Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øver du gitar?


Bajazz

Anbefalte innlegg

Er ikke ofte jeg gidder å øve mye, men et par ganger i skuddåret blir det da likevel :)

Bruker å plukke ned låter fra cd. Trener gehøret på det viset.

Synes det er greit å spille forskjellige låter til cd. Får øvd diverse teknikker på en givende måte.

Blir fort kjedelig med rene teknikkøvelser, synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er VELDIG smart er å øve UTEN vreng. Øv så tørt som mulig, da er det nemig også vanskeligere å spille rent. Til tider er jeg så ekstrem at jeg også kører HELT HELT tørt, dvs uten reverb også. Da er det ingen ting som kan skjule feil og dårlige anslag.

Prøvd dette over tid og dere merker at teknikken sitter mye bedre. Dette fordi alt er mye letter med vreng, du skal bare såvidt være borti strengene før det blir lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med nettrom og themuthin. Prøver i allefall å øve på denne måten. I begynnelsen av økten (når eg klarer å få presset inn en) Så kjører eg helt clean. Dette e veldig god trening for å få en god tone, god vibrato osv. Ingen effekter eller noe som gjør at tonene varer lengre osv. Etter å ha øvd en stund på clean (teknikk og sånt) Så øver eg på de sangene eg vil øve på med effekter og vreng på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sorry for at jeg trekker opp gammel post.. ;)

Men! Må takke Nilsefix for linken til det geniale programmet! :mrgreen:

Hadde aldri trodd at rytmen min var så unna. Har jo spilt Bach. lol.. :P men uansett, nå skal gehøret trenes. :)

Et lite tips til, er å hele tia prøve å synge sekunder, terser, kvarter, kvinter osv. Helt til du kan klare å synge en riktig kvint, for eksempel C-G uten å måtte gå igjenom de andre(D,E,F), osv. osv. Jeg gjør det hver gang jeg sitter på do! :D

Pluss, angående det med at man bør øve uten vreng, du har akkurat samme konseptet på piano, men grunnet litt andre årsaker. Nå er ikke dette "piano-norge".. lol, men for de av dere som spiller piano i tillegg: når man øver, må man huske på å øve mest, i starten for å få det grunnleggende av et stykke inn, UTEN pedal. Dette er noe læreren min sier til meg hele tida. Særlig gjelder det stykker med mye legato. Det er lett å jukse på legatoen med pedal, samt andre finurligheter som å la en helnote plutselig bare ligge som en åttendedel, og la pedalen gjøre resten. lol.

Dropp pedal! ;) Og så legg på etterpå.

Kanskje litt unødvendig mye om piano jeg har skrevet for et gitarforum.. men men.. ble så gira.. :mrgreen:

Mvh,

Joachim

Edit: ta også masse pauser! La hjernen få jobbe litt med "inputningen" :mrgreen: (Narvestad :wink: ), før du fortsetter. Gjelder forsåvidt omtrent alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Snakker om å spille på 10w forsterker... da jeg kjøpte gitar var kravet fra ho mor at jeg ikke skulle blåse ut øra på a, så ho kom hjem med lille Pjokken som jeg kaller forsterkeren min, og den gir fra seg overraskende mye lyd, kan tom øve bass med den, men da må jeg passe på å ikke slappe med ufll lydstyrke og alt må stilles litt ned, men for det meste øver jeg på skolen hvod vi har ordentlige forsterkere som kan blåse ut hjernen på enhver,hvertfall nok lyd til at et par tidligere elever på skolen har fått Tinius (øresus)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvde 4-6 timer om dagen i fjor... på ukedagene. Opptil 10 timer i feriene.

Nå om dagen har jeg ikke mye tid, men prøver å få inn en 4 timers økt annenhver/hver tredje dag, i hvertfall (selvsagt mer i feriene, da). I mellomtiden lar jeg det sjelden gå mer enn én dag uten å øve litt i alle fall, slik at jeg ikke blir helt "soft". Når du spiller i prog. metal band er det viktig å holde teknikken på topp, ellers blir bandøvninger rimelig nådeløse. Satans skolearbeid (11. klasse på internasjonal skole er et slit).

Tar nok et år fri fra skole etter artium; drar en Michael Romeo og kjører gitar-øving OVERKILL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.