Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øver du gitar?


Bajazz

Anbefalte innlegg

Hvordan? Jeg øver med metronom og timer. og masse TABs. I disse IT-tider har jeg lagt "Guitar Practice desktop"-en min på PC'n. Fordelen er å kunne kutte ut alt som heter papir, batteridrevne metronomer, egge-klokker osv...

En av de verktøyene jeg bruker har jeg laget selv, en metronom med timer. I nærmeste fremtid vil denne komme med muligheter for akkselererende hastighet og lagring av Presets. Eller har du andre ønsker/tips?

Last ned den her:http://home.c2i.net/Bajazz/PracticeTool/setup.zip, gratis selvfølgelig!

PS! Du trenger .NET framework http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bruker vel ikke så vanvittig mye hypertekniske ting, tabs, notebøker og metronom. Til metronom bruker jeg enten keyboardet eller noe tilfeldig fjas jeg finner på pcen (holder på å laste ned/legge inn metronomsaken nå). Vurderer sterkt å skaffe meg en gitarlærer for å få litt mer orden på øvinga, men skal flytte om to måneder så det får vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jjeg øver på en bitteliten 10W forsterker, og en Jackson gitar, jeg prøver faktisk og lære meg Wiskhey In The Jar akkurat nå.

jeg bruker ikke noen hypertekniske ting, bare tabs.

ellers så øver jeg i en gymsal på et par 350W høyttalere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også bruker "tilfeldig fjas". A la den jeg har programmert selv. BTW: Nå har jeg lagt inn automatisk økning av hastighet. Neste blir Presets.

Til tross for at jeg har klart å kvitte meg med bunker med TAB, så er det ganske rotete i PC'n. Mapper med TAB, ulike programmer, tabeller med øving for hver dag osv... Så det blir litt Browsing for hver økt.

Derfor startet jeg med denne metronomen som i første omgang skulle eliminere timeren. Målet er at alt skal kunne styres fra dette verktøyet, og mest mulig automatisk, slik at jeg slipper og redigere og velge så mye. Altså mest mulig systematisk øving og minst mulig trykking på PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

10 Timer om dagen .. Minst -.

Just like God (for de som ikke vet hvem jeg er . så er gud for meg altså Steve Vai)

Neida ..

Man trenger ikke så mye for å øve .. ikke helt kult å sitte ved pcen å øve heller ,, det er en bakdel...

Sett deg ned med en metronom , HELT CLEAN TØRR LYD og gjør KOSTRUKTIVE ØVELSER ...

den klassiske 4-5-6-7 er ikke en konstruktiv øvelse ,.. den lærer deg bare å bli råtten :P

Jeg leste en greie av vai engang som jeg syntes var litt kult ...

Spill en tone , og øv vibrato ... hør tonen klinge helt ut og bruk forskjellige vibratoer hele tida .. gjør dette innimellom , det er veldig lurt ..

Jeg øver 2-3 timer om dagen nå for tida , før mer , men jeg har ikke tid lengre ... Helvetes Skole

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kian : litt overalt :P hehe .. har vært litt for opptatt til å skrive her .. hehe ..

tilbake til dette med øving ...

Ja , det jeg gjør er å spille ting som er konstruktivt .. drit i øvelsene du leser om over alt i blader og sånnt , det er bullshit ..

Sitt å spill , og når du kommer over en passasje eller noe som inneholder en teknikk eller noe annet som du ikke klarer , så setter du metronomen LAVT LAVT LAVT tempo og starter å terpe det . Lag egne øvelser etter hva du trengervil øve på -.Og det viktigste av alt er å ha tålmodighet . Hehe .. ikke bare ras gjennom ting du egentlig ikke klarer , å ikke la deg selv slippe unna med små feil . Øv så det er 100% på det du spiller i det tempoet du gjør det i før du øker.. det er sinnsykt viktig . Dette med tone er også sinnsykt viktig , og jeg digger den vibratogreia jeg sa i stad . det gjør deg mer bevisst på å høre etter tona di ....

Angående det å bruke ørene og trene gehør og sånne ting , så er jeg en av de heldige i verden som har blitt velsignet med et par gode ører . Jeg har ganske bra gehør fra før , siden jeg har drivi med musikk siden jeg var 3-4 år :P hehe ... Men alt må trenes , og det å ha godt gehør er det viktigste av alt syntes nå jeg ...

For trening av dette har jeg funnetblitt vist et programm som heter Earmaster , vi bruker det på skolen . Det er helt sinnsykt bra , og det lærer deg allt mulig du kan trenge..

Det er et programm som har alternativer som : Rytme-Lesing , Melodi-Diktat , Intervall læring ( det jeg har jobba mest med ) , skala-trening , akkord progresjoner og mye annet som er VELDIG praktisk å ha i huet..

Anbefales for alle å få tak på.. www.earmaster.com tror jeg ...

Håper jeg kom med noen tips som hjelper noen ....

-Nilsefix-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.