Web Analytics
Jump to content

Hjelp til id av Greco Les Paul

bento
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Lurer på om noen her har inngående kunnskap om Greco Les Pauls?

Har en '90 modell (i hvertfall etter serienummeret (0 3946)), men jeg er jammen ikke sikker på nøyaktig hvilken modell det er jeg har.

Litt info:

• Bolt on neck (én skrue)
  • Åpen O Greco-logo
  • To humbuckere uten deksel (har ikke hat PUP'ene ute og sjekket merke/modell)
  • Trippel binding på kropp
  • Ikke binding som går opp på båndene
  • "Bell shaped" trussrod-deksel med to skruer
  • Klassisk diamant-inlay på headstocken, usikker på materiale
  • Rektangulære inlays i båndene
  • 24 mm pots med serienummer som starter på 5040 (lodding dekker resten)
  • Kablingen er gjort med standard plastskjermet kabel
  • Det er ikke brukt skjermingsmaling el.l. i elektronikk-utfresingene
  • Vekt: 3,9 kg

Jeg legger ved noen bilder av gitaren. Det jeg i praksis trenger hjelp til er å sette riktig pris på denne, da jeg vurderer å selge den pga GAS etter en Gibson J-185 EC :)

Håper noen kan hjelpe!

EDIT: Litt mer info om elektronikken

post-7430-12714370404_thumb.jpg

post-7430-127143705247_thumb.jpg

post-7430-127143706279_thumb.jpg

post-7430-127143706994_thumb.jpg

post-7430-127143707643_thumb.jpg

post-7430-127143708319_thumb.jpg

post-7430-127143708963_thumb.jpg

post-7430-127143709631_thumb.jpg

Edited by bento

Jeg vil tro det der er en Korea produsert gitar - logo, truss-rod cover og ikke minst bolt-on neck tyder på det. Serienummerene til Greco er ikke til å bli så klok på, men kan du gjette riktig tiår, indikerer det første sifferet årstall på den typen to-delte serienummer.

Jeg har aldri sett denne modellen, noe som kanskje også indikerer sent 80tall eller 90 tall - altså Korea.

Nå skal ikke jeg legge meg ut på å spekulere så mye på pris, men de mer ettertraktede modellene med set-neck fra Japan starter på ca 4-5 tusen.

Heisann!

Tusen takk for svar. Dette er åpenbart en liten nøtt, så vidt jeg kan bedømme.

Jeg startet på dette nettstedet --> http://www.cosmikdebris.co.uk/grecopics.htm#serial

Der fremgår det at serienummeret på gitaren min tyder på at den er MIJ. Det samme gjelder pot'ene som står i den, både størrelse og artikkelnummer stemmer med MIJ. I tillegg er tunerne merket "Made in Japan", noe som også var vanlig på 70- og 80-talls Greco Les Pauls.

Det som taler mot er åpenbart utformingen av diamant-inlayen i headstock'en, sammen med det faktum at halsen er skrudd på.

Det er mulig jeg blir nødt til å ta et dypdykk i PUP-utfresingene for å klare å komme opp med mer info.

I mellomtiden et alle innspill selvsagt av stoooor interesse :)

Jeg ville sagt at hodet på gitaren indikerer en Koreaner, spesielt logoen er et ganske sikkert tegn. Jeg tviler nesten på at det ble laget noen LP modeller med bolt-on i Japan så sent som 90 tallet, det var mer en sånn 70 talls ting for MIJ Gibson kopier.

Korea gitarene kan godt ha japansk mekanikk, full størrelse potensiometer og serienummer forresten. Det er bare etter at nesten alt ble produsert hos cor-tek, at gitarene ble "nedjustert" både i kvalitet og spillbarhet.

Jeg tror aldri du kommer helt i mål hvis du vil ha en modell betegnelse og nøyaktige specs på gitaren. Det ble produsert masse variasjoner gjennom årene for ulike butikker osv.

Men det at gitaren er bolt-on setter prisen ved et visst punkt uansett om gitaren er japansk eller koreansk, da det er en av de rimeligere modellene. Hvis den spiller bra vil du sannsynligvis ha større bruksglede av gitaren, enn glede av pengene fra et salg vil jeg tro.

En annen ting du jo kan kikke på er om kroppen eller halsen er laget i mahogny, mange av de rimeligere LP gitarene hadde kun Mahogny i halsen eller ikke i det hele tatt.