Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Windows 7 vs Vista & Cubase 5


Anbefalte innlegg

Når det gjelder å oppgradere fra XP til win7 hvis man kun ska bruke maskinen som DAW, og man evt ser bort fra muligheten til å gå over til 64-bits, så ser jeg faktisk ikke det store poenget i seg selv. Nå bruker ikke jeg cubase 5, og kan ikke snakke om det, men "fordelene" eller med win7 er da ikke så mange, såsant det ikke er slik at Cubase5 funker bedre med win7.

Har man en stabil plattform med XP, så bør man liste opp hva man ønsker å oppnå ved å bytte, og så vurdere ut fra det. Windows 7 fungerer i det minste aldeles utmerket.

Jeg har laget meg en "hardwarebryter" som gjør at jeg bytter mellom to harddisker, en med XP, og en med Windows 7, og kan dermed koble om fra det ene OS-et til det andre. Jeg må selvsagt skru PCen helt av mellom hvert bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av virtuelle maskiner støttes på det groveste - har du hardware til det er støtten i win7 for MS sin egen VM teknologi veldig god. Jeg kjører veldig mye i VM modus og tester alltid tøyse applikasjoner og lignende med "undo" funksjon. Men jeg er en sånn datanerd også da.. profesjonell nerd

Dette er noe jeg aldri har prøvd, og har derfor noen spørsmål angående dette. Kjører som sagt foreløpig XP men planen er oppgradering til W7.

Jeg kunne ønske en enkel overgang til andre OS som gamle Win 98 eller Millenium (Ja bare le, du!) men jeg har noen gamle programmer for elektronikk-konstruksjon

som skriver seg helt tilbake til Win 3.11-tida. Jeg tviholder på de enda siden de er geniale til skjemategning og kretskort-utlegg.

I tillegg har jeg noen DOS-programmer for å programere mikroprosessorer.

Er det mulig å kjøre disse med såkalt VM-teknologi? Jeg vet det finnes flere VM-programmer. Har du noen å anbefale? Er dette integret i W7?

Sorry mange spørsmål på en gang :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg aldri har prøvd, og har derfor noen spørsmål angående dette. Kjører som sagt foreløpig XP men planen er oppgradering til W7.

Jeg kunne ønske en enkel overgang til andre OS som gamle Win 98 eller Millenium (Ja bare le, du!) men jeg har noen gamle programmer for elektronikk-konstruksjon

som skriver seg helt tilbake til Win 3.11-tida. Jeg tviholder på de enda siden de er geniale til skjemategning og kretskort-utlegg.

I tillegg har jeg noen DOS-programmer for å programere mikroprosessorer.

Er det mulig å kjøre disse med såkalt VM-teknologi? Jeg vet det finnes flere VM-programmer. Har du noen å anbefale? Er dette integret i W7?

Sorry mange spørsmål på en gang :blush:

Du kan kjøre Dos, eller et hvilket som helst annet operativsystem omtrent som VM om du vil faktisk. Jeg bruker også eldre applikasjoner av samme type som du i VM (ymse sim ting o.l.) Det eneste som ikke fungerer i VM er støtte for innstikks-kort i pc'en, da VM oppretter et sett virtuell hardware som ikke er fysisk knyttet til hva du faktisk har i maskinen din. Dette gjør jo også at en slik VM kan flyttes mellom maskiner og OS uten problemer.

Hvis du er helt ukjent med Vitrualiserings teknologi kan du laste ned Microsoft sin Virtual PC : http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/support/virtual-pc-2007.aspx Denne versjonen fungerer også i XP. Dette fungerer helt utmerket for de flestes enkle bruk.

Etter at du har installert en ny VM kan du installere en egen driver i det ny-installerte os'et (Windows) som gir deg en bedre mus, skjerm og lyd integrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Greener,

Skal sjekke ut denne virtual PC, men har er par spørsmål til som jeg håper du kunne hjelpe meg med:

Jeg googla litt på nettet og fant noe som heter VMware workstation. Kjenner du denne?

Vil VM-tenko'en virke på porter som den gamle typen com-porter og evt. USB med com-converter? (Med tanke på DOS og mikroprosessor-programmering)

Hadde en programpakke en gang i tiden som het Vitrual PC som vi brukte til å kjøre Win98 på en Mac med OS9. Er det det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VMware har ulike ganske avanserte virtualiseringspakker, men til ditt bruk vil Microsoft sin gratisapp fungere helt fint. Den er også enklere å forholde seg til hvis du ikke er så kjent med den typen ting.

Microsoft sin VirtualPC har støtte for å koble en eller flere virtuelle com porter til en eller flere fysiske com porter. USB vil også fungere. Hva som i praksis fungerer av slike ting med eventuelle eldre hardware-lock nøkler e.l. er vanskelig å si, men det er bare å prøve. Koster ikke no, og tar ikke all verdens med tid å teste heller. Hvis den Virtuelle maskinen ikke trenger noen internettforbindelse bør du sette opp at den ikke har noe nettverkskort, da den ellers fort er litt sårbar med tanke på manglende oppdateringer osv av eldre OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Greener,

Kjører Dos 6.22 og Win 3.11 så det griner her jeg nå :D

Jeg må bare få dette med Additions og "shared folders" osv. til å funke, så jeg ikke låser meg til inn -ut via CD-rom ;)

Ser helt klart muligheten til å herje med tulleprogrammer på en slik VM, ja.

Når vi først snakker om gamle programmer kan jeg nevne at jeg har første versjon av Cubase GS (v. 1.02), fra tidlig '90-tall, oppe og går på maskinen min.

Kun Midi, ingen audio. Det kan jo ikke brukes til noe, men det er jo moro å se hvordan ting startet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil komme i ytterligere "vintage" stemning kan jeg sende deg den første gratis mp3-avspilleren som ble sluppet - dos applikasjon - kommando basert selvsagt.. schnedig! Eller hva med photoshop 1.0 ? Du kan tro det er programvare som imponerer..

Jeg har vel IBM sitt OS/2 warp liggende også, hvis du skulle komme på å konvertere, nå noen år etterpå :D

os2warp3.gif

palm_os2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjører Ezdrummer på 64 bit?

Fungerer det greit?

Jeg var inne å så på siden deres og der står følgende: Note that there is currently no support for 64 bit operating systems

I tillegg så står følgende: Cubase SX2, SL3 and SE3: new MIDI track created on drag and drop

Sistnevnte problem er tydeligvis ett problem for em kollega av meg også. Han lurte på hvorfor han måtte flytte beats og slette midi tracks for hver gang han legger til noen takter. Jeg er svar skyldig så det holder. Det fungerer helt greit på mitt XP...

Add: I tillegg... er det noen som har testet AbbeyRoad 70s Drums?

Hvordan fungerer det?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også warp med instruksjonsvideoer, diverse versjoner av Wordperfect, og faktisk Windows 1.0 og 1.2 liggende. Windows 1.0 var ganske stilig, det hadde blant annet ikke støtte for kataloger, så man måtte ha alt på rota. Men pytt, det var vinduer!

Vel, det var i alle fall vinduer ved siden av hverandre.. Litt merkelig det der. Og multitaskingen var vel ikke helt i boks ennå, ikke med dosvinduer i alle fall - og alle programmer kjørte jo i Dos dengangen. Merkelig at ikke Amiga eller Mac ble det gjeldende os'et nesten - de skulle ha skrevet versjoner for Pc-plattformen også, så hadde de regjert verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ontopic- har ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd EZdrummer på 64 bits, har et miljø som fungerer utmerket, og da er ikke nybrottsarbeid prioritert-

Offtopic- angående multitasking og slikt- skjønner heller ikke det der med Amiga og Mac, jeg ble skikkelig skuffet da jeg måtte begynne med Windows 3, og oppdaget at det faktisk var bare juks. Jeg var fra amigaen (En 2000 med akselleratorkort og 4 MB 32-bitsminne, i tilleg til de 16 jeg hadde fra før) at filstrukturen var slik jeg så det på disken.

Nåvel, det er ikke første gang i historien at bedre teknologi har tapt. 2000- maskinen min står her fortsatt, har ikke hatt hjerte til å kaste den. Harddisken er på hele 40 MB, boksen kostet vel over 20 000 i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.