Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Viderekommen nybegynner som skal ha seg multieffekt


Humber

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er en gutt på 16 år som for noen måneder siden plukket opp gitaren. Kjempeartig innstrument :)

Jeg vil vel fortsatt kalle meg en nybegynner der jeg sitter med min lille 15W forsterker med innebygde effekter, men jeg er jo egentlig litt god da så jeg velger å skrive "viderekommen nybegynner".

Nå tenkte jeg at det er på tide å utvide utstyret litt. Jeg føler ikke at lyden fra effektene holder noe særlig mål så jeg tenkte at kanskje en multieffekt kunne være tingen. Tenker på å oppgradere forsterkeren også med tiden, men det får bli en annen gang.

Jeg var nede på Tritonos i dag og hørte litt der. Han bablet mye om fuzz og gain og gudene vet hva, poenget er at jeg ikke skjønte et kvekk :S

Jeg spurte hva som var det beste for metall (altså det jeg spiller) og da dro han frem en Line 6 POD X3 Live. Holy shit. For et monster...prisen altså. jeg har nok ikke 5000 å bruke på en sånn en enda. Så jeg er ute etter noe litt billigere. Tittet på Boss ME-20 som tydeligvis er en grei forsterker som har det "meste" og til en fornuftig pris. Forelsket meg litt i den da jeg hørte metall lyden på den i denne videoen :wub:

Så litt på ME70 også. Kanskje et stort hopp mellom alternativene her HEHE :)

Så noen erfaringer eller innspill? Jeg spiller som sagt Metall for det meste, men går i annet også.

Takk for svar!

PS: Pliz ikke bare sleng ut modellnavn på akkurat den du har fordi det sier meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, velkommen til forumet! :)

Anbefaler Boss Me serien på det sterkeste! Har en Boss Me-70, utrolig lett å bruke. Har prøvd Me-20 også, hærlig pedal det også. Forskjellen på dem er at Me-70en har mye flere effekter og preamp + en looper.

Det spørs litt hva du føler at du trenger. Me-70 og 20 Passer fint til metall, er flere distortiontyper å velge mellom. :)

Ellers er Pod bra. Jeg synes at me-70 er bedre siden den er lettere å bruke live. Du kan jo kjøpe en footswitch til poden, men det er en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME-70 er veldig grei og enkel å bruke. Fornøyd med min. Forøvrig har det kommet en ny multieffekt i ME-serien som heter ME-25. Denne for du får litt over halvparten av prisen av ME-70'ien, til tross for at den har det meste ME-70 har. Det er forøvrig mye å spare på å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME-70 er veldig grei og enkel å bruke. Fornøyd med min. Forøvrig har det kommet en ny multieffekt i ME-serien som heter ME-25. Denne for du får litt over halvparten av prisen av ME-70'ien, til tross for at den har det meste ME-70 har. Det er forøvrig mye å spare på å kjøpe brukt.

Har ikke prøvd me-25, bare sett video, men virker som at du får mye for pengene!

Enig med Curl-Head, GT-10 er dyrere og mer komplisert, men man kan få noen sykt kule lyder ut av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :) Utrolig bra forum dette må jeg si! Hadde ingen problemer med å registrere meg og tilbakemeldinger og svar er jo lynkjapt.

Prismessig burde jeg vel egentlig satse på ME-20. 70'en kan bli litt i dyreste laget ser jeg, men om jeg får lyst nok på den så klarer jeg sikkert å sstrekke meg. Jeg skal bare ha litt bedre lyd gjennom forsterkeren. Føler ikke jeg kan oppnå det med min Roland Cube 15x. Bilde for dem som vil se:

282339Cube15X.jpg

Tenkte jeg kunne først kunne kjøpe en ME-20 (F. Eks) og når jeg fikk litt mer penger (bursdag) kunne jeg kjøpt en litt mer "proff" forsterker som Marshall MG101FX eller den lengre ned på 50W.

[...]

Har en Boss Me-70, utrolig lett å bruke. Har prøvd Me-20 også, hærlig pedal det også. Forskjellen på dem er at Me-70en har mye flere effekter og preamp + en looper.

Det spørs litt hva du føler at du trenger. Me-70 og 20 Passer fint til metall, er flere distortiontyper å velge mellom. :)

Oi...sorry å måtte virke som en liten unge her, men jeg har ikke peiling på hva akkurat dette betyr.

Takker for alle svar så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja GT8 er absolutt en bra multieffekt :) den har flere fysiske knotter til justering av diverse effekter. Hvilket kanskje er litt mer oversiktlig i begynnelsen ? En annen handy ting er at både gt8 og 10 har headphones utgang så hvis det skal være stille i huset kan du velge å bare øve rett i et headset fremfor igjennom en amp, og likevel ha muligheten til å trikse mye med lyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg kom på at det hadde vært kjekt om den kunne brukes som opptaker også, som lydkort i pc'en eller hva dere nå sa. Regner jeg vel må opp et par hakk fra ME-20 før jeg kan det? :S

De fleste i Boss ME-serien fungerer ikke som lydkort, men jeg tror den nye Boss ME-25 gjør det. Denne koster vel 1600 kr nyi butikk. Som sagt har i alle fall Boss GT-serien dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt rundt nå. Vurderer ME-serien sterkt. Ser det er mange som mener ME-50 er det beste valget innenfor den gruppen. Den har liksom litt flere funksjoner enn 20 og billigere enn 70.

Tenker at det kanskje blir en ny ME-20 eller en brukt ME-50

EDIT: ME-20 virker som en mye enklere enhet å bruke spør du meg.

Endret av Humber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.