Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Til dere som har moddet Fender Champion 600


Anbefalte innlegg

Lurte på om dere som har tatt R19 (mer gain) mod'n har testet på eksterne kabinetter.

Leste om en her inne som hadde moddet og koblet til eksternt kabinett. Da hadde det luktet brent, før forsterkeren døde.

Selv, liker jeg forsterkeren, etter jeg la på en eq og en overdrive boks. Men kunne tenke meg å ha litt mer luft flyttet. Har lurt på å enten kjøpe et 2X12" kabinett, eller å lage selv. Men dumt å gjøre det, hvis det skulle dra såpass mye strøm utav forsterkeren at den dør. Regner med at det er trafoen som da går. Rørene tåler det kanskje ?

Lurer på å lage en "high gain" bryter. Dvs. legge inn en enkel bryter i serie med R19 (hvis jeg har forstått hva r19 står for, da).

Satt oppe i natt og leste om mange som hadde moddet, og flere meldte om at 6"'rn som sitter i originalt, begynnte å kødde, når det ble mer gain. Det fikk jeg også, når jeg la på et par bokser, men justerte enkelt ned den frekvensen som lagde kødd, med eq'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Champion%20600%20Schematic.pdf

R19 styrer mellomtonen i en FMV-tonekontroll hvor motstandene er gjort faste, i stedet for å kunne varieres. for mer gain kan du øke R8 og R9 (anodemotstander). for mer kompresjon og klipp kan du lage bias-offset ved å øke R2 og R3 (og R23). for mer gass i sluttrinnet kan du ta bort eller redusere R7 (global negativ feedback).

voicingen gjøres av C3 og C10 i gaintrinnene, den faste FMV-tonekontrollen (alt som er mellom TP2 og TP3) og C2.

eksterne kabinett dreper sjelden amper sånn uten videre. er vel heller et tvilsomt utført "mod" som har drept den. det burde være lett å finne ut.

hvis du kobler til en annen last enn hva som er "riktig" vil frekvensgangen endres, og sluttrinnet vil yte mindre. hvis du ikke kobler til noe last kan du drepe utgangstrafoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du klipper bort R19 vil du i praksis ta bort hele tonekontrollen, og du unngår mesteparten av signaltapet i denne. da vil du få ca 15-25dB mer gain.

hvis du endrer verdi på R19 vil du endre mellomtonen. det blir som å skru på mellomtone-knappen på en vanlig Fender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig

:)

Hadde ikke tenkt å endre verdien. Bare sette på en av/på bryter på R19. Dvs med en bryter i serie der, så vil jo motstanden være litt annerledes (høyere), selv om strømmen går rett gjennom. Mulig det vil forandre litt på mellomtonen, da ? Føler jeg at lyden blir annerledes med den ekstra komponenten i serie, så går det an å sette på en variabel motstand og få motstanden lik som den var før. (korriger meg, hvis jeg tenker feil)

Takk for svar

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.