Web Analytics
Jump to content

Test-inspilling jcm800+sm58


oystein1988

Recommended Posts

veldig bra lyd ;)

bare en ting, har vel med at det ikke er mikket opp med amp mic, eller mikset profft, men gitaren ble hengende litt i bakgrunnen, den komme ikke helt frem. hva var settingsene på ampen? kan kansje være lurt og prøve å få frem mid-frekvensene. :)

Link to comment
Share on other sites

veldig bra lyd ;)

bare en ting, har vel med at det ikke er mikket opp med amp mic, eller mikset profft, men gitaren ble hengende litt i bakgrunnen, den komme ikke helt frem. hva var settingsene på ampen? kan kansje være lurt og prøve å få frem mid-frekvensene. :)

Er litt vanskelig å få det bra frem når man mikser oppå en backingtrack mp3 fil. Boosta midsa en del i cubase, og hadde vel treble+middle på 10 på marshallen... Hadde vel egentlig alt på 10 unntatt bass og presence ;)

Kjørte low input og boosta den med en tubescreamer, og som sagt master på 10.

Kult at folk liker lyden :)

EDIT: Hadde blitt mer mids/bedre lyd med v30 elementer også. Er på utkikk etter det, hvis rette pris kommer opp ;)

Edited by oystein1988
Link to comment
Share on other sites

Wow, det var sykt bra lyd.

Hvordan funker slike micer? Går de via usb rett i pc'en eller er det mic plug som man må plugge i et lydkort elns?

Takk :)

Det er en vanlig sang-mic, koblet i et line6 UX2 lydkort :)

Edited by oystein1988
Link to comment
Share on other sites

har vel med at det ikke er mikket opp med amp mic

Jag förstod inte helt den? SM58 är ljudmässigt ganska lik SM57 (många säger att det är samma mick, men bara att SM58:an har skyddsgrill på toppen) som ju är så nära insustristandrad man kan komma, när det gäller att micka upp förstärkare. Eller har jag missförstått vad du menar? Inte omöjligt att jag har gjort det alltså :) .

Edited by TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Share on other sites

de er ikke like sånn som jeg har forstått det. :)

site_img_us_rc_sm58_large.gif

site_img_us_rc_sm57_large.gif

EDIT:

sm 57:

•Contoured frequency response for clean, instrumental reproduction and rich vocal pickup

•Professional-quality reproduction for drum, percussion, and instrument amplifier miking

•Uniform cardioid pickup pattern isolates the main sound source while reducing background noise

•Pneumatic shock-mount system cuts down handling noise

•Extremely durable under the heaviest use

•Frequency response: 40 to 15,000 Hz

•Replacement cartridge: R57

sm58:

•Frequency response tailored for vocals, with brightened midrange and bass rolloff

•Uniform cardioid pickup pattern isolates the main sound source and minimizes background noise

•Pneumatic shock-mount system cuts down handling noise

•Effective, built-in spherical wind and pop filter

•Supplied with break-resistant stand adapter which rotates 180 degrees

•Legendary Shure quality, ruggedness and reliability

•Cardioid (unidirectional) dynamic

•Frequency response: 50 to 15,000 Hz

•Replacement cartridge: R59

Edited by Thorris
Link to comment
Share on other sites

SM58 är ljudmässigt ganska lik SM57 (många säger att det är samma mick, men bara att SM58:an har skyddsgrill på toppen)

det stemmer bra!

The SM57 and SM58 microphones are based on the same cartridge design. The main difference is in the grille design.

link

Link to comment
Share on other sites

Husker det var en eller annen som skrev en utredning om dette her på forumet for en stund siden. Tok tilfeldigvis vare på det i Evernote, tenkte det var kjekt å ha :)

Her er det personen skrev (tok ikke vare på nicket, så vet ikke hvem jeg skal kreditere for det :P ):

Mikrofonene er lignende, og dersom man bare har tilgang til en så vil man få gjort en overlappende jobb, men allikevel ganske forskjellige mikrofoner:

Frekvensresponsen er litt forskjellig. SM57 har en ganske smal, men tydelig boost i frekvensområdet rundt 5-6000hz, mens SM58 har en litt bredere og mindre fremtredende boost i 5-11000hz (med en liten "dip" ved ca 9000hz). Ellers andre små og minre hørbare i forskjeller i responsen. I mine ører får du også en tydeligere volumøkning ved nære plasseringer (proximity effect) på SM58. (har ikke målt nøyaktig det, så mulig mine ører oppfatter det sånn pga frekvensresponsen) Konstruksjonsmessig er de ikke så veldig forskjellige, og de bruker vel den samme membranen, men materialvalg og utforming rundt membranen gir ganske forskjellig resultat. Må man velge kun én mikrofon ville jeg definitivt gått for en SM57. Den har forøvrig en tendens til å isolere bedre mot "støy" fra andre lydkilder pga en litt tydeligere kardiodekarakteristikk (kan også henge sammen med at den er lettere å plassere nærmere lydkilden ved f.eks oppmikking av gitarforsterkere.)

Men det må sies at mikrofonplassering har MYE mer å si for lyden enn SM57 vs SM58, så i det virkelige livet vil du sansynligvis ha mye større utfordringer enn detaljene ovenfor... ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.