Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tabs Jazz-skalaer som går over heile gitaren


Anbefalte innlegg

I jazz kan du leve lenge på akkordtoner. Kan du spille akkorden E7 i 5 ulike posisjoner, kan du også spille akkordtonene over hele halsen. Med litt ekstra oversikt kan du spille akkurat de tilleggstonene du vil uten å tenke skala, fordi du vil alltid ha et referansepunkt i nærheten. Skal prøve å illustrere hva jeg mener:

E|-X-|-7-|-10-|-0-|-4-|
B|-5-|-9-|-9--|-0-|-3-|
G|-7-|-7-|-9--|-1-|-4-|
D|-6-|-9-|-9--|-0-|-2-|
A|-7-|-7-|-11-|-2-|-X-|
E|-X-|-X-|-12-|-0-|-X-|

E7 i fem ulike former C A G E D. Er også likt i neste oktav. Tegner du disse tonene ned på et gripebrett har du dekt et stort område. Der det står X kan du også legge til lavere toner i akkorden, men for å holde det litt ryddig er E alltid laveste tone i de jeg har skrevet ned. Ikke noe i veien for å fullføre over alle strengene med akkordtoner.

Jeg mener det er mer fornuftig å lære seg dette enn å pugge skalaer. Mønstrene som pugges i en skala er det veldig lett å misbruke, og for de som ikke har nok disiplin fører det ofte til at alt låter likt - kjører seg fast i satte mønster. Etter min oppfatning er CAGED mer åpent og kan ofte være en god nøkkel til å "forstå/se" gripebrettet bedre. Vet du hva den tonen heter, hvilken funksjon den har i akkorden du spiller over, og hvorfor den har den funksjonen? Dersom du vet det har du et godt grunnlag til å velge om du vil spille den tonen eller ikke. Om svaret er at "jeg lærte at den er med i mønsteret som starter her på denne strengen", da er det mønsteret som spiller.

For all del, jeg mener ikke at man skal holde seg borte fra mønster/skalaer, men prøv gjerne å forstå hva de gjør og ikke bare spill en skala fordi den har et kult navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jazz kan du leve lenge på akkordtoner. Kan du spille akkorden E7 i 5 ulike posisjoner, kan du også spille akkordtonene over hele halsen. Med litt ekstra oversikt kan du spille akkurat de tilleggstonene du vil uten å tenke skala, fordi du vil alltid ha et referansepunkt i nærheten. Skal prøve å illustrere hva jeg mener:

E|-X-|-7-|-10-|-0-|-4-|
B|-5-|-9-|-9--|-0-|-3-|
G|-7-|-7-|-9--|-1-|-4-|
D|-6-|-9-|-9--|-0-|-2-|
A|-7-|-7-|-11-|-2-|-X-|
E|-X-|-X-|-12-|-0-|-X-|

E7 i fem ulike former C A G E D. Er også likt i neste oktav. Tegner du disse tonene ned på et gripebrett har du dekt et stort område. Der det står X kan du også legge til lavere toner i akkorden, men for å holde det litt ryddig er E alltid laveste tone i de jeg har skrevet ned. Ikke noe i veien for å fullføre over alle strengene med akkordtoner.

Jeg mener det er mer fornuftig å lære seg dette enn å pugge skalaer. Mønstrene som pugges i en skala er det veldig lett å misbruke, og for de som ikke har nok disiplin fører det ofte til at alt låter likt - kjører seg fast i satte mønster. Etter min oppfatning er CAGED mer åpent og kan ofte være en god nøkkel til å "forstå/se" gripebrettet bedre. Vet du hva den tonen heter, hvilken funksjon den har i akkorden du spiller over, og hvorfor den har den funksjonen? Dersom du vet det har du et godt grunnlag til å velge om du vil spille den tonen eller ikke. Om svaret er at "jeg lærte at den er med i mønsteret som starter her på denne strengen", da er det mønsteret som spiller.

For all del, jeg mener ikke at man skal holde seg borte fra mønster/skalaer, men prøv gjerne å forstå hva de gjør og ikke bare spill en skala fordi den har et kult navn.

Tusen takk! Dette er supernyttig visdom og eg fekk svar på masse av det eg spurte om! Til stor hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bevege meg mer og mer inn i jazz-verdenen og gitarlæreren min sier at jeg burde pugge arrpegio-mønstre fordi jazz er ofte mer abstrakt og man trenger derfor å kunne spille annet enn en skala.

Et eksempel er:

Her kan man jo bare spille en skala gjennom hele sangen, men det blir så utrolig kjedelig.

Bare hør på den lille soloen på slutten så skjønner du litt hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bevege meg mer og mer inn i jazz-verdenen og gitarlæreren min sier at jeg burde pugge arrpegio-mønstre fordi jazz er ofte mer abstrakt og man trenger derfor å kunne spille annet enn en skala.

Da kan det være greit å vite at CAGED er arpeggiomønster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.