Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Att lacka en två tons bursth


Anbefalte innlegg

Det med de billige sprøytene er som CastorFiber sier, dårligere sprøytebilde og justeringsmuligheter. Og viktige deler i sprøyta, slikt som dyse og nål, mm. er laget på "grovsmed-vis", så det er håpløst å lakke detaljer med. Men til å lakke burst er de nok greie nok.

Jeg har en slik av de dyreste biltema-sprøytene (en eldre utgave) selv (ennå, tror jeg, om jeg ikke har kasta'n), den ble bare testet, før jeg kjøpte meg ett par av den litt dyrere sorten. Det er som natt og dag... Som å kjøpe en godt under midt på treet transistor-forsterker, men vil egentlig ha "rør-lyd" for å si det så folk flest på dette forumet får et sammenligningsgrunnlag. :P

Men som sagt, den dyreste fra biltema er nok grei nok til burst-lakkering.

Den er kanskje litt i minste laget, med 0,3 mm dyse, vil det muligens bli litt vanskelig å unngå skjodete lakkering... Jeg vil anbefale 0,5 - 1,0 mm dyse til slikt. Man får noen miniutgaver av "vanlige" lakksprøyter, som har dyser i 0,5 - 1,0 mm, men da må man en del opp i pris.

Men for all del, det går nok greit å lakke burst med 0,3mm også :)

Om du får kjøpt den koblingen/slangen beregnet på å bruke "sprayboks-luft" løs, lar det seg nok gjøre å koble den til den dyreste airbrushen fra Biltema ja, om ikke rett fra pakka, så går er det koblinger/overganger å få kjøpt.

Om man satser på å lakkere klarlakk med sprayboks i en bod, garasje eller lignende uten skikkelig avtrekk, bør man ikke ha for store forventninger til sluttresultatet.

Det er mye støv i lufta, og klarlakk trekker til seg dette nesten som en magnet kan det virke som noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt OT.

Hvor kraftig kompressor bør man ha til airbrushing? Har lyst til å prøve meg på airbrushing (bilde airbrushing) og lurt på å kjøpe meg en grei sprøyte. Men er litt usikker på hvor mye jeg bør legge i det?

Hva er f.eks å anbefalle av den øverste her: http://www.airbrush.no/page2.html

Og denne: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor/

Eller f.eks noe sånt: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-30-25/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne virker som den er litt rimeligere og har litt høyere ytelse:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134361582

Men jeg lurer på om disse småkompressorene er litt sånne "one trick ponys" som ikke kan brukes til noe annet enn airbrush. Jeg tror vel at dersom man uansett skal investere i kompressor, så bør det være mulig å bruke den til mer enn en ting... Samtidig er det vel viktig for airbrush at den er oljefri...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer sikkert til å flame meg nå, men siden jeg ikke skal lakke noe annet enn burst, så tror jeg faktisk at det blir den billige Biltema-løsningen. Risikerer jo kun under 200 kroner for en slik løsning.

Har sendt en henvendelse til airbrush.no ang. sort maling for bursten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så ombestemmer jeg meg nok en gang... ;) Nå så jeg at airbrush.no faktisk har drivgass-bokser og adaptere, så da kan det hende jeg likevel går for en litt dyrere modell. Den billigste fra Biltema ser ut til å være av single action-typen, og da har man jo mindre god kontroll over malingsflyten. Vil nok gå for en dual action modell, men håper å slippe investeringen i en kompressor.

Ser at jeg nok må gå i tenkeboksen litt til. Heldigvis har jeg ikke begynt å bygge gitaren ennå, så jeg har ingen bråhast med å få på finish. B)

Og så kom jeg over denne (takk til norcc.com-forumet):

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9298&Product_Name=Mini_Air_Compressor_(1/8hp)_220-240v

Kanskje det blir kompressor likevel...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for en tid siden den Clas ohlson kompressoren det linkes til lengre oppe her, og må bare si at den bråkte noe helt jævlig, og må gå konstant mens du lakkerer siden den ikke har noen lufttank, også varte den ikke serlig mange timer heller...

Den nest minste Eurotec kompressoren fra Airbrush.no er helt fantastisk, den "bråker" ca. like mye/lite som et kjøleskap (da det er en "kjøleskapkompressor" som står i den), men koster en del da... Den er helt ypperlig til aibrushing, men blir nok for liten til annet bruk.

Skal man ha en kompressor som kan brukes til både airbrushing og lakkering med større sprøyter bør man gå for en større, minst 25 liters tank, helst 50..

Men disse kompressorene bråker som dere sikkert vet en del, og når man sitter med airbrushen og konsentrerer seg som mest, kan man banne på at den jæ*@# kompressoren starter og skremmer vettet av en.. :angry2:

Så satser man på å drive med en del lakkering og motivlakkering vil jeg anbefale to kompressorer. En stillegående til airbrushing, og en med litt større tank og luftkapasitet.

Det som du sier CastorFiber at den ikke forstøver skikkelig, men bare spytter lakken på, kan tyde på at du bruker for lite lufttrykk. Ca. 1,5 - 2 bar vil jeg mene skulle være bra til en 0,3 mm dyse ved "grovlakkering", og noe mindre ved lakkering av detaljer.

Men det kan skyldes som du nevner konsistensen på lakken. Det er sant som du sier at en må regne med litt tid til å finne riktig konsistens. Det er veldig viktig for et bra resultat.

Det var noen som nevnte hvor man skaffer lakk også.

Hos den lokale billakkereren kan godt kjøre lakk, eller spørre om de har noen rester stående :)

Den lakken er helt finfin å airbrushe med.

Ellers så har airbrush.no noen sett med vannbasert lakk i mindre kvanta. Jeg kjøpte det største av dem, men er ikke helt fornøyd med den. Får liksom ikke helt til å lakke ordentlige detaljer med den. Vet ikke om det er bare meg som ikke treffer rett på tynningsforhold/konsistens, eller om den lakken er litt mere krevende.

Jeg bruker for det meste AutoAir, som scs-norway.com selger, den er bra, også koster den ikke så innmarig mye, den er også vannbasert.

HOK er også en produsent av airbrushlakk. Den er tynnerbasert, og koster en del mere.

Det kan være fristende å kjøpe lakk på nettet, spesiellt HOK, f.eks ebay. Der koster det mye mindre enn i butikk her til lands.

MEN, men det er så kostbar frakt på brennbare væsker at man må kjøpe lakk i store mengder for at det skal lønne seg.

Og sarge: Jeg er enig med deg i at du burde gå for en doubble action sprøyte, da den gir deg mye mere kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om en finish ala dette er det jeg er ute etter, hvor billig kan jeg slippe unna da, utstyrsmessig?

_c708482_image_0.jpg

Jeg skal ikke ha "binding" på sidene, altså, det er lakkfinishen jeg er ute etter.

(Ja jeg vet jeg har spurt mye om dette, men jeg synes det blir dyrt å investere i semi-proft airbrush-utstyr dersom jeg bare skal lakkere en enkelt gitar...)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller billigste du kan få til, er vel å låne min airbrush gratis, mot at du lover å rense den skikkelig etter deg og dekker porto? En eller annen nabo har vel en kompressor du kan låne den timen dette står på.

Hmmm... låne kompressor har jeg ikke tenkt på. Vet faktisk ikke om noen har det i nabolaget, men det er jo absolutt verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers får det bli ei flaske svart airbrushfarge , en stor gryte fårikål og en hagaslange :lol:

og vips så har du både lufttrykk og allt , bare att begynne og spröyte :P:P men husk og justere spröytevidden

med tommeltotten. :D

Nej nå snakker jeg mye tull :D håper du lykkes med ditt prosjekt uten att det koster for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.