Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med å finne en boks!


kis32

Anbefalte innlegg

Hey, fant i dag ut at jeg trenger en dings som kan booste opp volumet på gitaren når jeg ønsker..

Jeg kjører gitaren gjennom en Line 6 x3 live. Greia er at gitaren blir ofte slukt i band situasjoner (oftest i soloer)

Føler meg dum som ikke veit hva en slik dings heter, men jaja, forhåpentlig vis hjelper dere snikke sjeler meg med det.

Altså, en boks (man tråkker på) som booster volumet på gitaren. Den er som sagt etter en pod (preamp) så da trenger den vell ikke å være kjempe dyr..

Er klar over at det finnes div måter å booste volum på på poden, men det blir utrolig kaotisk når man står på scena med en haug med forskjellige lyder og effekter lagra hulter til bulter..

hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke akkurat noen ekspert på volumpedaler, men det skulle vel gå an å bruke en volumpedal enten før eller etter POD'en? Dersom du bruker den etter vil du kun forandre volumet, og dersom du bruker den før vil du endre volumet + lyden (hottere signal inn til POD). En annen variant er jo å stille rimelig høyt utgansnivå på POD og heller bruke volumknotten på gitaren for å endre volum (funker vel egentlig best på rørforsterker, men det er jo en lengre historie). En tredje variant er en simpel EQ etter POD'en, hvis du på død og liv vil ha noe å tråkke på. En fjerde variant er å lage to nokså like patcher på brettet ditt; en for rytme og en for solo.

Glem heller ikke den enkleste løsningen: Snu deg mot resten av bandet, sett opp et truende uttrykk i ansiktet, brøl til dem at de skal dempe seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Den poden er en MULTIEFFEKT! Er ikke de laget for at man skal slippe å ha mange amper og pedaler, men likevel kunne trykke/skru seg frem til alle de lydene man vil ha og kunne skifte mellom dem raskt. At de ikke funker lydmessig, er en kjensgjerning... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Den poden er en MULTIEFFEKT! Er ikke de laget for at man skal slippe å ha mange amper og pedaler, men likevel kunne trykke/skru seg frem til alle de lydene man vil ha og kunne skifte mellom dem raskt. At de ikke funker lydmessig, er en kjensgjerning... :lol:

heh, ser hva du mener.. Men på hver "kanal" kan man lagre 4 lyder.. Og hvis jeg har en sang med f. eks Clean, distorted, svak overdrive, og en rar greie til slutt, er det ikke plass til noe volum boost der..

Det funker derimot hvis man har f.eks 2 distorted etter hverandre, der nr 2 er høyere en den første.. men som sagt, når kanalen er full, er det ikke muligheter for å ha 2 av en eller flere lyder.

Så hvis dere da ser at det er mere praktisk å da ha en "booster" ved siden av PODen, hadde det vert fint hvis noen kunne linke meg en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke akkurat noen ekspert på volumpedaler, men det skulle vel gå an å bruke en volumpedal enten før eller etter POD'en? Dersom du bruker den etter vil du kun forandre volumet, og dersom du bruker den før vil du endre volumet + lyden (hottere signal inn til POD). En annen variant er jo å stille rimelig høyt utgansnivå på POD og heller bruke volumknotten på gitaren for å endre volum (funker vel egentlig best på rørforsterker, men det er jo en lengre historie). En tredje variant er en simpel EQ etter POD'en, hvis du på død og liv vil ha noe å tråkke på. En fjerde variant er å lage to nokså like patcher på brettet ditt; en for rytme og en for solo.

Glem heller ikke den enkleste løsningen: Snu deg mot resten av bandet, sett opp et truende uttrykk i ansiktet, brøl til dem at de skal dempe seg :P

Volum pedal blir for mye pirk.. med å få den tilbake nøyaktig der den var før du dro den opp på max er kjett på en scene, så da er det jo naturlig hvis bedre med en pedal, med toggle funksjon.

hvis man bruker volum knotten på gitaren, mister man gain, og volumet dempes ikke særlig mye før du har dratt den langt ned, og hvis du da gjør det på distortion lyd, ender den bare opp med å være en svak overdrive, så det egner seg ikke helt for min stil...

Så EQ'n kan kjøre opp volumet ja? har ikke vert borti de så veldig mye, trodde de var kun for å finjustere lyden, men mener å huske Tom Morello bruker en sånn for å "Go to eleven" i soloer, om han mener det som i volum eller awesomenes veit jeg nå ikke (Har set Spinal Tap, så ser greia med utrykket ^_^ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste volumpedalar kan man stille inn "minstevolum".

Dvs. at gasspedalen ikke nødvendigvis trenger å gå fra 0 - 100% lydstyrke, men kan stilles inn til å gå fra f.eks 70-100%.

Tror dette fungerer bedre enn å ha en boost etter multieffekten, da det som oftest vil farge lyden litt.

Boss har f.eks en billig volumpedal som gjør det jeg skrev, for 5-600 ny fra butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.