FreakyStyley Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 Har sett mangen gode jazz-gitaristar som berre øver og øver på skalaer som går over heile gitaren. Ein sånn skala må vere utrulig nyttig å kunne! Noken som har noken tabs eller forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erling Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 Shoot me if im wrong men de spiller vel den samme skalaen på flere steder på gitarhalsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Curl-Head Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 3-4 toner per streng kanskje? Sånn at man spiller tre eller fire toner fra feks C skalaen på hver streng. C-D-E så bytte streng, F-G-A så bytte streng, H-C-D osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonta Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 Det er kanskje diagonale skalaer du tenker på?Her er en link til en side med mye greier:http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet April 8, 2010 Share Skrevet April 8, 2010 I jazz kan du leve lenge på akkordtoner. Kan du spille akkorden E7 i 5 ulike posisjoner, kan du også spille akkordtonene over hele halsen. Med litt ekstra oversikt kan du spille akkurat de tilleggstonene du vil uten å tenke skala, fordi du vil alltid ha et referansepunkt i nærheten. Skal prøve å illustrere hva jeg mener:E|-X-|-7-|-10-|-0-|-4-|B|-5-|-9-|-9--|-0-|-3-|G|-7-|-7-|-9--|-1-|-4-|D|-6-|-9-|-9--|-0-|-2-|A|-7-|-7-|-11-|-2-|-X-|E|-X-|-X-|-12-|-0-|-X-|E7 i fem ulike former C A G E D. Er også likt i neste oktav. Tegner du disse tonene ned på et gripebrett har du dekt et stort område. Der det står X kan du også legge til lavere toner i akkorden, men for å holde det litt ryddig er E alltid laveste tone i de jeg har skrevet ned. Ikke noe i veien for å fullføre over alle strengene med akkordtoner.Jeg mener det er mer fornuftig å lære seg dette enn å pugge skalaer. Mønstrene som pugges i en skala er det veldig lett å misbruke, og for de som ikke har nok disiplin fører det ofte til at alt låter likt - kjører seg fast i satte mønster. Etter min oppfatning er CAGED mer åpent og kan ofte være en god nøkkel til å "forstå/se" gripebrettet bedre. Vet du hva den tonen heter, hvilken funksjon den har i akkorden du spiller over, og hvorfor den har den funksjonen? Dersom du vet det har du et godt grunnlag til å velge om du vil spille den tonen eller ikke. Om svaret er at "jeg lærte at den er med i mønsteret som starter her på denne strengen", da er det mønsteret som spiller.For all del, jeg mener ikke at man skal holde seg borte fra mønster/skalaer, men prøv gjerne å forstå hva de gjør og ikke bare spill en skala fordi den har et kult navn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FreakyStyley Skrevet April 9, 2010 Forfatter Share Skrevet April 9, 2010 Det er kanskje diagonale skalaer du tenker på? Her er en link til en side med mye greier:http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php Kanskje meir måtar å spele skalaer på uten at de blir diagonale Men takker masse for linken! den kan vere til stor hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FreakyStyley Skrevet April 9, 2010 Forfatter Share Skrevet April 9, 2010 I jazz kan du leve lenge på akkordtoner. Kan du spille akkorden E7 i 5 ulike posisjoner, kan du også spille akkordtonene over hele halsen. Med litt ekstra oversikt kan du spille akkurat de tilleggstonene du vil uten å tenke skala, fordi du vil alltid ha et referansepunkt i nærheten. Skal prøve å illustrere hva jeg mener: E|-X-|-7-|-10-|-0-|-4-|B|-5-|-9-|-9--|-0-|-3-|G|-7-|-7-|-9--|-1-|-4-|D|-6-|-9-|-9--|-0-|-2-|A|-7-|-7-|-11-|-2-|-X-|E|-X-|-X-|-12-|-0-|-X-| E7 i fem ulike former C A G E D. Er også likt i neste oktav. Tegner du disse tonene ned på et gripebrett har du dekt et stort område. Der det står X kan du også legge til lavere toner i akkorden, men for å holde det litt ryddig er E alltid laveste tone i de jeg har skrevet ned. Ikke noe i veien for å fullføre over alle strengene med akkordtoner. Jeg mener det er mer fornuftig å lære seg dette enn å pugge skalaer. Mønstrene som pugges i en skala er det veldig lett å misbruke, og for de som ikke har nok disiplin fører det ofte til at alt låter likt - kjører seg fast i satte mønster. Etter min oppfatning er CAGED mer åpent og kan ofte være en god nøkkel til å "forstå/se" gripebrettet bedre. Vet du hva den tonen heter, hvilken funksjon den har i akkorden du spiller over, og hvorfor den har den funksjonen? Dersom du vet det har du et godt grunnlag til å velge om du vil spille den tonen eller ikke. Om svaret er at "jeg lærte at den er med i mønsteret som starter her på denne strengen", da er det mønsteret som spiller. For all del, jeg mener ikke at man skal holde seg borte fra mønster/skalaer, men prøv gjerne å forstå hva de gjør og ikke bare spill en skala fordi den har et kult navn. Tusen takk! Dette er supernyttig visdom og eg fekk svar på masse av det eg spurte om! Til stor hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovl Skrevet April 10, 2010 Share Skrevet April 10, 2010 Kan man ikke bare google opp guitar-jazz scales eller noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scarcarous Skrevet April 10, 2010 Share Skrevet April 10, 2010 Jeg har begynt å bevege meg mer og mer inn i jazz-verdenen og gitarlæreren min sier at jeg burde pugge arrpegio-mønstre fordi jazz er ofte mer abstrakt og man trenger derfor å kunne spille annet enn en skala. Et eksempel er: Her kan man jo bare spille en skala gjennom hele sangen, men det blir så utrolig kjedelig. Bare hør på den lille soloen på slutten så skjønner du litt hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet April 11, 2010 Share Skrevet April 11, 2010 Jeg har begynt å bevege meg mer og mer inn i jazz-verdenen og gitarlæreren min sier at jeg burde pugge arrpegio-mønstre fordi jazz er ofte mer abstrakt og man trenger derfor å kunne spille annet enn en skala. Da kan det være greit å vite at CAGED er arpeggiomønster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scarcarous Skrevet April 11, 2010 Share Skrevet April 11, 2010 Da kan det være greit å vite at CAGED er arpeggiomønster. Jau, jau, eg veit da det, men tenkte bare jeg skulle si litt hvordan det var for en som meg som har wanka med pentatonisk skala helt til jeg gikk inn i mer klassisk, folk og jazz musikk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kossoff Skrevet April 11, 2010 Share Skrevet April 11, 2010 Godt innlegg The Euphor, det var artig å pusle med ikveld! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå