Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vonde fingertupper etter spilling


alexbleks

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Har kanskje litt med teknikk å gjøre også. Jeg presser ned minimalt (prøver) og har ikke noe hard hud på fingertuppene, mulig den var tynnere før og faktisk har herdet over tid, men ingen forskjell mellom høyre og venstre hånd.

Du kan jo alltids spille med votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da ikke mann hvis man ikke har .011 eller høyere i strenge-tykkelse! :lol:

Neida :P

Jeg får også vondt i fingertuppene av spilling, men det er etter rundt 2 timer i strekk eller noe. Men noen ganger blir jeg så sår at jeg ikke orker å spille meg.

Men jeg husker hvordan det var i begynnelsen for meg, jeg klaga over at det altid gjorde vondt, men nå er det sånn at jeg ikke merker det før mye spilling på noen timers tid.

Det er som med alt annet, bare å gjøre det mye så blir du bedre og hvis du spiller mye vil fingertuppene tåle mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv spilt i nesten 20 år, og det er normalt også å få blemmer, men ja fingertuppene blir harde etterhvert. Noe annet som også spiller inn er at man ikke vil trykke inn strengene like hardt når man får teknikken til å stemme bedre, og dette hjelper stort på slitasjen på fingrene

Jepp. Nå spiller jeg riktignok bass, så fingertuppene er vel ikke like herdet (på bass er det vel gjerne snakk om bløtvevstraumer fremfor blemmer, men det går for det samme idenne sammenhengen), men i starten bygde jeg fort opp skikkelige træler. Nå har jeg nesten ikke noe av det lenger, til tross for at jeg ofte spiller på timevis i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp igjen gitarspilling etter et opphold på over 10 år for noen måneder siden, og de første par ukene kunne jeg ikke spille mer enn 30 minutter uten å bli sår og øm på fingertuppene. Nå kan jeg spille så jeg glemmer tiden lenge før jeg blir sår. Det er nok bare å ta tiden til hjelp.

Men jeg har fått et annet problem, nemlig stive skuldre og stiv nakke. Tror det har noe med at jeg krummer meg over gitaren. Når ting er innøvd går jo ting automatisk, men når man trener på nye ting, så har jeg ihvertfall en tendens til å titte på hva venstrehånda og av og til høyrehånda driver med.

Sitte sånn krumbøyd i flere timer er neppe bra. Noen som har tips til hvordan man evt. kan unngå anspent, stiv nakke når man øver en lang økt på gitaren?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å veksle litt mellom å stå oppreist og å sitte mens du spiller. Ellers hjelper det å ikke sitte så lavt når du spiller, en kontorstol er langt bedre enn en sofa for å si det slik. Reiser du deg og strekker litt på kroppen med jevne mellomrom hjelper det også godt.

Egentlig er dette mye knyttet til teknikk, man bruker mye "feilplassert" energi på å trykke ned strengene for hard, samt at man gjerne blir for "stiv" i høyrehånda. Prøv å spille med et lettere anslag, samt å minimere energien man legger i venstrehånda, det skal egentlig ikke mye til, og det vil øke presisjonen din.

Blir du fortsatt plaget er enkle tøye og strekkeøvelser etter endt økt en enkel måte å bli kvitt spenningen. Noen "svømmetak" for å bli varm, samt forsiktig tøying av nakkemusklene gjør susen. Tar deg 2 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å veksle litt mellom å stå oppreist og å sitte mens du spiller. Ellers hjelper det å ikke sitte så lavt når du spiller, en kontorstol er langt bedre enn en sofa for å si det slik. Reiser du deg og strekker litt på kroppen med jevne mellomrom hjelper det også godt.

Egentlig er dette mye knyttet til teknikk, man bruker mye "feilplassert" energi på å trykke ned strengene for hard, samt at man gjerne blir for "stiv" i høyrehånda. Prøv å spille med et lettere anslag, samt å minimere energien man legger i venstrehånda, det skal egentlig ikke mye til, og det vil øke presisjonen din.

Blir du fortsatt plaget er enkle tøye og strekkeøvelser etter endt økt en enkel måte å bli kvitt spenningen. Noen "svømmetak" for å bli varm, samt forsiktig tøying av nakkemusklene gjør susen. Tar deg 2 minutter.

Takk for gode råd.

Har nok sittet litt for mye på kanten av en recliner-type stol. Skal passe på å hente inn en litt høyere stol uten armlener i øvingsrommet.

Jeg skal jobbe mer med anslagene, slik du foreslår, og har vel allerede begynt å jobbe mer med venstrehåndsteknikken allerede for å minimere bevegelsene. Har nok hatt dårlig "bevegelsesøkonomi" i fingrene, har en tendens til å løfte dem for høyt, slik at nesten hver eneste bevegelse nesten blir en "hammer on", noe jeg etterhvert merker er unødvendig.

Når jeg føler at noe begynner å sitte, så reiser jeg meg gjerne opp, men da har jeg mindre visuell kontroll med det som skjer på gripebrettet, og det er nok derfor jeg sitter litt krumbøyd. Merker jo egentlig at etterhvert som jeg blir bedre, så trenger jeg ikke kontrollere alt visuelt lenger, men samtidig har man jo en tendens til å prøve nye og vanskeligere ting, og da er man litt tilbake i krumbøyd posisjon igjen.

Når det gjelder "svømmetak", så er det noe jeg behersker, siden min treningsform nr 1 er svømming. En god svømmeøkt løser opp en del, faktisk. Men når man spiller gitar hver kveld, så blir svømming et par ganger i uka for lite til å ta spenningene som det virker som om bygger seg opp. Tok faktisk litt tid å forstå at dette kunne være gitarrelatert. Når jeg spiller tenker jeg ikke så mye over det, men når jeg våkner om morgenen, så er jeg stiv i hele nakke- og skulderregionen. Mulig jeg bør ta noen pausedager fra gitaren innimellom... Men det er jo kjipt, da, så lenge man synes det er gøy å spille.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt vært mye plaget med nakke/skuldre og delvis rygg, noe som også ga meg kraftig hodepine over lengre perioder. Jeg bruker en serie oppvarmings og tøyeøvelser hver gang jeg kjenner det stivner. Noe som i praksis har redusert min tidligere hyppige bruk av smertestillende til 0.

Cluet er egentlig bare å varme opp området litt først med bevegelse for så å tøye/strekke de aktuelle områdene. Litt sånn "trim for eldre" kanskje, men, men :D

Angående å løfte fingre på venstrehånda er jeg elendig på det selv, men jeg bruker i alle fall mye mindre energi på å frette/bende strenger enn tidligere. Men spillestilen min er helt feil i utgangspunktet - type "knyttet blueshånd med passiv lillefinger" så noen stor shredder blir jeg nok aldri :D Men man får leve med det man får til og gi F i resten tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.