Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"ProtOne" - min første selvbygde gitarprototype (siste: fjernet tonekontroll og ny pickup)


Anbefalte innlegg

Heisann

Som noen kanskje allerede har skjønt, så driver jeg og pusler med et gitarbyggeprosjekt. Siden jeg ikke har bygget noen gitar før, så er fallhøyden stor, og jeg har derfor gjort følgende for å minimere risiko:

1. Jeg baserer meg på en ferdig hals. Jeg vet ikke hvilken ende jeg skulle begynne i om jeg skulle bygget den selv.
2. Jeg bruker rimelige deler. Om gitaren skulle bli helt mislykket, så har jeg ihvertfall ikke brukt en formue på deler. Men her er det jo også en risiko for at delene i seg selv er så dårlige at de gjør gitaren mislykket. I så fall burde det være fullt mulig å oppgradere delene selv om gitaren er OK.

MEN: Jeg bygger ikke en gitar som jeg kunne kjøpt meg bedre og billigere. Jeg lager en gitar som ligner andre ting, men som likevel ikke er laget før. Mulig at noen av designvalgene vil fungere dårlig, men det er MINE valg, og jeg tar valgene fordi jeg enten mener det er den beste løsningen eller fordi jeg er nysgjerrig på hvordan noe fungerer. Dette er tross alt en prototype.

I denne tråden vil jeg legge ut litt informasjon etterhvert om dette prosjektet.

Gitaren er ferdig. Bilder av ferdig gitar finnes her: http://forum.gitarnorge.no/topic/30438-protone-min-foerste-selvbygde-gitarprotype/page__view__findpost__p__418871

Noen tekniske data:

Kropp: Heltre bjørk
Hals: Lønn med rosentre gripebrett, 21 bånd, skalalengde 25,5 tommer.
Total lengde: 88cm
Kroppens lengde: 42cm
Kroppens største bredde: 36cm

Pickups (versjon 2): Noname Ebaymaster Deluxe EMG lookalike (neck) + GFS Power Rails Black on Black (bridge).
Vekt: 2,8 kg.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette var jo noe utenom det vanlige :)

Hvordan skal du løse strengeføringen mellom bro og tunere?

Ja, det er jo en utfordring. Det er en av tingene jeg ikke vet helt om vil fungere skikkelig, men som hører til den eksperimentelle delen av det at det er en prototype. Ideen her var å bygge en kompakt, nesten headless gitar av vanlig tilgjengelige deler.

Jeg har forsøkt å finne deler som støtter en sånn strengeførings-funksjon, men inntil videre blir det nok en konstruksjon formet omtrent som et liggende skapdørhåndtak i tre med skruer gjennom. Skruene går dypt nok i kroppen til at det skal bli lite press på treverket. Jeg er skeptisk til vinkelen over disse skruene, spesielt på e-strengene, og det kan nok hende det blir litt røsking og ettertrekking for å få stemt dem skikkelig. Jeg har gått for en roller-bridge for å gi strengene litt mindre friksjon å kjempe med. Men om dette er en helt dødfødt konstruksjon vil jo vise seg. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo morsomt ut. Har du noen tanker om hvordan denne konstruksjonen vil påvirke lyden, eller jobber du etter "ser det uvanlig ut, er det sikkert bra"- prinsippet? Ikke noe galt i det, altså. :)

Jeg har ingen ambisjoner om å revolusjonere gitarverdenen. Formen på gitaren er delvis inspirert av en del ulike konstruksjoner jeg fant på http://buildingtheergonomicguitar.com/ , kombinert med mine egne erfaringer med min egen gitar (en LP-lignende Ibanez) og hva jeg savner der. Den er konstruert slik blant annet for å bedre kunne spille sittende i en stilling omtrent som på en klassisk gitar, med halsen i en ganske oppadrettet vinkel, og "hornet" i nedkant av gitaren har en vinkel og utforming som gir meget god støtte mot låret i en slik stilling.

Men i forhold til en del av de særeste ergonomiske gitarene, så har jeg forsøkt å få den til å beholde noe av den klassiske gitarutformingen, så det er et element av visuell estetikk der også, selv om det gjenstår å se om det blir en kul eller en teit gitar. :)

Den er altså utformet mest ut fra ergonomiske betraktninger, og mindre etter lydmessige krav (hvilke konstruksjoner som gir god lyd har jeg liten eller ingen erfaring med).

Når den er bygget er det tre mulige utfall:

1. Gitaren er ubrukelig, og jeg innser at jeg bør kjøpe en ny gitar heller enn å bygge den.

2. Gitaren er spillbar, men ikke perfekt, men jeg har lært nok til at jeg føler at jeg kan bygge en som er bedre, og som jeg da kan koste på meg litt dyrere deler på.

3. Gitaren er så bra at jeg faktisk trives med den. Om jeg bygger flere er da uvisst, men det kunne jo være moro å forsøke seg på noe med en whammy-bar også... ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten innrømmelse:

Jeg har dratt en liten Ingrid Espelid (for dem som er gamle nok til å huske henne i NRKs "Fjernsynskjøkkenet"). "No har me juksa litt", pleide hun å si, og dro fram en ferdig pai fra ovnen, minutter etter at deigen var laget.

Jeg har også jukset, og er faktisk godt i gang med byggingen, men holder tilbake litt på bildene. Det er jo ikke noe moro å følge en tråd der det tar ukevis mellom hver gang det skjer noe. Jeg kommer til å slippe bildene i porsjoner mens jeg bygger videre, og forhåpentligvis blir det ikke for lang tid mellom hver gang jeg publiserer noe fram til gitaren er "ferdig". En annen grunn er at jeg ville komme meg forbi de kritiske usikkerhetspunktene før jeg publiserte. Er jo ikke noe gøy med et prosjekt som strander midtveis heller.

En ting er ihvertfall sikkert, jeg har gjort mange tabber så langt under byggingen og hatt noen uforskyldte uhell også. Disse tabbene og uhellene har jeg ikke dokumentert i detalj med bilder, men jeg kommer til å skrive litt om dem etterhvert. Heldigvis har jeg ikke hatt fullstendig uopprettelige uhell, men noen designjusteringer har det blitt underveis på grunn av disse tingene.

En annen sak er at noen sikkert er fristet til å komme med gode råd. Sjansene for at jeg følger dem er sannsynligvis null, siden jeg har kommet lenger i prosjektet enn bildene tilsier. ;)

Og i tilfelle noen tror at dette med gitarbygging er en rask affære. Det er det IKKE. Ting tar definitivt tid.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en utfordring. Det er en av tingene jeg ikke vet helt om vil fungere skikkelig, men som hører til den eksperimentelle delen av det at det er en prototype. Ideen her var å bygge en kompakt, nesten headless gitar av vanlig tilgjengelige deler.

Jeg har forsøkt å finne deler som støtter en sånn strengeførings-funksjon, men inntil videre blir det nok en konstruksjon formet omtrent som et liggende skapdørhåndtak i tre med skruer gjennom. Skruene går dypt nok i kroppen til at det skal bli lite press på treverket. Jeg er skeptisk til vinkelen over disse skruene, spesielt på e-strengene, og det kan nok hende det blir litt røsking og ettertrekking for å få stemt dem skikkelig. Jeg har gått for en roller-bridge for å gi strengene litt mindre friksjon å kjempe med. Men om dette er en helt dødfødt konstruksjon vil jo vise seg. ;)

ok, jeg skjønner. Et tips hadde jo kunnet være å bruke steinberger stemmeskruer da. De får du kjøpt løse og da ville spredningen/vinkelen blitt adskillig mindre. Men det er vel for sent nå, som du er i gang.

http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Steinberger_Gearless_Tuners.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg skjønner. Et tips hadde jo kunnet være å bruke steinberger stemmeskruer da. De får du kjøpt løse og da ville spredningen/vinkelen blitt adskillig mindre. Men det er vel for sent nå, som du er i gang.

http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Steinberger_Gearless_Tuners.html

Ja, er klar over de Steinberger-skruene. Men de er også noen ganger dyrere enn de jeg endte opp med fra eBay. Men det er mulig jeg tester dem om jeg skulle bygge en ny gitar med whammy-bar, hvor jeg må flytte stemmeskruene til hodet igjen.

Ellers synes jeg jo disse er utrolig spennende, men også temmelig dyre (men slett ikke SÅ ille om man går for tremolo-varianten):

http://guitarworks.thestrandbergs.com/products/ - og der får man det jo helt headless. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter skissestadiet er det på tide å bestille deler, og en av de første delene som kom var halsen. Den kan sees på bildet under. En av tingene jeg trives med på min nåværende gitar er gripebrettet i rosentre, og derfor valgte jeg en Strat-type hals (den rimeligste jeg fant) med rosentre gripebrett.

En gjenganger i prosjektet er at jeg må lage maler for utfresning. Her er malen for kroppen, laget med elektrisk stikksag og grovt sandpapir i 6mm MDF (det var det jeg hadde for hånden som var stort nok og ikke for tykt).

DIYgitar_maloghals.jpg

Malen er festet til emnet jeg skal bygge kroppen av med skruer temmelig nøyaktig midt i de planlagte posisjonene for humbuckerne.

Emnet er skåret ut av en Numerär benkeplate i bjørk fra IKEA (!). Planen var faktisk å bruke en svær og tykk skjærefjøl, men siden disse ofte er limt sammen av korte biter med endeveden opp, så fikk jeg følelsen av at den løsningen kunne bli litt lite robust om man skulle få noen relativt tynne felter etter utfresning. Platen er kun 38mm tykk, så det blir en tynnere gitar enn det som er normalt, ihvertfall for Stratocastere og Les Paul-modeller.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig utfrest kroppsform med halsgrop (høres nesten menneskelig ut):

kropp_med_halsgrop01.jpg

Halsen ser ut til å passe ganske bra også.

kropp_med_halsgrop02.jpg

På bildene ser jo dette ganske greit ut. Men faktum er at for å komme hit skjedde et uhell som var en nær skraphaugen-hendelse for denne gitarkroppen.

Følgende skjedde: Jeg fikk et flunkende nytt fresestål for utfresning av maler. Det er en vanlig notfres, men med et kulelager med samme diameter rundt akselen. Planen var å frese formen på kroppen halvveis gjennom emnet før jeg gikk løs på halslommen. Men halvveis i den utfresningen av kroppsformen løsnet den lille skruen som holdt låseringen til kulelageret og falt ned i fresebladene. Det hugg til, og jeg trodde jeg hadde truffet litt kvist i treverket og freste litt til før jeg oppdaget at ting virket ustabilt.

Resultatet? Hakk i skjærebladene på fresen der de hadde truffet skruen, som igjen hadde resultert i et spor i treverket. Verre var at da låseringen løsnet, så begynte kulelageret å vandre oppover akselen, og mistet kontakten med malen. Dette førte til fullstendig ukontrollert og skadelig utfresning på innsiden av grensene satt av malen. Akkurat da var jeg i tillegg ved nedre kant av halslommen. Til alt hell måtte jeg ikke forskyve halslommen mer enn to mm sideveis i en retning. Innenfor akseptable avvik, det.

Deretter skulle jeg frese halslommen. I kampens hete med malfresen glemte jeg å ta bilde av malen og det nedenstående er tatt i ettertid, og viser malen på et emne (representert av en skjærefjøl). For fremtiden vil jeg faktisk anbefale at man freser halslommen før kroppsformen, spesielt på gitarer med vinklet hals, siden man da har en rett kant man kan skru fast malen i kanten med.

halsgropmal_vinklet01.jpg

Dessverre hadde jeg kun ett fresestål for maler, og det var delvis ødelagt. Likevel forsøkte jeg å finne ut om det var brukbart, og jeg valgte å forsøke å klemme fresestålets tange så høyt i spennhylsen at den låste fast ringen for kulelageret. Likevel fikk jeg igjen problemer, og halslommen ble til slutt ca 2-3mm dypere enn planlagt. Om det er for ille gjenstår å se inntil man får satt sammen gitaren og får på strengene. Jeg er optimist og tror det er innenfor akseptable avvik også her. ;)

Positivt er ihvertfall at halsen passer som hånd i hanske i lommen sin. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig stas å se andres løsninger på freseproblematikk. Gleder meg til flere bilder og videre beskrivelse.

Ja, jeg liker også bildetråder med litt beskrivelser. Når man først bygger noe selv, så er det jo fint å bidra med noe tilbake også.

Jeg ble for eksempel inspirert av Explorer-prosjektet til Vampyro (som finnes her: ), og min blir nok brunbeiset med sort mekanikk, den også.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.