Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som vet hvilke effekter og amp...?


allyouneedisblues

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke en del etter hva for slags utstyr vår svenske kollega brukte da han var med på G3, men jeg finner nokså lite (gitaren er jo grei). Lyden han har er liksom ikke som på alle de andre konsertene. Det virker som det er lagt til ørlite fuzz eller et eller annet som gjør lyden litt mer spesiell, som jeg ikke klarer å sette fingeren på! Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er nok den vanlige setupen, kanskje med litt andre innstillinger enn vanlig. Et kjapt bildesøk på Google med "yngwie malmsteen setup" gjør at dette bildet popper opp som første resultat:

malmsteen_yngwie_1988.gif

Det er riktignok fra 1988, men da var jo lyden hans på sitt beste, så det kan være greit å ha som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker der. Søt Yngwie på den tegningen, btw.

Du blir nok nødt til å prøve deg fram, men det er ikke SÅ vanskelig å få en meget brukbar Malmsteen-lyd selv med svært rimelig utstyr. Jeg har hørt folk med POD 2.0 og en boost-pedal få til en skikkelig autentisk lyd, så det går nok veldig mye på spillestil.

Når det er sagt så klarer for eksempel ikke Joe Stump å få like bra lyd som Malmsteen selv om han bruker samme utstyr og spiller til tider nesten identisk med originalen, så man kan jo lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Ja, jeg har en UX2 selv med POD Farm. Problemet er at alle forsterkerne har fått liksomnavn i stedet for navnet på utstyret som de er modellert etter. Vanskelig å gjette seg fram til riktig setup når det gjelder så mange bokser.

Spillestil har mye å si på lyden, ja. Jeg er relativt fersk med gitarspilling (5-6 år, kanskje) og har faktisk selv merket at gitarlyden har forandret seg siden i fjor, etter at jeg begynte å trene teknikk på en litt annen måte, selv om jeg har den samme gitaren og forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Ja, jeg har en UX2 selv med POD Farm. Problemet er at alle forsterkerne har fått liksomnavn i stedet for navnet på utstyret som de er modellert etter. Vanskelig å gjette seg fram til riktig setup når det gjelder så mange bokser.

Spillestil har mye å si på lyden, ja. Jeg er relativt fersk med gitarspilling (5-6 år, kanskje) og har faktisk selv merket at gitarlyden har forandret seg siden i fjor, etter at jeg begynte å trene teknikk på en litt annen måte, selv om jeg har den samme gitaren og forsterkeren.

Det som er viktigst i lengden er spillestilen. Yngwie har sin egen måte å spille på, både når han spiller sakte og når han spiller hurtigere ting. Vibrato og bending er veldig viktig å få til på riktig måte, og plekteranslaget spiller også en stor rolle. Yngwie bruker mye economy picking, og mikser inn en god del legato. Det er ikke lett å høre når han bruker hver enkelt teknikk, som med f.eks. Paul Gilbert eller Joe Satriani der det gjerne er legato-deler i soloene.

Mye subtile ting man må legge merke til. Mange vil legge stor vekt på at gripebrettet må være uthulet eller at mikkene må være HS-3, slike ting. Det mener jeg er ting som bidrar til lyden, men det viktigste er måten du spiller på. Øving, øving, øving, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye subtile ting man må legge merke til. Mange vil legge stor vekt på at gripebrettet må være uthulet eller at mikkene må være HS-3, slike ting. Det mener jeg er ting som bidrar til lyden, men det viktigste er måten du spiller på. Øving, øving, øving, vettu.

Ja, det har du absolutt rett i.

Noe jeg har lurt på en stund er hvor mye megafrets'ene til Malmsteen egentlig har å si på lyden! Jeg regner nesten med at det blir mye lettere å bende, siden strengene sannsynligvis ikke er borti treverket (særlig mye), men forandres lyden på noen måte? F. eks. pga. mindre kontakt med treverket i halsen. Det er nokså ubegrenset med musikkbutikker her i Finnmark, og jeg har ennå tilgode å se og spille på en gitar med samme type frets som Yngwies Fender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Finnmark befinner du deg?

Når det gjelder frets og lyd så tror jeg nok ikke det har så voldstom mye å si, men det blir selvfølgelig enklere å få til de svære bendsa med store bånd enn med tynne 50-tallsbånd. Selv bruker jeg gitarer med forholdsvis store bånd, men ingen av mine gitarer har sånn scalloping, mest fordi jeg ikke har lyst å gjøre noe så drastisk på noen av halsene, men også fordi jeg ikke vil venne meg til å spille på disse. Har på følelsen av at det kommer til å gjøre vanlige halser mindre attraktive grunnet at de da er vanskeligere å bende på, og det ønsker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulle vel ønske han var så slank :D

Hva er i veien med å ha litt pondus og størrelse og ikke se ut som en radmager og underernært spirrevipp? Malmsteen er ikke akkurat usunt overvektig, så jeg skjønner meg ikke på dette hysteriet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Finnmark befinner du deg?

Når det gjelder frets og lyd så tror jeg nok ikke det har så voldstom mye å si, men det blir selvfølgelig enklere å få til de svære bendsa med store bånd enn med tynne 50-tallsbånd. Selv bruker jeg gitarer med forholdsvis store bånd, men ingen av mine gitarer har sånn scalloping, mest fordi jeg ikke har lyst å gjøre noe så drastisk på noen av halsene, men også fordi jeg ikke vil venne meg til å spille på disse. Har på følelsen av at det kommer til å gjøre vanlige halser mindre attraktive grunnet at de da er vanskeligere å bende på, og det ønsker jeg ikke.

Jeg befinner meg i Honningsvåg, altså nokså langt ut på kysten. Bare 36km fra Nordkapp, faktisk, hehe. Bor du i nærheten?

Ja, det var noe slikt som enklere bending jeg også hadde forestilt meg, ang. de frets'ene. Tror jeg er fornøyd med fretsene jeg har nå, egentlig. De kunne vært litt større, men så er jeg ikke ute etter bendingen til Zakk Wylde heller, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.