sterkt behov for å ty til barnslig kritikk av uvesentlige ting som Malmsteens utseende, da de antagelig aldri kommer til å nå denne fyrens tekniske og musikalske nivå, for ikke å snakke om stjernestatusen. B)

Så så... Jeg var Malmsteen-fan før du ble født. (selv om tilbedelsen har dalt en smule...) Stjernestatusen er vel heller ikke hva den en gang var. Utrolig og særegen gitarist ja, men også latterlig på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så... Jeg var Malmsteen-fan før du ble født. (selv om tilbedelsen har dalt en smule...) Stjernestatusen er vel heller ikke hva den en gang var. Utrolig og særegen gitarist ja, men også latterlig på mange områder.

Death is when you loose the ability to laugh at yourself...........

Hva? Er ikke YJM Gud lenger? Man, ingen forteller meg noen ting. Føkk it jeg går tilbake til å tilbe Eddie Van God isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singlecoils (jada, han bruker stacked single-coils) og mye mid-tone er alfa omega når det kommer til typisk yngwie.

Noen ting jeg har prøvd som funket bra:

Strat -> POD 2.0 m/kompresjon

Strat -> Boogie Quad preamp + lett overdrive

Strat -> ENGL Powerball på crunch + boost

Strat -> Marshall plexi m/overdrive

Bare kjør opp mid, og bruk singlecoil i hals når du skal spille solo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To singlecoils oppå hverandre er vel det som kalles en "stacked humbucker". "Stacked singlecoil" har jeg aldri hørt om.

Alle "noiseless" singlecoils er vel egentlig en eller annen form for "stacked humbucker", men der er ofte den ene viklingen så liten at den ikke bidrar særlig til lyden. Både DiMarzio HS-3 og HS-4/YJM er vel slike.

"HS" i HS-3 står vel kanskje til og med for "humbucker stack"?

Edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Yngwie_Malmsteen_Stratocaster

Endret av steinba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To singlecoils oppå hverandre er vel det som kalles en "stacked humbucker". "Stacked singlecoil" har jeg aldri hørt om.

Alle "noiseless" singlecoils er vel egentlig en eller annen form for "stacked humbucker", men der er ofte den ene viklingen så liten at den ikke bidrar særlig til lyden. Både DiMarzio HS-3 og HS-4/YJM er vel slike.

Den HS3 jeg har, har da to solide sett med viklinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den HS3 jeg har, har da to solide sett med viklinger.

Ja, jeg mente at mange "noiseless" singlecoils er stacked humbuckers med en "vanlig" og en liten vikling (pluss en magnetskjerm) for støyreduksjon. (Kinman, Lace, Fender Noiseless.) HS3 og mange andre er vel en skikkelig humbucker med viklingene stablet i høyden i stedet for liggende ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente at mange "noiseless" singlecoils er stacked humbuckers med en "vanlig" og en liten vikling (pluss en magnetskjerm) for støyreduksjon. (Kinman, Lace, Fender Noiseless.) HS3 og mange andre er vel en skikkelig humbucker med viklingene stablet i høyden i stedet for liggende ved siden av hverandre.

Ok, Suhr SSC systemet er også en ekstra coil, men det er en stor coil som ligger under plekterbrettet isteden for på hver pickup.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke si det. Holder til i Vardø, men vet om en kar her på forumet som har en eller flere Malmsteen-gitarer, kaller seg Shreddhare og bor i Vadsø. Hør med ham om den typen gitarer, han har nok mer erfaring med slikt enn de fleste andre her.

Ok, takk for tipset.

Jeg fant foresten ut hvilken pedal som laget den ønskede "summelyden". "Screamer" som ligger under Distortions i POD Farm kom ganske nært når jeg skrudde gain til 93% og drive opp mot 100. Lyden ble desverre litt skurrete på en måte, men det er kanskje ikke annet å vente av en boks til 1500kr, hehe :)

Kan vel også nevne at den av top'ene som fulgte med programmet som passet best, var Plexi Lead 100. Bittelitt chorus gjorde også susen, og alt sammen kombinert med støyreduksjon, såklart. Men det er klart at man kan trikse og fikse seg i hjel med ulike EQ settings osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.