Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"ProtOne" - min første selvbygde gitarprototype (siste: fjernet tonekontroll og ny pickup)


Anbefalte innlegg

Synes dette ble et veldig artig og litt uvanlig produkt. Hvis jeg skulle ha gjort dette "etter deg", ville nok jeg ha valgt en litt annen finish, men slikt er jo smak og behag. Videre ville jeg nok ha laget strengetreet som styrer strengene til stemmeskruene på en noe annerledes måte, tror jeg. Det er den biten av gitaren som ser mest "Reodor Felgen" ut, og som lyser hjemmesnekret lang vei. Det kan jo i og for seg være et poeng i seg selv, for all del. Hadde vært morsomt å teste denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kult! Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke heller skjuler skruene UNDER den håndtak-lignende greia? :)

Takk.

Jeg har skruene gjennom fordi skruene faktisk er lett elastiske sideveis, og "håndtaket" er med på å stabilisere dem. De fester dessuten "håndtaket", som ellers måtte vært festet med andre skruer, noe som virker fullstendig unødvendig, funksjonelt sett.

Ellers synes jeg ikke skruehodene skjemmer ut gitaren. Synes uansett den fremstår som mer organisk enn nesten en hvilken som helst gitar med f.eks. Floyd Rose Tremolo eller andre kantete metallkonstruksjoner.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ble et veldig artig og litt uvanlig produkt. Hvis jeg skulle ha gjort dette "etter deg", ville nok jeg ha valgt en litt annen finish, men slikt er jo smak og behag. Videre ville jeg nok ha laget strengetreet som styrer strengene til stemmeskruene på en noe annerledes måte, tror jeg. Det er den biten av gitaren som ser mest "Reodor Felgen" ut, og som lyser hjemmesnekret lang vei. Det kan jo i og for seg være et poeng i seg selv, for all del. Hadde vært morsomt å teste denne!

Meningen var jo at dette skulle være en prototype, der jeg bl.a. testet ut uvanlige ideer. Akkurat stemmeskruekonfigurasjonen er ikke ideell, men den fungerer. Strengetreet kunne med fordel være laget helt i metall, men metallsløyd er ikke min sterkeste side. Jeg tror likevel i ettertid at jeg ville tatt utgangspunkt i en vanlig strengestol i metall og boret opp og avrundet hullene i den for strengeføring som her.

Er det en ting jeg nok ikke vil lage igjen, så er det akkurat denne stemmeskruekonfigurasjonen. Men den fungerer, og det viser bl.a. at strenger tåler å strekkes i relativt skarpe vinkler.

Ellers var jeg ikke på jakt etter noe som skulle se ut som et produksjonseksemplar, men likevel har jeg bommet dersom man synes den er direkte stygg.

Jeg liker lakkert treverk, og liker den organiske looken av dette. Men jeg er klar over at mange ikke liker "møbelgitarer". Det er jo uansett en personlig smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, den er ikke stygg, og gitaren bærer jo helt klart preg av at du har tenkt godt igjennom det du har gjort, at du har drevet med trebearbeiding før, og den har en ensartet look.

Likevel- en høyglanspolert aluminiumsskinne eller noe slikt tror jeg jeg hadde satset på i stedet for den treklossen. Det er overkommelig "metallsløyd", og dessuten veldig morsomt å jobbe med. Men som sagt, smaken og så videre.

Kunne godt ha tenkt meg å eie en slik selv, jeg. Lager du på bestilling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det at noen vil ha en er vel kompliment så godt som noe. Men dette er alt for tidkrevende til å gjøre på bestilling. La meg si det slik:

Jeg hadde nok vanskelig fått en like god gitar i butikken for det jeg har lagt ned i deler, men om jeg skulle legge til en fornuftig pris på arbeidstimene, så er det en dyr gitar i forhold til kvaliteten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig at du fikk det til å fungere til slutt. Rent estetisk kan jeg ikke si så mye pent om gitaren. MEN! For meg virker det som om du ville bygge en gitar som passet bra for deg og det ser jo ut til å ha gått bra! Ellers veldig imponerende, det bærer preg av godt håndtverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, gratulerer med godt utført arbeid; dette ser jo megafett ut...

Stilig lakkering!

Takk! :)

Det var i utgangspunktet ikke meningen at lakken skulle bli såpass blank, men alt i alt så synes jeg det ble bra.

Og så fungerer jo gitaren å spille på også. Det var ikke gitt på forhånd at det skulle fungere smertefritt å få til et spillbart instrument... (og helt smertefritt var det jo heller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig at du fikk det til å fungere til slutt. Rent estetisk kan jeg ikke si så mye pent om gitaren. MEN! For meg virker det som om du ville bygge en gitar som passet bra for deg og det ser jo ut til å ha gått bra! Ellers veldig imponerende, det bærer preg av godt håndtverk!

Jeg var vel klar over da jeg startet at dette designet ville mottas med delte meninger. Men grunntanken min om en viss ergonomi, kombinert med rimelige deler, er i behold.

Personlig synes jeg den har en mer "gitaraktig" form på kroppen enn en del gitarer som er utelukkende formet med ergonomi i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.