Web Analytics
Jump to content

Transponering!


Aleksander

Recommended Posts

Hei, eg har endel problemer med og skjønne dette med transponering... Spesielt når det innebærer og bruke Capo.

Eg er helt blank på dette så en liten forklaring hjelper sikkert ikke mye.. Trenger en del hjelp visst dere skjønner : )

Takk for alle svar.. Gjelder gitar foresten..

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du ikke skjønner? Ganske enkelt, egentlig. Mange av oss gitarister synes akkorder med åpne strenger låter bedre enn bare barre-akkorder f.eks. Så ved å plassere capo i 1. pos. kan du spille F-dur med "E" akkord hvis du skjønner. Bb akkorden tar du med "A" akkorden, D# med "D" akkorden, G# med "G" akkorden osv.

Jeg bruker også capo f.eks. hvis jeg spiller inn flere akustiske gitarspor i en låt. Hvis jeg spiller ei låt i G-dur, spiller jeg inn ett spor med std. akkorder, så kan jeg f.eks spille inn ett spor med capo i 3.pos eller enda høyere opp for å få et rikere klangbilde.

Link to comment
Share on other sites

Ut over det Audun sier om gitarer og transponering og capo og slikt som er ting man bør ta til seg, for all del, så når det gjelder transponering litt mer generelt, så er det smart å forstå kvintsirkelen. Knekker man den koden, blir det veldig enkelt å transponere. Etter en tid kan man bytte mellom tonearter "i hodet" uten problemer. Når jeg klarer det, ved å visualisere kvintsirkelen, klarer de fleste andre det, også.

Link to comment
Share on other sites

Ut over det Audun sier om gitarer og transponering og capo og slikt som er ting man bør ta til seg, for all del, så når det gjelder transponering litt mer generelt, så er det smart å forstå kvintsirkelen. Knekker man den koden, blir det veldig enkelt å transponere. Etter en tid kan man bytte mellom tonearter "i hodet" uten problemer. Når jeg klarer det, ved å visualisere kvintsirkelen, klarer de fleste andre det, også.

Det med kvintsirkel skal være ganske nyttig ja.

Bruker jeg litt tid, og om jeg har tangenter forran meg vil jeg kunne finne ut av den.

Men "innsiden" på kvintsirkelen, parallel-toneart og diverse er jeg litt grønn på.

Bruken av kvintsirkelen er litt uviss også.

Var det ikke en tråd på forumet som omhandlet dette?

Link to comment
Share on other sites

Det med kvintsirkel skal være ganske nyttig ja.

Bruker jeg litt tid, og om jeg har tangenter forran meg vil jeg kunne finne ut av den.

Men "innsiden" på kvintsirkelen, parallel-toneart og diverse er jeg litt grønn på.

Bruken av kvintsirkelen er litt uviss også.

Var det ikke en tråd på forumet som omhandlet dette?

Parallelltonearter er egentlig ganske lett. Parallelltonearten til C-dur er A-moll. Gå en ters ned fra C, og hva får du? Jo, A. A-moll blir parallelltonearten. Parallelltonearten til G-dur er E-moll. Gå en ters ned fra G, og hva får du? E. Parallelltonearten er E-moll. Har du en moll-toneart og vil finne parallelltonearten gjør du det samme, bare at du går en ters opp, istedet for en ters ned. Si du har Hm og vil finne parallelltonearten. Gå en ters opp, og du får D. Parallelltonearten er D-dur. Sånn funker det! :)

Link to comment
Share on other sites

Kvintsirkelen er fin, men det kan også være greit å lære seg å tenke trinn i skalaen som igjen krever at man har litt kjennskap til skalaer og hvor de forskjellige tonene finnes på gitarhalsen.

Vil være såpass dristig å si at spill med capo nesten ikke kvalifiserer til å kalles transponering. Riktig nok rent teoretisk (og ikke minst auditivt), men rent visuelt så vil nok en del (ihvertfall noen) si at en E-akkord med capo på første bånd ikke er en F, men en E, på samme måte kan en F med capo i første bånd ikke ender opp som en F, men en F#... Når man lærer å spille en D-dur som ung og håpefull gitarist så lærer man seg til at akkorden D-dur forbindes med hvordan D-dur ser ut visuelt på gitarhalsen, ergo vil en akkord som fingermessig ser ut som en D-dur, men spilt med capo på andre bånd for mange fortsatt være en D-dur og ikke en E-dur fordi en E-dur ikke forbindes med den fingersettingen. Kronglete og muligens ganske så dårlig forklart, men etter noen timer med gitarundervisning som har innebært spill med capo så er dette erfaringen jeg sitter igjen med (jeg har vært lærer og ikke elev). La oss si at en låt som går i c-dur skal transponeres opp til eb-dur og spilles med capo på tredje bånd. For noen som ikke har fullstendig oversikt over gripebrettet vil sangen fortsatt gå i c-dur fordi venstrehånd danner en akkord med samme form som akkorden man ellers kjenner til som c-dur (litt repetisjon der altså).

Min mening er at hvis man skal påberope seg som mester i transponering så innebærer det at man kan transponere en sang UTEN capo. Først da er man nødt til begynne å tenke transponering utifra kvintsirkel eller skalatrinn. Med capo tenker man ofte som om man spiller låta slik den egentlig går, men bare litt lengre opp på gitarhalsen enn hvor den opprinnelig spilles. Fingermessig spilles den likt og da glemmer man at man har transponert.

Lærer man seg å transponere ei låt til to-tre kryss- og b-tonearter uten capo så tror jeg man har kommet et langt langt stykke på vei.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at hvis man skal påberope seg som mester i transponering så innebærer det at man kan transponere en sang UTEN capo. Først da er man nødt til begynne å tenke transponering utifra kvintsirkel eller skalatrinn. Med capo tenker man ofte som om man spiller låta slik den egentlig går, men bare litt lengre opp på gitarhalsen enn hvor den opprinnelig spilles. Fingermessig spilles den likt og da glemmer man at man har transponert.

Eller at man transponerer ved bruk av capo uten å gjøre om besifringen. Tro meg, det er faktisk mulig.

Link to comment
Share on other sites

Eller at man transponerer ved bruk av capo uten å gjøre om besifringen. Tro meg, det er faktisk mulig.

Hva er mulig? Transponere med capo og ikke vite hva man gjør, eller transponere med capo og vite man gjør? :)

Fra spøk til alvor - mitt syn er at det er lurt å lære seg å spille et knippe låter i forskjellige tonearter uten bruk av capo. Jeg mener det åpner mer opp for å skjønne hvordan en del av den akkordbaserte musikken er bygd opp og henger sammen. Man lærer seg å kjenne igjen kadanser i forskjellige tonearter, både auditivt og visuelt, og jeg er ganske overbevist om at det spiller mye inn på gehøret.

Når det er sagt så er jeg helt enig med det ang. det å bruke capo for å transponere låter opp. Strumming låter bedre med åpne strenger enn med barréakkorder.

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hei.En nyere brukt standard i god stand går for ti-tolv tusen.Så kan man begynne å trekke fra for båndslitasje,reparert halsbrudd,finish, osv.Det er heller ingen fordel at originale deler er byttet ut.Så det spørs  hvordan den er å spille på,(halsprofil,setup,lyd...) dvs. om kjøperen liker den,og er villig til å betale det du forlanger.Og som alltid i en annonse:Bilder,bilder,bilder.. (En brukt Special går for 6-7 tusen og dette er veldig gode gitarer,de er bare ikke så forseggjort som Standard med blank lakk,binding,inlays osv.) Skal kjøperen ha en SG,velger han/hun en gitar i god stand eller en som er modifisert og med reparert halsbrudd?Hmmm.... Tror ikke du får mer enn 5.000,men du kan jo prøve med 7. Lykke til 🙂
    • Hei Noen erfaringer her? Postivt? Negativt? Er kabinettet stort nok for et 25kvm øvingslokale? Spiller stort sett rock, metal og mye forskjellig mellom. 
    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.