Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Windows 7 vs Vista & Cubase 5


Anbefalte innlegg

God aften,

Sitter for tiden med en relativt kraftig pc... men da jeg har Cubase 4, så får jeg ikke utnyttet all den blingbling'en jeg har (RAM og 64bit).

Så jeg kjører med to partisjoner, en med Vista og en med XP... samt selvsagt flere andre partisjoner for lagring, spill, musikk osv...

Nå driver ikke jeg å laster ned så voldsomt my forskjellig programvare og spill.. de spillene jeg driver med er jeg som regel trofast mot lenge, og jeg er stort sett innpå de samme siden om og om igjen... og de er ansett som trygge sider.

Så jeg vurderer å bare reinstallere hele maskina... kjøre alt på en partisjon/operativsystem.

Siden Cubase 4 ikke er direkte så veldig glad i 64bit, så tenker jeg da oppgradere til Cubase 5.

Men er det noe vits i å oppgradere fra Vista til Windows 7? Jeg har ingen problemer med Vista og jeg har aldri hatt det, men jeg tenker på driver kompabilitet, brukerinterface, ressurskrav...

I tilfelle... hvilken Windows 7 er det som er anbefalt?

Takker for alle svar...

Edit:

Fant denne siden: Windows 7 Buying Guide

Iflg. denne så er det definitivt Home Premium i tilfelle. De tilleggsfunksjonene til Pro og Ultimate er vel kjekkest dersom en driver ett kontor av noe slag.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har driftet maskiner med Vista, og har akkurat "hoppet over" til Windows sju på et par maskiner.

Jeg kan sammenfatte det sånn- Vista, i nåværende form, er ikke mye mer "heft" enn Windows 7 på maskiner den fungerer bra på. Selv om jeg ikke har så lang erfaring med win7 enda, så er win7 litt mindre ressurskrevende, og det skjer mindre rare ting, uforklarlige feil som ofte bare går over av seg selv uten at jeg har funnet noen løsning.

jeg hadde valgt Windows 7, rett og slett, selv om Vista ikke er så dårlig som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker...

Har du noen motforestillinger mot å bruke alt på samme operativsystem da...

Dvs. spill, bilderedigering, internett, office...

Ikke at jeg ikke kan ha det på to forskjellige, men slik jeg har det nå, så er det litt pes å restarte maskinen for å spille en en snedig ide når jeg får slike.

Jeg er en svært ryddig pc som ikke driver å installerer/avinstallerer over en lav sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er all grunn til å oppgradere til W7. Det sier alle som har prøvd begge.

Utseendet er noenlunde det samme som Vista, men selve motoren i operativsystemet er fullstendig ombygget.

Det betyr at W7,, utnytter alle maskinens resursser (ram, prosessor etc.) på en helt annen måte, noe du vil merke som et mye raskere operativsystem.

Vista er kjent for å være ganske lunefull og ustabil. Alle de svakhetene er borte i W7.

Jeg tror ikke jeg ville valgt noe mindre enn Professional-versjon, da home-versjonene av Windows ofte mangler vitale nettverksfunksjoner.

Og ja, Cubase 5 og Studio 5 skal støtte 64-bit operativsystem.

Selv kjører jeg fortsatt XP, men W7-DVD-en ligger her. Grunnen til det er at XP-systemet mitt fungerer såpass bra at jeg ikke gidder å ominstallere maskinen før jeg får en krasj.

Men jeg har skiftet OS på maskinen til dattera mi fra Vista Home til W7 Pro. Det gikk ikke mer en en halv time før tilbakemeldingene kom: "Jeg har jo fått en helt ny maskin, fuck Vista" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Win7 er i all hovedsak bare en Vista hvor de har rettet opp feil og mangler i brukerinterfacet og litt annet småtteri. Fungerer Vista er en oppgradering egentlig ganske meningsløs (hvis du skal betale for elendet) Både Vista og Win7 har forøvrig en mye dårligere lydhåndtering enn XP. Bruker du et billig lydkort med "windows" drivere vil du oppleve time-lag på inngangene som er helt ville. Angående Cubase har jeg 0 peil.

Av valgene dine er XP det beste OS'et egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen motforestillinger i det hele tatt. Med dagens maskiner er det ikke slik at den blir "ødelagt" av å legge inn et spill i tillegg til Cubase. Det som er skadelig, er å legge inn masse ting som man egentlig ikke har bruk for, som for eksempel alle mulige programmer som følger med skriveren, mobiltelefonen, det digitale kameraet, alt på CD platen som følger med tastaturet, musen og så videre og så videre. Som du sier, så driver du ikke og legger inn og fjerner allskens hele tiden, og da er ikke det noe problem.

En mulighet med et OS er jo også å legge inn en virtuell maskin som du bruker til surfing og synkronisering av alle mulige og umulige enheter. Da opprettholder du få programmer, og særlig da få TSR- programmer på maskinen. "hovedos" reserverer du til noen få programmer som krever mye kraft, og så putter du resten i en virtuell maskin. Fungerer aldeles glimrende, mye brukt blant kravstore utviklere på jobben.

Jeg skulle ønske at det fantes musedrivere og tastaturdrivere som ikke lå i minnet og sjekket om det var en tigjengelig oppdatering hvert 10. sekund. Denslags tull spiser maskinkraft samlet når det blir mange "syklustyver" nok. Det er helt unødvendig, og er noe som Microsoft får skylde for, helt urettmessig. Forsøkker å holde slik programvare på et minimum. Det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne logge på et domene eller kjøre RDP er ikke så fryktelig vitalt for hjemmebrukere kanskje..

Stemmer... jeg må kunne logge på Gitarnorge forumet, myspace, youtube og noen andre forum...samt hotmail, gmail...

Ikke at jeg vet hva RDP er, men det er vel også ett tegn på at jeg bruker det svært lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av virtuelle maskiner støttes på det groveste - har du hardware til det er støtten i win7 for MS sin egen VM teknologi veldig god. Jeg kjører veldig mye i VM modus og tester alltid tøyse applikasjoner og lignende med "undo" funksjon. Men jeg er en sånn datanerd også da.. profesjonell nerd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen motforestillinger i det hele tatt. Med dagens maskiner er det ikke slik at den blir "ødelagt" av å legge inn et spill i tillegg til Cubase. Det som er skadelig, er å legge inn masse ting som man egentlig ikke har bruk for, som for eksempel alle mulige programmer som følger med skriveren, mobiltelefonen, det digitale kameraet, alt på CD platen som følger med tastaturet, musen og så videre og så videre. Som du sier, så driver du ikke og legger inn og fjerner allskens hele tiden, og da er ikke det noe problem.

En mulighet med et OS er jo også å legge inn en virtuell maskin som du bruker til surfing og synkronisering av alle mulige og umulige enheter. Da opprettholder du få programmer, og særlig da få TSR- programmer på maskinen. "hovedos" reserverer du til noen få programmer som krever mye kraft, og så putter du resten i en virtuell maskin. Fungerer aldeles glimrende, mye brukt blant kravstore utviklere på jobben.

Jeg skulle ønske at det fantes musedrivere og tastaturdrivere som ikke lå i minnet og sjekket om det var en tigjengelig oppdatering hvert 10. sekund. Denslags tull spiser maskinkraft samlet når det blir mange "syklustyver" nok. Det er helt unødvendig, og er noe som Microsoft får skylde for, helt urettmessig. Forsøkker å holde slik programvare på et minimum. Det er ikke lett.

Heldigvis så fungerer de fleste ting med default windows driver. Setter jeg minnekort i leseren, så henter jeg ut bildene... trenger ingen drivere.

Høres ut som en plan... Eneste Logitech keyboardet mitt jeg skal ha drivere til, men det driver svært sjeldent å søke etter oppdateringer.

Andre program som følger med f.eks. GPS er slikt en kan starte manuelt ved behov. En kan gå inne å fjerne program fra oppstartslista... noe jeg gjør ganske aktivt.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. er det noen som kan gi meg et godt argument for å oppgradere fra xp pro til w7 pro på DAW-PCen? Lydkortet er et EMU 1820, som såvidt jeg skjønner "tar over" all lydhåndtering fra OSet.

Har samme lydkort, og kan gjenta meg selv: Funker gull det! :D

Har likevel et lite problem i og med at jeg bruker Avast antivirus, og det er at Avast nekter lydkortet starte opp patchmixen. Løses enkelt ved å "disable all shields" i Avast til Patchmixen har startet, for så å aktivere skjoldene igjen for hver oppstart. Litt irriterende, men, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Audun, greit å vite at det funker :) Er det noen forskjeller i funksjonalitet/kvalitet? Ang. anti-virus, du kan evt prøve AVG free + windows firewall, da klikker man ok én gang og ikke noe mer mas.

Joda, har prøvd AVG, men synes det bruker mye kraft ifht. Avast, og jeg har gode erfaringer med Avast, bortsett fra dette ubetydelige problemet.

Med W7 er det bare å laste ned driverne for Vista på Creative sine sider, så funker kortet helt utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.