Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte rør


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå funnet behov for å skifte rør i forsterkeren min, en Peavey Valveking 112. Den lager rare suse-ulyder når den står på uten at jeg spiller noe, og siden forsterkeren er over 3 år gammel så føles det i mine øyne riktig at det kan være røra som begynner å bli slitt.

Det som da er cluet er at jeg gjerne skulle hatt litt annen lyd i forsterkeren. Det sitter 2x6L6 i den nå (3x12ax7 i preamp), men jeg vil gjerne ha en amp som låter med i EL-land da jeg liker lyden i de fleste forsterkere med både EL34 og EL84 bedre enn lyden i min egen og andre jeg har prøvd med 6L6. Spørsmålet er da om jeg kan putte et sett med EL34 eller 84 i forsterkeren min, justere BIAS og så vil det virke? Eller er det galskap å putte inn slike rør i en 6L6-amp? Er det evt noen andre 6L6-rør som høres mer ut som nevnte EL-rør? Eventuelt effekttap i forsterkeren mottas med takk da jeg synes den er altfor kraftig (føler kanskje at ny amp ville vært tingen, men har ikke råd til det nå)

Og, hvis alt er håpløst og jeg bare må bytte til nye 6L6, må jeg da justere BIAS etter rørbytte, eller er det bare plug-and-play? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har funnet ut på internett så er det auto-bias på denne forsterkeren, og ingen mulighet for å stille den inn selv. Kan jeg likevel skifte til helt andre rør (EL34) og forvente at alt går bra, eller funker autobias bare for rør av samme type? Er helt blank på dette området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal bruke EL34 i en VK112 tror jeg du må

1.) bytte nettrafo til en som tåler mer eller installere en egen trafo til gløderene. EL34 drar 1.5A per rør, 6L6 drar 900mA. (det er mulig jernet i VK112 kan gi ekstra strøm. hvis ikke ryker sannsynligvis sikringen eller trafoen.)

2.) gjør om til justerbar bias. bytt ut R205 med et 50k potmeter koblet som variabel motstand, også kalt "rheostat".

3.) endre gittermotstandene R147 og R159, og kanskje skjermgittermotstandene R1 og R2.

4.) lag en kobling fra g3 til katode på utgangsrørene (pin 1 og 8). for bedre driftssikkerhet kan du vurdere å påtrykke en negativ spenning på g3.

hvis du vil ha annen lyd kan du kun gjøre 2.) og bruke nye 6L6-rør som får riktig bias. Peavey kjører utgangsrørene kaldt, siden det gir lengre levetid, og siden designerene hos Peavey foretrekker å forme lyden i preampen, ikke i sluttrinnet.

for mindre volum kan du gjøre 2.) og bytte til 6V6-rør. bruk noen som tåler hard bruk, for eksempel JJ eller noen gode NOS-rør.

VK112 har fast bias. autobias kan bety ulike ting, men ingen av betydningene beskriver biasopplegget i VK112.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dag innom Norsk Musikk i Tønsberg og konfronterte de med problemstillinga. De kunne ikke gi meg noe svar, men de kontaktet Peavey-importøren som ga følgende svar:

Jeg kan bruke EL34. Plug and play. Ingenting vil gå i stykker. Det vil fungere. Problemet er at ampen ikke er designet for EL34, så EL34-rørene vil ikke oppføre seg slik de "skal", og jeg vil ikke klare å få den typiske EL34-lyden ut av ampen.

Så da har jeg følgende alternativer:

-Dytte inn EL34 og se hva som skjer

-Dytte inn nye 6L6 og få samme lyd som jeg alltid har hatt (Vil jeg få noen forandring i lyd ved å dytte inn 6V6 uten å justere BIAS manuelt?)

-Dytte inn nye 6L6 eller 6V6 og lage bias-justering (evt dytte inn EL34 og lage BIAS-justering?)

Noen som har noen formeninger? Link til skjemategninger på forsterkeren sånn at jeg vet hva som er R205?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dytte inn EL34 og se hva som skjer

EL34 vil arbeide som en tetrode med feil bias

-Dytte inn nye 6L6 og få samme lyd som jeg alltid har hatt (Vil jeg få noen forandring i lyd ved å dytte inn 6V6 uten å justere BIAS manuelt?)

avhengig av matching eller gradering på 6L6 vil du få sånn lyd som nye og friske rør lager sammen med Peavey sin faste bias. hvis du prøver med JJ 6V6 eller gode NOS 6V6 uten biasjustering bør du følge med og se etter rødglødende anoder. mulig du får fyrverkeri inni 6V6, men det er ikke veldig sannsynlig.

-Dytte inn nye 6L6 eller 6V6 og lage bias-justering (evt dytte inn EL34 og lage BIAS-justering?)

dette er det bedre alternativ av dine tre ;)

http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/pv_valveking_112.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har nå funnet behov for å skifte rør i forsterkeren min, en Peavey Valveking 112. Den lager rare suse-ulyder når den står på uten at jeg spiller noe, og siden forsterkeren er over 3 år gammel så føles det i mine øyne riktig at det kan være røra som begynner å bli slitt.

Ta med gitaren til sjappa, og sett i nye 6L6-rør. Hvis ulydene forsvinner er det rørene som er problemet. Dette har du nemlig ikke klarlagt ennå, og jeg synes det blir litt forhastet å kaste seg over rørskifte uten å vite at det er det som er hovedårsaken til at du har tenkt "noe er galt".

Det som da er cluet er at jeg gjerne skulle hatt litt annen lyd i forsterkeren.

Selg den du har, kjøp en annen forsterker. Ombyggingene som skissert over - selv om de virker å være fulle av teknisk innsikt - vil aldri være en fornuftig økonomisk investering på en Peavey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.