Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang. plateselskap.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver med et solo-prosjekt som jeg synes går jævlig bra, og har vurdert lenge på å sende en demo til noen forselige BM plateselskaper når den er ferdig. Og det er ang dettte jeg har noen spørsmål.

Hva er det et plateselskap egentlig gjør? (Sånn generelt)

Hvem "tar seg av" resten av prosessen etter jeg har levert min ferdig cd? (da tenker jeg på kopiering av cder, gi ut cdene ovs.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres veldig naivt ut. Dere skal sende inn demoer til plateselskap, og du vet ikke hva ting går ut på?

Hvordan vet du da i det hele tatt hva slags avtale du er ute med etter et plateselskap?

Er ikke noe fasistsvar på hva man ender opp med, men ofte blir man brent pga at man ikke har tenkt ut på forhånd hva man er ute etter.

I verste fall sitter du der med et plateselskap som knaapt har muligheten til å distribuere skiva, har ikke et nettverk what-so-ever for å promotere og i tillegg gir dere en generelt crappy avtale.

Ville virkelig tenkt gjennom dette først og snakke med folk som har peiling på det.

edit:

Bytt ut dere med deg og du kanskje

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres veldig naivt ut. Dere skal sende inn demoer til plateselskap, og du vet ikke hva ting går ut på?

Hvordan vet du da i det hele tatt hva slags avtale du er ute med etter et plateselskap?

Er ikke noe fasistsvar på hva man ender opp med, men ofte blir man brent pga at man ikke har tenkt ut på forhånd hva man er ute etter.

I verste fall sitter du der med et plateselskap som knaapt har muligheten til å distribuere skiva, har ikke et nettverk what-so-ever for å promotere og i tillegg gir dere en generelt crappy avtale.

Ville virkelig tenkt gjennom dette først og snakke med folk som har peiling på det.

edit:

Bytt ut dere med deg og du kanskje

Jeg vet jeg ikke har peil og ikke vet granskauen hva slags avtale jeg er ute etter. Hvorfor tror du jeg ellers søker litt hjelp her på forumet? Blant for å få litt peil på ting, og litt hjelp. Litt annen hjelp enn et blærete svar. (Btw, takk for linken, Flyndre! Den hjalp litt :)) For å få vite ting så må man begynne et sted, jeg søker litt hjelp og peil herfra. Hva med å isteden forklare meg litt, istedenfor å si at jeg er i knipa og i værste fall kommer til å ende opp med en crappy avtale?

Hva i bunn og grunn gjør et plateselskap?

Hvem tar seg av hva?

Noen som faktisk kan hjelpe meg litt? :)

Endret av Vindfal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i bunn og grunn gjør et plateselskap?

Hvem tar seg av hva?

Noen som faktisk kan hjelpe meg litt? :)

Det er vel det som avhenger helt av hva slags avtale man evt. får forhandlet frem. Den første bøygen er jo å få et selskap til å i det hele tatt bli interessert i å ville utgi musikken din. Så blir det jo da et spørsmål om på hvilke vilkår. Har inntrykk av at man i dag er nødt til å koste innspilling selv, og ofte kan det faktisk være slik at artisten må koste opptrykking av plater selv også, slik at plateselskapet nærmest kun forplikter seg til å gjøre plata tilgejngelig gjennom sine kanaler. Er man heldig, er plateselskapet villig til å bruke penger på promotering som f.eks. tv-reklame, men det er nok rimelig sjeldent.

Det vanligste i dag tipper jeg er at plateselskapet lager en såkalt lisensavtale med artisten som betyr at de eier retten til masteren i et gitt antall år. Hvis man ser et potensiale, kan det hende de vil ha opsjon på neste plate også f.eks. Muligens er man da så heldig at selskapet er villig til å i hvert fall del-finansiere neste innspilling.

Hvor mye royalties man får, varierer også fra avtale til avtale.

Det er en kjensgjerning at platebransjen slik den har fungert de siste 40 år, sliter litt og det er ikke lenger slik at ukjente artister uten videre får gullkanta avtaler med lovnad om gull og grønne skoger. (Hvis det i det hele tatt er noen som får det.)

Det er mye man må sette seg inn i før man evt. skriver under en kontrakt med et plateselskap, men vil tro at f.eks. GRAMO kan gi deg masse nyttige opplysninger og rådgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et ordentlig svar, Trønderstruck! Ble hvertfall litt klokere nå, og skal sjekke ut linken du ga meg. Igjen: takk for et ordentlig svar! Supert! :)

Profilnavnet mitt er Audun, noe som er ganske snedig i og med at jeg faktisk heter det også... ;)

Må bare innrømme at jeg ikke har veldig peiling på dette med plateselskaper, men har vært litt borti problematikken gjennom kona og kompiser. Ta det jeg sier med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres veldig naivt ut. Dere skal sende inn demoer til plateselskap, og du vet ikke hva ting går ut på?

Hvordan vet du da i det hele tatt hva slags avtale du er ute med etter et plateselskap?

Er ikke noe fasistsvar på hva man ender opp med, men ofte blir man brent pga at man ikke har tenkt ut på forhånd hva man er ute etter.

I verste fall sitter du der med et plateselskap som knaapt har muligheten til å distribuere skiva, har ikke et nettverk what-so-ever for å promotere og i tillegg gir dere en generelt crappy avtale.

Ville virkelig tenkt gjennom dette først og snakke med folk som har peiling på det.

edit:

Bytt ut dere med deg og du kanskje

....Ville virkelig tenkt gjennom dette først og snakke med folk som har peiling på det....

Er vel derfor han spør her på forumet kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Ville virkelig tenkt gjennom dette først og snakke med folk som har peiling på det....

Er vel derfor han spør her på forumet kanskje :)

Ja, for det er sikkert jævlig mange med sinnsvake kunnskaper om det å signere platekontrakter her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg faktisk sånn at det er noen som titt og ofte dukker opp og gir ut plate her synes jeg men.. :ninja:

Det å "gi ut en skive" betyr ikke at man har platekontrakt. Bandet mitt skal gi ut skive til sommeren, og det gjør vi selv, uten noen som helst form for hjelp fra noe plateselskap. DYI or die.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er sikkert jævlig mange med sinnsvake kunnskaper om det å signere platekontrakter her...

Er det ikke folk på dette forumet som driver musikk, som har spilt inn, som har hatt problemer med plateselskap eller som har fått platekontrakt? Synes du det er et jævlig dumt spørsmål å stille på et gitarforum?

Slutt og vær så jævlig klysete og ta ut rævhåra til Roar du har i kjeften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke folk på dette forumet som driver musikk, som har spilt inn, som har hatt problemer med plateselskap eller som har fått platekontrakt? Synes du det er et jævlig dumt spørsmål å stille på et gitarforum?

Slutt og vær så jævlig klysete og ta ut rævhåra til Roar du har i kjeften din.

:lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg ikke har peil og ikke vet granskauen hva slags avtale jeg er ute etter. Hvorfor tror du jeg ellers søker litt hjelp her på forumet? Blant for å få litt peil på ting, og litt hjelp. Litt annen hjelp enn et blærete svar. (Btw, takk for linken, Flyndre! Den hjalp litt :)) For å få vite ting så må man begynne et sted, jeg søker litt hjelp og peil herfra. Hva med å isteden forklare meg litt, istedenfor å si at jeg er i knipa og i værste fall kommer til å ende opp med en crappy avtale?

Hva i bunn og grunn gjør et plateselskap?

Hvem tar seg av hva?

Noen som faktisk kan hjelpe meg litt? :)

Et plateselskap tar fra deg alt du har av penger, gjør ikke et kvekk for å pushe skiva di og vil ha penger tilbake for alt du trodde du fikk gratis som studioinnspilling osv

Er som regel labelmanageren som stjeler pengene

Her, det kan være et plateselskap.

:lol:

Som jeg sier, det er ikke et fasitsvar. Hvis du spør om ting som wikipedia kan svare på, så leser du på wikipedia. Du kan til og med google ting som "do i need a record label?" for å få en bedre formening hva det går ut på.

Noen tjener på et label, andre har like godt av å gjøre det selv.

Gjør man ting selv på forhånd er det også større sannsynlighet for at labelet blir litt interessert i han fyren som solgte 100 selvproduserte-demoer og har et par plays på myspace og da kan du kanskje få til noe bedre enn når du sender inn et par hjemmesnekrariff i en form av en demo uten noe som helst å vise til f.eks.

Det avhenger rett og slett av hvor mye du forventer og hva du synes er en grei avtale i forhold til hva du vil.

Mulig det er mye good-will labels i BM-miljøet, det aner jeg ikke, men de fleste er ute etter å gjøre en god forretning av deg for at det i det hele tatt skal være verdt å bruke tid og penger på deg.

Sånn, håper ikke det var et blærete svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.