Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Transponering!


Aleksander

Anbefalte innlegg

Hei, eg har endel problemer med og skjønne dette med transponering... Spesielt når det innebærer og bruke Capo.

Eg er helt blank på dette så en liten forklaring hjelper sikkert ikke mye.. Trenger en del hjelp visst dere skjønner : )

Takk for alle svar.. Gjelder gitar foresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke skjønner? Ganske enkelt, egentlig. Mange av oss gitarister synes akkorder med åpne strenger låter bedre enn bare barre-akkorder f.eks. Så ved å plassere capo i 1. pos. kan du spille F-dur med "E" akkord hvis du skjønner. Bb akkorden tar du med "A" akkorden, D# med "D" akkorden, G# med "G" akkorden osv.

Jeg bruker også capo f.eks. hvis jeg spiller inn flere akustiske gitarspor i en låt. Hvis jeg spiller ei låt i G-dur, spiller jeg inn ett spor med std. akkorder, så kan jeg f.eks spille inn ett spor med capo i 3.pos eller enda høyere opp for å få et rikere klangbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut over det Audun sier om gitarer og transponering og capo og slikt som er ting man bør ta til seg, for all del, så når det gjelder transponering litt mer generelt, så er det smart å forstå kvintsirkelen. Knekker man den koden, blir det veldig enkelt å transponere. Etter en tid kan man bytte mellom tonearter "i hodet" uten problemer. Når jeg klarer det, ved å visualisere kvintsirkelen, klarer de fleste andre det, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut over det Audun sier om gitarer og transponering og capo og slikt som er ting man bør ta til seg, for all del, så når det gjelder transponering litt mer generelt, så er det smart å forstå kvintsirkelen. Knekker man den koden, blir det veldig enkelt å transponere. Etter en tid kan man bytte mellom tonearter "i hodet" uten problemer. Når jeg klarer det, ved å visualisere kvintsirkelen, klarer de fleste andre det, også.

Det med kvintsirkel skal være ganske nyttig ja.

Bruker jeg litt tid, og om jeg har tangenter forran meg vil jeg kunne finne ut av den.

Men "innsiden" på kvintsirkelen, parallel-toneart og diverse er jeg litt grønn på.

Bruken av kvintsirkelen er litt uviss også.

Var det ikke en tråd på forumet som omhandlet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kvintsirkel skal være ganske nyttig ja.

Bruker jeg litt tid, og om jeg har tangenter forran meg vil jeg kunne finne ut av den.

Men "innsiden" på kvintsirkelen, parallel-toneart og diverse er jeg litt grønn på.

Bruken av kvintsirkelen er litt uviss også.

Var det ikke en tråd på forumet som omhandlet dette?

Parallelltonearter er egentlig ganske lett. Parallelltonearten til C-dur er A-moll. Gå en ters ned fra C, og hva får du? Jo, A. A-moll blir parallelltonearten. Parallelltonearten til G-dur er E-moll. Gå en ters ned fra G, og hva får du? E. Parallelltonearten er E-moll. Har du en moll-toneart og vil finne parallelltonearten gjør du det samme, bare at du går en ters opp, istedet for en ters ned. Si du har Hm og vil finne parallelltonearten. Gå en ters opp, og du får D. Parallelltonearten er D-dur. Sånn funker det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvintsirkelen er fin, men det kan også være greit å lære seg å tenke trinn i skalaen som igjen krever at man har litt kjennskap til skalaer og hvor de forskjellige tonene finnes på gitarhalsen.

Vil være såpass dristig å si at spill med capo nesten ikke kvalifiserer til å kalles transponering. Riktig nok rent teoretisk (og ikke minst auditivt), men rent visuelt så vil nok en del (ihvertfall noen) si at en E-akkord med capo på første bånd ikke er en F, men en E, på samme måte kan en F med capo i første bånd ikke ender opp som en F, men en F#... Når man lærer å spille en D-dur som ung og håpefull gitarist så lærer man seg til at akkorden D-dur forbindes med hvordan D-dur ser ut visuelt på gitarhalsen, ergo vil en akkord som fingermessig ser ut som en D-dur, men spilt med capo på andre bånd for mange fortsatt være en D-dur og ikke en E-dur fordi en E-dur ikke forbindes med den fingersettingen. Kronglete og muligens ganske så dårlig forklart, men etter noen timer med gitarundervisning som har innebært spill med capo så er dette erfaringen jeg sitter igjen med (jeg har vært lærer og ikke elev). La oss si at en låt som går i c-dur skal transponeres opp til eb-dur og spilles med capo på tredje bånd. For noen som ikke har fullstendig oversikt over gripebrettet vil sangen fortsatt gå i c-dur fordi venstrehånd danner en akkord med samme form som akkorden man ellers kjenner til som c-dur (litt repetisjon der altså).

Min mening er at hvis man skal påberope seg som mester i transponering så innebærer det at man kan transponere en sang UTEN capo. Først da er man nødt til begynne å tenke transponering utifra kvintsirkel eller skalatrinn. Med capo tenker man ofte som om man spiller låta slik den egentlig går, men bare litt lengre opp på gitarhalsen enn hvor den opprinnelig spilles. Fingermessig spilles den likt og da glemmer man at man har transponert.

Lærer man seg å transponere ei låt til to-tre kryss- og b-tonearter uten capo så tror jeg man har kommet et langt langt stykke på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at hvis man skal påberope seg som mester i transponering så innebærer det at man kan transponere en sang UTEN capo. Først da er man nødt til begynne å tenke transponering utifra kvintsirkel eller skalatrinn. Med capo tenker man ofte som om man spiller låta slik den egentlig går, men bare litt lengre opp på gitarhalsen enn hvor den opprinnelig spilles. Fingermessig spilles den likt og da glemmer man at man har transponert.

Eller at man transponerer ved bruk av capo uten å gjøre om besifringen. Tro meg, det er faktisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at man transponerer ved bruk av capo uten å gjøre om besifringen. Tro meg, det er faktisk mulig.

Hva er mulig? Transponere med capo og ikke vite hva man gjør, eller transponere med capo og vite man gjør? :)

Fra spøk til alvor - mitt syn er at det er lurt å lære seg å spille et knippe låter i forskjellige tonearter uten bruk av capo. Jeg mener det åpner mer opp for å skjønne hvordan en del av den akkordbaserte musikken er bygd opp og henger sammen. Man lærer seg å kjenne igjen kadanser i forskjellige tonearter, både auditivt og visuelt, og jeg er ganske overbevist om at det spiller mye inn på gehøret.

Når det er sagt så er jeg helt enig med det ang. det å bruke capo for å transponere låter opp. Strumming låter bedre med åpne strenger enn med barréakkorder.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.