Web Analytics
Jump to content

Anmeldelse: Cruiser ST-220

Loadinglevelone

Recommended Posts

Forord:

Den gangen innkjøpet av min første gitar skulle gjøres var jeg fryktelig usikker. Jeg hadde vel

såvidt hørt om et og annet merke slik som fender, men utover dette hadde jeg overhodet ingen peiling.

På toppen av det hele så var jeg jo - må jeg inrømme - i det hele tatt usikker på hvor seriøst gitar-

spillinga kom til å bli. Og med det som bakgrunn hadde jeg jo ikke igrunn lyst til å blåse bort mange

tusenlapper på noe som jeg kanskje ikke kom til å bruke.

Jeg var dog ganske bevisst på at jeg ikke lyst til å kjøpe noe billig elkjøp-gitar, men samtidig så

måtte det da finnes noe der ute som var "godt nok" for en stakkars nybegynner.

Antakelig så er det flere her inne som kjenner seg igjen i denne historien, og jeg vet det er mange

fler der ute. Som så mange andre begynte min søken etter råd på de mange forumer rundt omkring - gitarnorge.no

inkludert. Og overalt ble jeg møtt med det samme svaret - 'Kjøp nå ikke no billig merke, men invester heller

noen tusenlapper ekstra på et kjent merke som gibson eller... Det vil lønne seg i lengden."

Joda, det kan nok hende det, men jeg var fast bestemt på å finne noe billig. Budsjett hadde jeg: Maks 2000 kr.

Dumpa over ymse forskjellig billig-gitarer på diverse nettbutikker - både av kjent og ukjent merke, men ble igrunn

ikke noe klokere av det.

Til slutt tok jeg en råsjangs - kryssa finga - lukka øynene og bestillte en Cruiser ST-220.

Dumt? Bra?

Nja, kanksje litt av begge. Dette er nå iallefall min omtale av gitaren. Fra en nybegynner til nybegynnere (og dere andre).

Og la meg gjøre det helt klart - jeg kan ikke spille gitar. Har holdt på i kun 3 måneder nå og er derfor fortsatt heeelt på det grunnleggende stadiet.

Så tilgi meg om jeg sier noe feil eller bruker feil utrykk.

Denne testen er en subjektiv test fra en nybegynner som igrunn ikke har peiling. I tillegg kommer jeg til å bruke

endel referanser til guider som gitarguiden da dette er det eneste jeg har å forholde meg til som retningslinjer på hva som er bra og dårlig.

Ellers så er det bare å se på bildene og bedømme selv. :)

Cruiser ST-220 Stratocaster

Cruiser er visstnok billigmerket til Crafter. Et merke som kanskje er best kjent for sine akustiske gitarer.

Gitaren er en stratocaster replica, som så mange andre i klassisk lakkert/svart trefarve.

Crafter tilbyr også gitaren i svart og kirsebær-tre for de som måtte like det bedre.

Cruiser_ST-220_04.JPG

Spesifikasjoner

Kopiert fra fabrikantens spesifikasjoner. Disse sier meg igrunn ikke så mye,

men jeg lest meg litt rundt og fått med meg at de tresortene som brukes slettes ikke er så værst.

Gir visst god sustain og litt slikt (Aner ikke hva sustain heter på norsk, sorry).

Ellers har gitaren to enkle pickups og en humbucker pickup montert (gir mindre og støy og høyere lyd)

ST-220 er den dyreste av stratocaster kopiene til cruiser, og koster 1950,- i utsalgspris.

Cruiser leverer også billigere stratocastere (ST-120), med enklere treverk og uten humbucker pickups.

MODEL NAME: ST-220/3TS

CONSTRUCTION: Bolt -on Neck

BODY: Basswood

NECK: Maple

FINGER BOARD: Rosewood

FRETS: 22 Jumbo

MACHINE HEADS: Diecast Chrome

PICKUPS: S+S+H

CONTROLS: 1V+2T+5Way Selector

BRIDGE: Vintage Tremolo Chrome

SCALE: 25 1/2 Inches (648mm)

Førsteinntrykk

Mitt førsteintrykk av gitaren var meget bra.

Treverket er nøyaktig behandlet med meget god og tett passform mellom hals og halslomme

Finishen i lakkering er upåklagelig og virker solid og god. Jeg har ikke klart å oppdage en eneste defekt i lakkeringsjobben.

Detaljer som slipte kanter i kurvene på hodet gir en ekstra følelse av kvalitet.

Cruiser_ST-220_03.JPG

Cruiser_ST-220_05.JPG

Cruiser_ST-220_14.JPG

Stemmeskruer og oversadelen

Stemmeskruene gjør jobben sin godt. De er nøyaktige og uten slark. Skruene viser ingen tegn til å slippe

eller gi slark til strengene. Finishen på stemmeskruene er gode og baksiden er prydet med crafter logoen.

Strengetrærne er av de den enkle varianten, men gjør jobben sin godt. De viser ingen tedenser til

å lugge strengene.

Oversadelen ser ut til å være av en eller annen type hardplast og virker å være av god kvalitet.

Tilpassningen er nøyaktig og sporene for hver streng er indviduellt tilpasset strengens bredde.

Cruiser_ST-220_12.JPG

Cruiser_ST-220_11.JPG

Cruiser_ST-220_16.JPG

Tremeolo/bro

Jeg har igrunn ikke så mye å si om tremoloen. Foreløpig er den justert helt flatt

da jeg ikke har noen planer om å begi meg inn på bruken av denne før jeg er litt mer erfaren.

Har selv prøvd å justere både strengelengde og høyde og det gikk smertefritt. Noe

mer har jeg igrunn ikke å si om den saken.

Cruiser_ST-220_33.JPG

Pickups

Ettersom jeg har null erfaring med andre pickups og dermed inget sammenlikningsgrunnlag

er det vanskelig å si noe konkret om disse. Personlig så liker jeg lyden som pickupene gir.

Pickupene synes å ha god følsomhet, selv på lavt volum (Til tider kunne jeg ha ønska meg mindre

følsomhet. Får vel lære meg litt palm-muting etterhvert tenker jeg.).

Cruiser_ST-220_24.JPG

Cruiser_ST-220_32.JPG

Bånd og strengehøyde

Båndene virker nøyaktige og og jevnt slip. Strengene viser ingen tegn til lugging ved berøring.

Endene er godt avrundet uten merkbare skarpe kanter.

Gitaren er justert så langt ned som mulig uten at ulyd og klirr oppstår. Høyden er da 2.7mm

ved 12 bånd, noe som vel må kunne sies å være bra. (Jeg skal slå fryktelig hardt på strengen for å fremprovosere buzz).

Justering av truss-rod'en har jeg hold meg unna, men om jeg holder strengene nede på øverste

og nederste bånd, er det såvidt en bitteliten avstand midt på strengen.

Cruiser_ST-220_20.JPG

Cruiser_ST-220_31.JPG

Støyisolasjon

Enn så lenge har jeg ikke hatt opp og kikket på gitaren innvendig, så hvorvidt den er støyisolert

eller ikke kan jeg ikke si. Det eneste jeg kan forteller at i praksis har jeg ikke opplevd noen

støyproblemer. Ikken during, ingen brumming, ingen sus. (Skal prøve å få tatt noen innvendige

bilder neste gang jeg bytter strenger.)

Volumkontroller, bryter og jack

Virker å være av god kvalitet. Glir lett uten skraping og skurr på lyden.

Cruiser_ST-220_28.JPG

Cruiser_ST-220_26.JPG

Andre detaljer

Baksiden av halslommen er dekket med et krommet deksel prydet av cruiser logoen.

Festene til halsremmen er av den enklere typen, men virker å sitte solid og trygt festet.

Cruiser_ST-220_08.JPG

Cruiser_ST-220_09.JPG

Cruiser_ST-220_21.JPG

Konklusjon

Nå har jeg enda ikke sagt noe om lyden. Personlig så syntes jeg den låter helt ok.

Foreløpig så låter det meste jeg spiller litt surt (practice makes perfect), så kanskje

jeg får komme tilbake til det om et år eller to når jeg er mer erfaren.

Har jeg angret på kjøpet? Nei.

Ville jeg anbefalt cruiser som nybegynnergitar til andre? Absolutt!

Jeg er såpass fornøyd med gitaren at den kommer jeg til å beholde. Jeg syntes personlig den er

lettspillt og gøy og spille på, noe som får meg til å fortsette å spille.

Og det i seg selv må vel kunne kvalifisere til en anbefaling...

Edited by Loadinglevelone

Hei og velkommen til forumet!

Dette var et imponerende stykke arbeide for å være ærlig :) Flott at du har poengtert og redegjort for ditt eget erfaringsgrunnlag og gitt en fin beskrivelse av gitaren - meget bra!

Veldig fin anmeldelse. Denne likte jeg. Ser ut som om du har gjort et godt kjøp, og ut fra bildene kan jeg ikke annet enn å si at det virker som om vurderingene dine stemmer.

Det virker som om du har fått tak i en rimelig gitar som ikke er plukket fra nederste hylle, noe da prisen også tilsier. Det er flere detaljer her som viser at det er lagt litt omtanke bak spesifikasjonene og utførelsen, tenker for eksempel på detaljer som filt bak reimfestene, flerlags plekterbrett, og noe som ser ut som en OK jobb med sadelen.

Du har spilt gitar i 3mnd sier du? Jeg hadde aldri i verden klart å skrive en såpass god artikkel/anmeldelse av min første gitar etter så kort tid uansett hvor hardt jeg hadde prøvd. Virkelig imponerende!

Kunne kanskje vært flyttet til anmeldelsesforumet? :)

Du har spilt gitar i 3mnd sier du? Jeg hadde aldri i verden klart å skrive en såpass god artikkel/anmeldelse av min første gitar etter så kort tid uansett hvor hardt jeg hadde prøvd.

Heh, har brukt MYE tid iløpet av disse 3 månedene på å prøve å skjønne gitarens oppbygging og konstruksjon.

Sånn er jeg med det meste. Skal jeg bruke en dings, så vil jeg vite hvordan den funker.

Til å begynne med ble jeg mest forbauset over hvor lite teknologisk prinsippet bak en gitaren var.

Er jo igrunn bare en treplank med skruer i, som holder fast noen ståltråder. Legg til litt vikla

ledning rundt en magnet og vips så har man lyd ut. Grunnleggende fysikk!

Etterhvert så har jeg begynt å forstå litt mer rundt hva som må til av godt håndverk

for å få denne treplanken til å gjøre noe mer magisk enn bare å "lage lyd".

Anyhow.. nå trekker jeg meg tilbake til sofaen for å ploinke litt på strengene igjen.

Med mye øvelse så kanksje det kommer noe magisk ut av fingene mine også etter hvert. Wish me luck :)

Edited by Loadinglevelone