Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstremt rettningsbestemt 4x12 kabinett


Neros

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har et par Morgan kabinetter, et med V30 og et med noen uidentifiserte Celestion elementer. Kabinettene er av typen slanted, og de ser identisk ut konstruksjonsmessig.

Begge er delvis lukket bak, dvs de har begge en åpning i nedre bakre kant.

Kabinettet med V30 har elementene montert back baffelen, altså Backloaded, mens det andre er front loaded.

Kabinettet med V30 er helt ekstremt rettningsbestemt, på grenset til en laserstråle av god`lyd. Sitter jeg på en krakk 4-5 meter unna så er jeg i go`sonen, reiser jeg meg opp dropper mellomtonene/diskant og går jeg litt til siden så endres lydbildet radikalt.

Dette er etter hvert pisse irriterende, da det er kav umulig å justere lyd ved ampen. Blir mye tråkking frem og tilbake mellom ampen og der jeg normalt spiller for å få ting optimalisert.

Så, hva er årsaken og hva kan eve gjøres. Er det V30 elementene som er særdeles rettningsbestemte, eller er det det faktum at de er backloaded..? Kanskje en kombinasjon..?

Finnes det noen for for lyd-difusere/spredere..? andre tips for å utbedre problemet..? Lydmessig så låter kabinettet meget godt, men dette begynner å gå meg på nervene.

Jeg har også et Marshall 1936L, som sprer lyden på samme måte som mitt andre Morgan kabinett, så det er ikke bare mine ører som er sære :rolleyes:

Tar imot tips og hint med glede..

PS: V30 kabinettet kjøres i mono fra en Bugera 6262, men mine 2 andre kabbe`r kjøres i stereo fra Line6 amper (HD147 og Spider IV 150H) Er jeg bortskjemt med Line6 ampene som kjører stereo, og dermed skaper en illusjon om "bredere" lydbilde..? Tror ikke dette selv, men..... :unsure:

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tilfelle på samtlige amper jeg har spilt på. Hvorfor gjør ikke høyttalerprodusentene noe med dette?

Siden jeg har rett kabinett og ikke vinklet, må jeg sette kabinettet på en stol for å høre meg selv godt nok på øving. Enten det, eller sette meg på ræva :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har lest litt opp om tema... Og det kan virke som om jeg justerer meg inn feil :blush:

Ettersom jeg stor sett spiller for min egen del, har jeg juster lyd etter der jeg sitter. Dvs,

midt i senterlinjen til "diskantstrålen" fra kabinettet. Trolig bør jeg heller vinkle kabinettet en annen vei, og dermed justere lyden etter dette. Men stakkars den arme satan som blir truffet av diskant-laser-strålen....

Men, skal alikevell prøve meg på forskjellige difuser metoder, alltid gøy å ekperimentere litt..

Skal prøve ut dette først: Min lenke

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har lest litt opp om tema... Og det kan virke som om jeg justerer meg inn feil :blush:

Ettersom jeg stor sett spiller for min egen del, har jeg juster lyd etter der jeg sitter. Dvs,

midt i senterlinjen til "diskantstrålen" fra kabinettet. Trolig bør jeg heller vinkle kabinettet en annen vei, og dermed justere lyden etter dette. Men stakkars den arme satan som blir truffet av diskant-laser-strålen....

Men, skal alikevell prøve meg på forskjellige difuser metoder, alltid gøy å ekperimentere litt..

Er dette for spilling live?

Man mikker jo vanligvis opp en høyttaler live likevel?

Eller for scenelyd når du spiller live?

Jeg har hatt to Rivera-kablinetter i mitt liv, og begge to er ganske retningsstyrte. Det er enten å løfte det opp i lyttehøyde, eller å akseptere at man må inngå kompromisser :) Uansett er det jo lyden som går i mikken som avgjør om publikum synes det låter bra (det og lydmannen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette for spilling live?

Man mikker jo vanligvis opp en høyttaler live likevel?

Eller for scenelyd når du spiller live?

Jeg har hatt to Rivera-kablinetter i mitt liv, og begge to er ganske retningsstyrte. Det er enten å løfte det opp i lyttehøyde, eller å akseptere at man må inngå kompromisser :) Uansett er det jo lyden som går i mikken som avgjør om publikum synes det låter bra (det og lydmannen..)

Nope, spiller ikke live selv.. Så får min del gjelder dette for et garasjeband..(totalt blottet for ambisjoner ut over å ha det gøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av gutta som har jobbet for Weber (og som ikke akkurat har så mye godt å si om firmaet) har på forum uttalt at beam-blockeren fungerer bedre med domen laget i et hardere materiale enn papp som Weber selv bruker i sin konstruksjon. Weber bruker en senter-kon laget av papp beregnet for vanlig høyttalermembran. Han anbefaler heller å bruke dem i aluminium (som da Weber også selger i løsvekt)

For et 4x12 kabinett blir det fort penger av dette. Men man kan lett lage dem selv med patentbånd, litt lim/teip og noen kremmerhus laget i papp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ hadde jo vært å få laget en half-back til kabinettet?

Da vil jo noe av lyden komme ut bak, og spres på den måten. Vet at flere som spiller litt mindre hard musikk har helt eller delvis fjernet bakplaten på kabinettet med hell. Det koster jo ikke mye for et stykke finer. Her er Mesa sin variant på Lone Star-kabinettet.

4x12-LStar-bkLG2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å ta av bakveggen på kabinettet, samt å flytte det litt mer ut fra veggen. Dette hjalp betraktelig på spredning av mellomtone/diskant, men det dempet også bassen betydelig.. Jeg har tenkt til å prøve en skillevegg mellom de 2 øvre og nedre elemntene. Dvs at jeg lager et lukket rom for det nedre parret, og har de øvre med åpen bakvegg. Vil tro at jeg får noe av basstrykket tilbake, samtidig som jeg beholder en god spredning fra de øvre..

Men, ikke noe av dette bremser diskant strålen fra elementene, men jeg har forsøkt å lage 4 "plater" av gaffa-tape og sette i front av senterdomen på elementene og dette hjalp godt på problemet.(men ser for jævlig ut) Jeg har til gode å teste ut do-nut løsningen som er skissert i link tidligere. Men skal få prøvd dette så snart jeg får tak i rette type materiale...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Det bli tilnærmet bingo :)

Har nå laget et trykk kammer for de 2 nederst elementene, og de 2 øvre står med helt åpne

bagvegg. Fikk mye av basstrykket tilbake, men merker at det mangler litt fra original konfig med lukket kabinett. Men en kan vel få i både pose og smekk :)

Neste blir nå å få laget noen Do-nuts ut av akustisk skum-materiale, så kanskje man begynner nærme seg en optimal set-up.. Så langt er det resultatet meget bra, mye bredere lydbilde med rimelig godt basstrykk. Får jeg nå redusert "diskant strålen" så er jeg i mål.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Det bli tilnærmet bingo :)

Har nå laget et trykk kammer for de 2 nederst elementene, og de 2 øvre står med helt åpne

bagvegg. Fikk mye av basstrykket tilbake, men merker at det mangler litt fra original konfig med lukket kabinett. Men en kan vel få i både pose og smekk :)

Neste blir nå å få laget noen Do-nuts ut av akustisk skum-materiale, så kanskje man begynner nærme seg en optimal set-up.. Så langt er det resultatet meget bra, mye bredere lydbilde med rimelig godt basstrykk. Får jeg nå redusert "diskant strålen" så er jeg i mål.. :D

Mesa gjorde det også, men på åttitallet :D

0c31_2.jpg

IMG_1231.jpg

Jeg har alri fått prøvd et sånt cab, men har sikla på ett siden 1986 eller deromkring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesa gjorde det også, men på åttitallet :D

0c31_2.jpg

IMG_1231.jpg

Jeg har alri fått prøvd et sånt cab, men har sikla på ett siden 1986 eller deromkring

Ser skammelig identisk ut som mitt kabinett.. Var utrolig enkelt å mekke sammen, jeg delte bare bakplata i 2 deler og vips så var det gjort. Tok meg rundt regnet en times tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.