Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesiell stemme søker band


Paradox

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med en kjønnsbekreftende prosess ("kjønnsskifte") fra kvinne til mann. Akkurat nå har jeg fortsatt de høyeste tonene i behold, samtidig som bassen holder på å utvikle seg. Dette har jeg lyst til å videreutvikle og håper at noen har bruk for en vokalist som kan gå fra "kvinnestemme" til "mannsstemme" på et blunk. Bor i Oslo.

Jeg har ingen musikkfaglig utdannelse og det er lenge sia jeg sang i TenSing. Men jeg har godt gehør, er omgjengelig og liker å stå på ei scene.

Ambisjonene er mest å ha det gøy med nye folk og utvikle nye sider av meg selv. Stemmetrening vil dessuten være bra for opplesninger, siden jeg hovedsakelig er forfatter (dessverre ikke av sangtekster).

Jeg lytter til mest til 80-tallsrock, "homodisco" og jazz, men er åpen for andre sjangre. Selv tenker jeg at stemma mi hadde passa best til jazz/blues, og i alle fall at det hadde vært det mest utfordrende og spennende. Lar meg lett overtale til andre sjangre. Elsker å stå foran en mikrofon.

Endret av Paradox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. En liten oppklaring:

Kroppen min er i utgangspunktet kvinnelig. Nå har jeg gått på en lav dose testosteron i snart to år. Testosteronet setter i gang en mannlig pubertet med stemmeskifte og det hele. Så langt har jeg ikke hatt typiske "Stemmeskiftproblemer" med stemma mi. I stedet har den sunket jevnt og trutt, samtidig som jeg har de høye tonene i behold. Det spørs hvor lenge dette spennet holder seg, så jeg er ivrig etter å utnytte det mens jeg kan. Det er sannsynlig at de høyeste tonene forsvinner gradvis. Så hvis noen vil ha meg med i band må man være forberedt på å ende opp med en helt "vanlig" mannlig vokalist til slutt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. En liten oppklaring:

Kroppen min er i utgangspunktet kvinnelig. Nå har jeg gått på en lav dose testosteron i snart to år. Testosteronet setter i gang en mannlig pubertet med stemmeskifte og det hele. Så langt har jeg ikke hatt typiske "Stemmeskiftproblemer" med stemma mi. I stedet har den sunket jevnt og trutt, samtidig som jeg har de høye tonene i behold. Det spørs hvor lenge dette spennet holder seg, så jeg er ivrig etter å utnytte det mens jeg kan. Det er sannsynlig at de høyeste tonene forsvinner gradvis. Så hvis noen vil ha meg med i band må man være forberedt på å ende opp med en helt "vanlig" mannlig vokalist til slutt ;-)

så si du joiner et band med stemmen din, som blir verdensberømt etc etc etc.

Det vil altså bare være de første produksjonene som vil ha den særpregne kvinne/manns stemmen? Og etter det vil kvinnestemmen din forsvinne helt, eller bare til en viss grad?

Hadde vært kult å spilt sammen med deg kan jeg tenke :) ikke mange band som ville hatt en slik vokalist uansett! Jeg ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å kunne beholde i alle fall noe av kvinnestemmen med trening, men da bør jeg nok komme i gang snarest, før den synker for mye. Jeg har en teori om at hvis jeg vedlikeholde de høye tonene og øver jevnlig, vil det være mulig å beholde et stort spenn, samtidig som jeg får en typisk mannlig "hverdagsstemme" slik jeg ønsker. Det er såvidt jeg vet ikke forsøkt før. Det fionnes en artikkel om dette http://transguys.com/features/testosterone-ftm-singing men den handler hovedsakelig om hvordan man skal unngå å ødelegge stemmen med for store testosterondoser m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg synes dette er spesielt, og det på en spennende måte.

Er litt overrasket over at mange synes langsiktighet er så viktig her. Det er mange konseptband der ute som bare kommer sammen for en tidsavgrenset periode, og enda flere band som i utgangspunktet var tenkt å være langsiktige som enten bryter opp eller bytter ut deler av medlemmene.

Selv er jeg ikke i noe band, og er reinspikka amatør, men jeg kunne godt tenkt meg å høre hvordan en så uvanlig stemme fungerer, og håper egentlig at noen som er mer proffe enn meg får pirret den musikalske nysgjerrigheten nok til å forsøke.

Mulig gitarnorge-forumet ikke er rette sted å lete. Hva med å forsøke å finne et jazzmiljø? Det er jo en iboende del av jazzens natur at man eksperimenterer og improviserer inn i ukjent musikalsk territorium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.