Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Overdrive/Distortion


Mortius

Anbefalte innlegg

Jeg har fått GAS på en OD/distortion-pedal av et eller annet slag. Den skal brukes til blues/bluesrock, samt bittelitt tyngre greier (ikke metall). Altså er jeg ikke ute etter noe high-gain-greier. Jeg spiller med en Fender Strat og en Vox AC4TV. Vox'en kan jeg 'kranke' og jeg er rimelig fornøyd med lyden. Derimot tar GAS'en overhånd (hvis ikke noen kan snakke meg til fornuft?) og jeg føler jeg har lyst på noe som kan endre tonen og pushe den litt til. Jeg er ute etter en plexish lyd da dette er drømmelyden. Jeg har i det siste lest det meste som finnes om dette på diverse fora, samt hørt en god del klipp, men jeg har ikke fått bestemt meg.

Jeg har sett på en del pedaler. De jeg vurderer sterkest for øyeblikket er Rothwell Hellbender, Lovepedal COT 50 og Lovepedal Amp 50. Jeg har også sett på en haug med andre pedaler: Lovepedal Purple Plexi, ZVex Box of Rock, Jetter Gain Stage Purple, Wampler PlexiDrive, Xotic BB Preamp, Fulltone OCD etc. (sikkert noen jeg har glemt).

Er det noen som har noe erfaring eller noen formening om disse pedalene? Andre forslag i ca samme prisklasse eller helst billigere? De fleste av disse pedalene er ikke å finne i Norge (med unntak av Godlyd og Vintagegitar, men det er for langt unna), så jeg må nesten basere valget mitt på hva jeg kan høre på youtube, samt andres meninger. Hjelp?

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ville etter erfaring bare kastet alle pedaler, og kjøpt en Pod X3 normal/live/pro... eller en GT pro/10... så har man alt i ett, og trenger aldri kjøpe pedaler igjen :D er så kjipt når pedalene mister for eksempel level skrue, eller comp skrue :P da er man liksom litt stuck :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt pedaler er ganske mye stress sånnsett... da ville jeg anbefale Pod X3... de kan enkelt kobles til pc, og har utrolig mye fin lyd! man får også laste ned toner på internett av andre band, artister, eller sjanger man har lyst på, så man også kan finne presets uten å måtte gjøre en drit selv :P ellers, der de veldig lette å bruke, og inneholder mye bra som ellers ville kostet ganske mye penger som enkeltpedaler, forsterker og forskjellig... selv har jeg en GT10 og Pod X3 pro, funker utrolig bra. GT 10en har også en loop funksjon som er ganske grei, spille inn et riff, og lage efeker over det :P finnes også mye presets til GT, men det er litt mer stress. X3 kan nemlig alt gjøres på pcen, man kan skru alt man vil opp og ned :P verdt å ta en titt på dette... kjøpe litt dyrt er lurere enn å kjøpe masse billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Eivind vet helt hva han snakker om... Har du noen gang prøvd en ordentlig rørforsterker og opplevd hvordan vrengen er i den? Eller ordentlige effektpedaler av høy kvalitet? Tror ikke det du. Hverken GT10 eller X3 klarer å emulere lyden av en Dual Rectifier som blåser buksa av deg. Eller en ordentlig stereo chorus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si det at det beste er å kjøre en pod, igjennom en rørforsterker ;) har god peiling på alt det der, og Pod gir den perfekte lyd. har litt pedaler å sånn, joda, de gir en grei lyd.. men man trenger så urimelig mange! derfor greit å bare bruke 1 prosessor, som kan gjøre alt! lyden er veldig fin uansett. Det er bare sånne anti prosessor snobber som sier enkle pedaler er best... uansett... kjøp 1 pedal da vel... og bruk en prosessor utenom... så kan du få den lyden du vil ha, + en pedal... er virkelig ikke mye å tjene på å bruke 50k på pedaler og forsterkere, når Pod kan gjøre alt, med en forsterker, tilsammen pris på 20k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rørforsterkeren gir en fyldig lyd! så når den er koblet med en Pod, får man en utrolig flott lyd! er også mye muligheter for inspilling, vokal, bass, og hva enn du trenger. Med pod er det mye mer å gjøre enn å ha en haug med sånne små ekle pedaler som bare ender opp i skuffer uten å bli brukt uansett. Med efektprosessor, er det jo ingen vits å kjøpe nye pedaler. greit at 1 pedal gjerne gir bedre lyd... men har du lyst å kjøpe alle 98 pedalene som er i en pod, bare for å få et litt bedre system? for så å kjøpe alle forsterkermodellene, micene, og stackene som er i den, for å få lydene man vil ha?

en mesa forsterker, med pod... det er egentlig hva man trenger!

lurer på å prøve å skaffe meg sånn brett som john petrucci har tho... med litt av rack modulene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok off-topic folkens? Ikke mat trollet er det noe som heter. Uansett, topic er plexish overdrive til mellom 1000 og 1500 kr. En ordentlig plexi blir det nok en vakker dag (med forbehold i tilfelle noe revolusjonerende skulle bli laget), men ikke på den lønna/lommeboka og de kvadratmeterne jeg har til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, INGEN, prosessorer i hele verden (bortsett fra Axe-fx muligens) klarer å emulere alle verdens effekter bra. Greit nok visst man spiller metalcore og kun trenger kjipe lyder. Men gi meg nøyaktig samme lyd som en plexi på full guffe med en boost foran og en tape echo, i en POD eller GT, så skal jeg betale deg 20k for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.