Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Typer Fender P-bass


jonarve

Anbefalte innlegg

Hei

Er i USA nå og har myst litt på basser i ulike butikker. Har kikket litt på p-bass. Ser det er en del som fører Fender P-bass Standard til 450 dollar. Antar at dette er en billig Mexico-variant? Vet dere om en form for oversikt over de ulike typene? Og... Noen som har erfaring med hvordan de mexico-produserte er i forhold til de som er amerikanske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host*

Mexico bassene er helt kurante basser, de er lagd helt "standard" sånn at det er ikke noe dill med de, det du ser er det du får. (USA har graphite reinforcement rods i halsen, samt mye annet)

For å gå over utvalget av de forskjellige bassene, så synes jeg du skal titte innnom Fender.com, da det er mange forskjellige "typer" P basser (Signaturer, reissues, deluxe osv..) Men det er 3 STANDARD Precision basser, Mexico modelen du titter på, Highway one (Delene er lagd i USA og satt sammen i mexico, eller omvendt.) og USA bassen.. Likt for alle ettersom jeg har forstått det er halsprofil, treet i kroppen (Or, de lager de visst ikke i ask lenger..:() og kroppskonturene, Forskjellene kommer på elektronikk, farger, type finish osv.. Og så har vi Fender Japan, men det skal vi ikke bry oss om nå, hehe.

Uansett, Mexico bassene er heløt ypperlige instrumenter, og gjør jobben sin med helt standard lyd for instrumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det svarte igrunn på det jeg lurte på. Tror jeg evt har lyst på en amerikansk en. Er noe med feelingen :)

Før jeg kikker i flere butikker. Hvor står det hvor de er produsert? Regner med at de skriver om det er produsert i mexico eller japan også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at da jeg skulle kjøpe ny bass var jeg ute etter en mexico versjon av J-Bass. Prøvde den, og den var.. bra osv.

Prøvde så å sammenlikne med en American Standard, og det var en ny verden. Mye mer lettspillt og bedre lyd, samt kvalitet. Gikk for USA selvom det var dobbel pris.

Men!

Kjøpte for ikke så lenge siden en amerikansk standard telecaster, og er kjempefornøyd med alt. Likt J-bassen er lyd, kvalitet og spillbarhet topp.

Kjøpte en mexico standard strat i dag (på grunn av tilbud på 4sound), og må si at første inntrykket var.. dårlig. lakkeringen på gitarenhalsen o.l. var "dårligere" og treverket var ikke like fint og så ut som lavere kvalitet.

Broen var feilinnstilt så den ble ustemt hele tiden.

Måtte åpne opp bakplaten for å fikse litt selv på fjærene og div., og etter litt tid fikk jeg den bedre. Nå er jeg veldig fornøyd.

Konklusjon.

Har du råd, og vil ha en topp bass med masse kvalitet på treverk, oppsett og lyd; kjøp USA standard.

Vil du ikke bruke mye penger, men forsatt ha en god gitar, som kanskje ikke er like god kvalitet, men god; gå for mexico.

Husk at begge deler er Fender, så du kan nesten ikke gjøre noe dumt her....

Endret av Axxis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.