Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lyst til å lære bass


2ralf

Anbefalte innlegg

legg fra deg plekteret, bruk pekefinger og langefinger, øv masse skalaer, og spill dem fortere og fortere til du har kontroll..

Bass

+

Øve

=

PROFIT!

Da har jeg testa bassen til en kompis av meg, og hatt noen intensive treningsøkter. En skikkelig utfordring å fjerne hele "gitariststilen". Det er så mye mindre å hente seg inn på når man spiller bass har jeg funnet ut. Bassen er liksom en del av grunnmuren og den skal ikke flyte helt ut, i alle fall ikke for nybegynnere...

Har forøvrig forsøkt å kopiere bassgangen til låta "shake everything you've got" av Maceo Parker (tror det er Vincent Henry som spiller der), og det gikk ikke så verst.

Uansett, jeg har et spørsmål:

Hva kan lønne seg å kjøpe som en første bass for nybegynnere (husk at jeg har spilt gitar i nesten 20 år, så jeg har jo erfaring med strengeinstrumenter...)? Og hvilken forsterker anbefales? Når det gjelder lydvalg tenker jeg så "nøytralt" som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere nevnt, hør på bassen i låtene, og hør hva den gjør. Bass er også som nevnt, et helt annet instrument enn gitar, og derfor en annen "kunst", selv om mange, spesielt gitarister, synes "gitarbassing" er yber-rått! Jeg foretrekker bassister som Bill Wyman, Paul McCartney, John Paul Jones, Neil Murray, Morten Skaget osv. som spiller BASS.

En bassist må funke sammen med trommisen, og her er "time" en essensiell faktor for å få det til å svinge.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvføgelig - med bass og forsterker vil jeg max bruke 8000,-

Skudd i blinde:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21884442

Dersom du bare skal øve på soverommet holder det lenge med noe du finner brukt for 2000kr (kan få mye for den prisen!). Om vi snakker gig-oppsett må vi tenke nytt.

Dette er jo et forslag:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21895059

pluss en combo.

Den holder nok til små gigs.

Ellers har vi en "pakkeløsning" her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=21613224&reference=4/216/132/24_860284150.jpg&adheading=bassgitar+og+forsterker&adTypeId=67&areaId=4056

Mrk: Kjenner ikke til merket, men i og med at det er en Music Man amp bør jo kombinasjonen høres grei ut.

PS: Pruting er implisert når man snakker om finn annonser.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller fortsatt på min første bassamp, en Roland Cube100B. Funker fjell. All verdens lydmuligheter, litt effekter og mer enn nok både volum og punch for min del.

Spiller på denne med en Fender Highway1 Jazzbass, som jeg for øvrig synes er en knallbass. Cube100 og Jazz- eller P-bass (alt ettersom hva man foretrekker, evt G&L Tribute) bør man kunne få for ditt budsjett. Jeg betalte rett over 9 for mitt, men da var ampen ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, sett deg ned og bruk ørene... lytt.... :) Forsøk å finne ut hva bassistene gjør og kopier det. Spill til i parallell, og forsøk å finne ut hva det er som gjør at basslinja fungerer i låten.

Dernest kan du prøve deg på en bass-bok. Det finnes mange gode, ta kontakt med Helge (tror jeg han heter) på bassanova.no, han har full kontroll og stort utvalg!

Når det gjelder basser, så er det mange gode alternativer der ute. Jeg synes at Yamaha sine rimelige modeller er rimelig god verdi for pengene, og de er ganske allsidige. Har alltid vært svak for BB-serien til yamaha... og du kan få en ny og bra 5-strenger for 3-4 lapper.

På forsterkerfronten er det litt hips om haps i starten. Mye bra å velge i. Men ikke velg dyrt utstyr før du vet at du vil fortsette med bass! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt meg en Ibanez gsr modell med en billig Behringer (100 watt ?) transistorforsterker. For meg høres det hel ok ut, og bassen er særdeles lettspilt, noe som er viktig for meg. Lyden er upåklagelig og det er ikke mye å utsette på mulighetene for variasjon i den (enn så lenge...)

Jeg har testet mange basser siden tråden ble startet, og enten så har det vært for dyrt eller så har jeg rett og slett ikke funnet noe godt og brukt (ville ikke kjøpe nytt).

Takk til alle som har bidratt. Nå er jeg i gang, og følger alle råd jeg har fått. Så langt er det dødsfett å spille bass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å prøve ut hvordan ulike bassforsterkere er i lyden kan jo emuleringssoftware være en løsning. Selv bruker jeg Amplitube Ampeg: Amplitube Ampeg

Det blir jo aldri helt det samme som å spille på en skikkelig amp, men det er gøy å eksperimentere litt. I tillegg er det kjekt å ha muligheten for å laste inn en låt (mp3-fil e.l.) og prøve å følge bassen eller legge på en ny basslinje.

06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.