Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lyst til å lære bass


2ralf

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg være kjip her:

ØV.

aaaarrrghhhh, kom igjen, da! Det er i prinsippet 2 strenger som skiller oss, men hver gang jeg spiller bass blir det altfor "gitaraktig" - noe som ikke er bra. Akkurat som om jeg ikke klarer å løse koden.

Del Erfaringer! Vær så snill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å absolutt ikke se på det som en stor gitar med en streng eller to for lite. Bass og gitar er to HELT forskjellige instrumenter. Sett deg ned og lytt spesifikt etter bassen i sanger du liker, prøv å spill med, og hør hva bassistene gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører bare på alle bassistene for å skjønne litt mer av hvordan de spiller. Start med enkle sanger og jobb deg oppover. Start med enkel basstone, deretter kanskje prøve litt running bass? Hvis du kan alle notene på gitaren kan du vel notene på bassen også. Prøv å variere litt med lyse og mørke toner. Spill noen skalaer som kan passe inn som riff til sanger. Det er mange ting en bassist kan gjøre=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaaarrrghhhh, kom igjen, da! Det er i prinsippet 2 strenger som skiller oss, men hver gang jeg spiller bass blir det altfor "gitaraktig" - noe som ikke er bra. Akkurat som om jeg ikke klarer å løse koden.

Del Erfaringer! Vær så snill...

2 strenger og en del oktaver. Bassen er bindeleddet mellom trommene og gitaren, men hverken en del av trommesettet eller en gitar med tykkere strenger. Forskjellen ligger i tankegangen.

En av de første tingene jeg fikk med meg da jeg begynte å spille bass var at jeg burde se på bassen som et portabelt trommesett med muligheten til å harmonere med øvrige instrumenter.

PS: Bruk metronom.

PPS: Martin: Hva gjør den andre bryteren på Listeruden ? :P Klarer ikke helt å plukke tak i noen forandringer...

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet ikke jeg hvorvidt du faktisk liker AC/DC, men utrolig nok synes jeg det er et godt sted å starte. Her har du mye basics innen bassing. Bassinga er veldig straight men egentlig sabla vanskelig å få naila skikkelig.

Som det blir sagt her, forskjellen ligger i hovedsak i tankegangen. Bass kan godt drive med litt fiksfaks, men i hovedsak er den der for å fylle ut og skape trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva synes du? Fornøyd eller?

Den har litt mer neck dive enn jeg liker, men jeg skal ordne meg en bred lærstropp og se om ikke det bøter på problemet ! Men lyden og spillbarheten tycker jag mycket om :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet ikke jeg hvorvidt du faktisk liker AC/DC, men utrolig nok synes jeg det er et godt sted å starte. Her har du mye basics innen bassing. Bassinga er veldig straight men egentlig sabla vanskelig å få naila skikkelig.

Som det blir sagt her, forskjellen ligger i hovedsak i tankegangen. Bass kan godt drive med litt fiksfaks, men i hovedsak er den der for å fylle ut og skape trykk.

Der er jeg helt enig. Basslinjene er supersimplistiske, men oh so kule å spille !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at det er noe jeg har lagt merke til, men nå har jeg alltid brukt breie lærreimer selv så, hehe.

Jeg kommer fra Bongoen, though, som er perfekt balansert fra ende til annen.

Driver faktisk å sikler på en ny Bongo allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.