Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompressor / Overdrive på allerede-vrengt signal?


Anbefalte innlegg

Angående kompressor og overdrive.

Spiller på 5150, med ganske greit med vreng rett fra amp, ingen dediktert vreng pedal inne i bildet. Hvordan blir det å slenge på

1) kompressor

og / eller

2) overdrive

på et signal som allerede har vreng fra amp ? Blir det bare grums og ulumskheita' ?

Skjønner at kompressor, eh.. komprimerer signalet, slik at det holder seg innenfor en satt ramme for å bruke noen kjeitete ord på det, men det er også så langt kunskapen strekker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kompressor komprimerer signalet ved å trekke opp all volumet mot et visst nivå (slik jeg har forstått det), altså stiller på ratio fra 4:1 går den bare ned 1dB i stedet for 4dB de stedene i lydsignalet der det er tilfellet. Så blir attack og release innstillingene hvor hardt den tar tak og endrer volumet og slipper opp igjen. Det kan gi en litt gjevn dynamikk, og større følelse. Noen ganger kan et signal uten kompressor variere ganske mye i volume med henhold til muting, der bass frekvensene tar litt av - og i sånne situasjoner kan det jo være greit. Jeg spiller også på 5150, men bruker ikke hardware kompressor live eller ved oppmikking. Litt pga jeg er usikker på hvor viktig det egentlig er, og mest økonomi! Derimot bruker jeg software kompressorer i ulike guitarprogrammer, og etter oppmikking - bare for å få det gjevnt. Spessielt viktig er det på bassgitarer synes jeg, de kan variere så vanvittig i kraft og volume ved tilslagene.

Leste i en guide en gang at det å putte på en stomp boks i chainen til ampene kan være lurt. -Ikke for å få mer gain, men for å fjerne litt grums fra bunn.Ibanez Screamer blei anbefalt, jeg har ikke noen erfaringer med dette på ordentlig amp, men bruker det aktivt i amp-simuleringsprogrammer som Pod Farm og GuitarRig. Der fungerte det veldig bra.

Dersom du får testet ut noen av delene på ampen din vil jeg gjerne høre om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampen min, ENGL Fireball, har mer enn nok vreng fra før. Det er en high-gain amp.

Men jeg pleier av og til å skru ned vrengne på ampeen ganske mye og bruke en Boss OD-3 som booster. Det forandrer lyden litt. Gir litt mer bite og gjør lyden litt hardere.

Ingen av delene er best, men jeg pleier å bytte litt på begge lydene for å varierer. Forskjellen er merkbar.

Eneste nedturen er at når jeg drar ned gain så mye på ampen, så blir cleansa veldig lave volumessig fordi ampen bare har en Gain-kontroll.

Men sånn sett, så hadde jeg klart meg HELT fint uten overdrive. Bruker den mest til crunches og low-gain setting på clean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 bør imo ha en overdrive i front for å låte bra til metal. Min mening da.. Mens high gain forsterkere som 6505 trenger ikke det da de har mer enn nok tight vreng fra før.

Det er amper som ikke er high gain eller litt "utighte" forsterkere som ofte blir kjørt med overdrive i front. Mange amper har mye gain som blir veldig utight jo mer man skrur opp på vrengen.

Det har jeg opplevd med flere Marshall. Låter konge på low-gain og blir utight på high-gain. Dermed er overdrive løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er en overdrive bra for å tighte opp vrengen i forsterkere som ikke i utgangspunktet er hi-gainforsterkere.

Det låter også stilig med en TS-ish pedal med litt under middels vreng på en amp som i utgangspunktet har en del vreng, for å få litt ekstra hyl til soloer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.