Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"ProtOne" - min første selvbygde gitarprototype (siste: fjernet tonekontroll og ny pickup)


Anbefalte innlegg

Det er jo bra du likte den tråden, og ikke ble inspirert av Glorocastertråden min. Kunne blitt et forferdelig resultat, selv om utgangspunktet der er litt mer lego når det gjelder kropp og trearbeid.

Har nok vært for kort tid her på forumet. Hadde ihvertfall ikke fått med meg den tråden før. Utrolig at så mange glorete detaljer kan bli såpass harmonisk til slutt. Men som regel handler det om å gjennomføre en ide. Gjennomfører man i tråd med ideens sjel, så blir det som regel bra.

Hmmm.... kanskje man skulle forsøke å blande glitterstøv i klarlakklaget oppå beisen. "Metallic Brunbeis". Det er vel en look som ikke er så mye brukt, tror jeg. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når man går for billigdeler, og deriblant hals, så kan man ikke akkurat velge og vrake i headstock-typer. Strat- eller teleform på hodet er det vanlige på billige halser. Innenfor begrensningene av et slikt hode forsøkte jeg å lage en nesten headless form,, men som likevel er stor nok til å gi feste for strengene.

diygitar_hodeform01.jpg

diygitar_hodeform02.jpg

Ikke 100% fornøyd, men slår meg til ro med at dette er et utslag hovedsaklig av pris på deler. Hadde jeg betalt mer kunne jeg fått en hals med uformet hode som gir større frihet, men dette kompromisset kan jeg leve med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt dumt å komme med tips når det allerede er utført, men du kunne jo kanskje ha kappet av hele headstocken, og brukt en locking nut, skrudd på nitti grader i forhold til det det egentlig skal være, og brukt det til strengefeste?

Ser jo ikke dumt ut dette her.

Helt sikkert en mulighet, det. Men jeg var litt usikker på fordeler og ulemper med en locking nut, så jeg gikk for en løsning som for meg fremsto som mer intuitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo allerede kjøpt inn det aller meste av hardware til gitaren. Her er et oversiktsbilde over det meste av det som er kjøpt inn. Ting jeg helt eller delvis lager selv er ikke med på bildet.

diygitar_hardware01.jpg

Som dere ser, veldig standard hardware. Det aller meste er kjøpt på eBay, men jeg har i etterkant oppdaget at om man leter kan man i enkelte tilfeller få ting like rimelig eller rimeligere i Norge, siden frakten ofte utgjør en del på eBay (skal jo ofte sendes langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forming og pussing av gitarkroppen tar tid. Tok ikke så mange bilder underveis her, men har ihvertfall noen av resultatet:

Etter første grovpussing (60-sandpapir) fikk jeg dette resultatet.

Front:

diygitar_body_firstsanding01.jpg

Bakside:

diygitar_body_firstsanding02.jpg

Hadde akkurat hatt på vann for å få fibrene i treet til å reise seg, noe som ga en litt mørkere finish enkelte steder.

Disse bildene er etter at jeg hadde avrundet og formet gitaren noe mer, og har pusset på nytt, nå med 120-sandpapir.

Har pusset både kroppen, "dørhåndtaket" som skal fungere som strengetre, hodet på halsen og formet et cover for elektronikkrommet i 2mm pleksiglass:

diygitar_body_finesanding01.jpg

Her er et forsøk på å vise formen på kroppen der underarmen hviler mot gitaren:

diygitar_bodycontour_finesanding04.jpg

Her er strengetreet som skal lede strengene fra stemmeskruene inn på broen. Det er kun 5 av strengene som trenger å ledes, G-strengen får riktig vinkel i utgangspunktet. Defor altså kun 5 skruehull:

diygitar_stringtree_finesanding03.jpg

Coveret i pleksiglass. Dette har fortsatt beskyttelsesplasten på, så det ser ikke så lekkert ut:

diygitar_cover_finesanding03.jpg

Coveret passer fint i hullet sitt:

diygitar_testcover_finesanding05.jpg

Og halsen passer fortsatt bra på kroppen. Har også plassert strengetreet omtrent der det skal være:

diygitar_testfit_finesanding05.jpg

Neste i løypa er videre pussing med 180-sandpapir og 240. Det er synlig noen striper fra grovpussingen som jeg håper å få bort etterhvert.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har alt gått smertefritt fram til det ovenstående?

Langt i fra.

Ved utboring av hull til stemmeskruene løsnet ganske store fliser. Disse hullene er fylt igjen med plastisk tre. Det gikk ganske greit.

Den verste tabben oppsto ved utfresning av hullet til bridge-pickupen. Der skylder jeg delvis på det defekte fresestålet (hadde fortsatt ikke fått nye i posten da). Dette fresestålet hugger litt, og det gjør fresen vanskeligere å kontrollere. Alene var ikke dette noe problem (det gikk bra på hullet til neck-pickupen). Men jeg brukte hurtigtvinger i plast til å holde fast fresemalen, dessverre holdt ikke disse hardt nok under utfresning av bridge-pickupen, og forskjøv seg i rykningene fra fresen. Resultatet var et hull som kom 5mm nærmere broen enn planlagt (men heldigvis ikke for nær) og også en sideveis feilfresning. Da jeg oppdaget det, byttet jeg til skrutvingene mine i metall for all etterfølgende malfresning.

Også her måtte jeg reparere med plastisk tre enkelte steder.

Fikk også nye malfresestål i posten etter dette, som er benyttet for elektronikkrommet (der jeg i tillegg freste en del på frihånd med vanlig notfres, faktisk).

Formingen av konturene på kroppen der underarmen skal hvile mot kroppen og på baksiden ble gjort med båndsliper med 50-sandpapir. Fantastisk verktøy når man skal fjerne mye tre på frihånd. Meget god avvirkningsgrad.

Til tross for tabbene ser det ut til at det ikke er noen showstoppere her. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om en blanding av en Ovation elektrisk og en Steinberger. Gleder meg til fortsettelsen. Hva har du brukt som "fyllmasse" der du har sparklet?

Plastisk tre på tube med bjørkefinish. Den sparklingen på baksiden er gjort av Ikea (er ikke så farlig med undersiden av sånne benkeplater, vet du ;) )

Er usikker på hvilke Ovation-modeller du har i tankene. Har du en lenke eller noe?

Steinberger er jo en slags insirasjon, men jeg føler meg mer inspirert av gitarprosjektene på http://buildingtheergonomicguitar.com/ enn av Steinberger, selv om mange av gitarene på nevnte site nok er inspirert av Steinberger også.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt dumt å komme med tips når det allerede er utført, men du kunne jo kanskje ha kappet av hele headstocken, og brukt en locking nut, skrudd på nitti grader i forhold til det det egentlig skal være, og brukt det til strengefeste?

Ser jo ikke dumt ut dette her.

Et lite spørsmål:

Har jo tittet på disse Floyd Rose-greiene med "fine tuners" i ene enden og locking nut på hodet. Kan man bruke vanlige strenger på disse? Klarer den "Locking Nut"-varianten å holde strengene stramme for egen hjelp, uten bruk av stemmeskruer på hodet i tillegg? For jeg går ut fra at det må være en sånn "kule" på strengen i tremolo-enden av strengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet du får er jo å grovstemme. Finstemmerne klarer nok ikke det, så det er dødført.

Locking nuten klarer fint å holde strengene for egen hånd. Ikke noe problem. "kulen" klipper man av og låser strengen i andre enden, også.

Gitaren jeg tenkte på var en Breadwinner,

Ovation-Breadwinner-Electric-Guitar.gif

Hmmm... men hva om man justerer finstemmerne til "slakkeste" posisjon, monterer strengen ved bridge, og så lager strekk i strengen i andre enden, f.eks. ved å snurre den noen ganger rundt en bit av et kosteskaft eller noe slikt og holder den stram mens man strammer locking-nuten? Vil man ikke kunne oppnå tilstrekkelig stramming på den måten til at fintunerne gjør resten av jobben?

Ser jo enkelte likheter med Ovation Breadwinner, men det er faktisk første gang jeg ser den gitaren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.