Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy og kanskje høytalerbytte?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt min Marshall JVM 205h siden rundt 1 desember (husker ikke eksakt dato). Fantastisk forsterker, med SINNSYKE mengder gain. Nesten for mye, spør du meg. For dere som kjenner til JVMene, så har jeg aldri spilt med gainen høyere enn 4 på den oransje OD-kanalen (og den grønne kanalen har ikke nok gain, eller kanskje feil gain, til den lyden jeg er ute etter). Ikke fordi jeg er antigain, på ingen måte, men det støyer noe sinnsykt hvis jeg setter gainen høyere (noe JVMene jo er godt kjent for :D )!

Jeg vil altså ha mindre støy på min JVM.

Jeg har IKKE jordet stikkontakt på rommet, men har alltid brukt det når jeg har spilt ute (på gigger, ikke ute som i den frie natur :rolleyes: ), og har alltid hatt samme problemet. En annen ting jeg har merket når jeg skrur volumet HELT ned (eller tom morellotrikset som jeg er større fan av), forsvinner så godt som ALL støyen (det er ikke plagsomt lengre). Jeg er usikker på hvor godt gitaren min er skjermet (skrives det slik?) mot støy utenifra, kan dette være alt som skal til?

Værsåsnill, IKKE foreslå en noisegate. Jeg mener at den eneste grunnen til at noen bruker det er at en ikke klarer å styre riggen sin selv, for å dekke til "urenheter" i både spilling og utstyr, eller bruker for mye gain. En noisegate ville mest sannsynligvis løst problemet, men det er ikke SVARET, SPESIELT når jeg ikke trenger mer gain enn... la oss si litt mer enn en typisk jcm800-pluss-tubescreamer-lyd.

Og til høytallerbytte:

Når jeg prøvde JVMen i butikken spilte jeg på et Marshallkabinett med greenback's (det han sa i allefall, den hadde gammeldags grått grillstoff). Det var en magisk kombinasjon, det låt en del "varmere" enn de to v30elementene jeg har i kabbet mitt nå. Jeg tenkte at jeg ville prøve å kjøpe (evnt låne av noen bare for å se hvordan det låter) et greenbackelement, og prøvd et v30 og et greenbackelement. Innspill?

Jeg spiller i to "settinger": som en av to gitarister i et ungdomsarbeid, da jeg helst vil ha litt varmere lyd (mikke greenbacken til det), og som gitarist alene i et hardcore metallband, da jeg tenkte det kunne vært kult å mikke både v30 og greenback, og panne de 100% til hver sin side for å få litt mer fylde, ettersom jeg er alenegitarist.

Har også et par myter jeg skulle få "oppklart":

1. Har hørt at humbuckere med cover støyer mer enn humbuckere uten cover (noe med at coveret rister og skaper støy).

2. Tykkere strenger gir mer output enn tynnere.

3. Tykkere strenger sliter mer på bånda enn tynne (denne er min egen teori).

4. Når man kombinerer v30 og greenbackelementer vil v30elementene ha mer volum (ikke pga forskjell i W, men sensitiviteten (?))

Takker for svar, rock on! ;)

EDIT:

Gjorde om tema litt iløpet av skrivingen, derfor endret tittel.

Endret av lille-hl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Nei. Jeg vil ikke påstå. Jeg har merket at lyden blir mer clean når jeg spiller på tykkerestrenger.

Men jeg tviler på at det blir noe mer elle rmindre output. For min del så virker det også som om tynne strenger spiller litt høyere og lysere enn tykke strenger, som kan låte litt tamt.

4. V30 og GH12 er en ganske populær kombinasjon. Mer kan jeg ikke si =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værsåsnill, IKKE foreslå en noisegate.

skaff en noisegate :P

utenfor ampen kan du plukke opp støy fra lysrør, dimmere, datamaskiner, mobiltelefoner, motorer og tusen andre ting.

inni ampen er det også mange typer støy. jordstøy (50Hz) kan vanligvis fjernes med bedre skjerming/jording eller bruk av differensielle signaler. 100Hz-støy kommer av feil på strømforsyningen.

whitenoise/susing oppstår i komponentene og ledningene inni ampen, og er delvis bestemt av designvalg som kretslayout og komponenter, og delvis av slitasje og varme. en hi-gain-amp vil alltid ha mer sus, siden mye forsterkning og kompresjon per definisjon øker støygulvet. prøv ut andre hi-gain-amper for å finne en som passer bedre til dine forventninger om lav støy og fet hi-gain-lyd, ellers kan du modifisere ampen for å senke støygulvet. dette blir nok dyrere enn en noisegate.

1. Har hørt at humbuckere med cover støyer mer enn humbuckere uten cover (noe med at coveret rister og skaper støy).

med metalldeksel er de bedre skjermet, og bør derfor støye mindre. en pickup kan være mikrofonisk og plukke opp støy ved bevegelse eller vibrasjon. aner ikke om de med cover er mer utsatt for dette? :huh:

2. Tykkere strenger gir mer output enn tynnere.

det stemmer, siden det er mer metall i strengene som kan påvirke magnetfeltet, og man får litt mer signal ut. andre faktorer betyr nok mye mer, for eksempel styrke på magnetene, tykkelse på kobbertråden og antall viklinger på spolen.

4. Når man kombinerer v30 og greenbackelementer vil v30elementene ha mer volum (ikke pga forskjell i W, men sensitiviteten (?))

tja. sensitiviteten beskriver hvor effektiv høyttaleren er, altså hvor mye lyd som kommer ut når man putter på litt signal. den sier ikke noe om hva som skjer med volumet hvis man putter på mye signal (max power rating), eller hvordan frekvensgangen til høyttaleren er i forhold til de frekvensene som øret er følsom for.

kombinasjonen av ulike faktorer gjør at v30 vanligvis har mer volum enn greenback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Som EBT sier - i utgangspunktet, støyer de mindre. Hvis coveret er løst kan det vel øke en del typer støy, men slikt kan ordnes med tilføring av mer voks e.l.

2 - Jeg vil tro tykkere strenger gir omtrent samme output som tynnere strenger, men de gir deg muligheten til et kraftigere anslag, som jo øker output.

3 - Følsomhet er et litt merkelig mål. De fleste større membraner har oppbrytninger i mellomtone/diskant område. Oppbrytninger gir topper og daler i det gjeldende frekvensområdet. Følsomhet er gjerne målt ved 1khz ved å tilføre en viss spenning og måle hva som kommer ut ved 1khz på en meters avstand. Hvis elementet har en tynn liten peak ved 1khz vil følsomhetsmålingen bli høy, har elementet en ganske bred peak ved 500hz og en etterfølgende dal ved 1khz vil følsomheten fremstå som lav på papiret. Men er dette egentlig riktig? Sannsynligvis ikke..

Eneste mulighet for å vurdere følsomheten er ved å se på en frekvensmåling gjort med en kjent og konstant påtrykt spenning og målt ved en kjent avstand med målemikrofonen både på 0grader og f.eks 30grader fra siden av elementet.

Følsomhet avhenger jo i stor grad av hvilken del av frekvensområdet man benytter elementet til også. For en gitar er det meste av interesse bortsett fra dyp bass og de høyeste frekvensene - det meste av output fra en forsterker, og den delen av frekvensområdet som subjektivt vil gi deg inntrykk av om et element er følsomt eller ikke vil være mellomtoneområdet. la oss si 300hz-1khz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med en høyere følsomhet på V30 høyttalerne, spiller de i teorien høyere.

Virker dette i praksis? Noen som har prøvd?

Noen som har prøvd v30 + greenback? Eller andre høyalere som de mener passer bra ved siden av en v30?

Takker for svar så langt, mye klarerende her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppgitte effektiviteten til høytalere, er faktisk en av de nyttige tallene å forholde seg til.

Hvis man går inn på Celestions sider står effektiviteten til alle høytalerne oppgitt.

Der står også frekvenskurvene til Greener, og jeg tror de skal være ganske avvikenede

før det har noe mer å si for volum, enn effektiviteten til høytalerne.

Det er stor volumforskjell på en 100dB høytaler, og en 96dB høytaler.

Celestion

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klargjøre litt hva jeg mener (for de som skulle være interessert)

Her er to kurver for to celestion element:

celestion_gold.gifvintage_30.gif

På den første kurven ligger store deler av mellomtone området rundt 100db, men ved 1500hz ca er det en dip i responsen på ca 6db. På kurve nummer to er ikke denne dip'en særlig fremtredende. La oss si at denne dip'en egentlig var ved 1khz (noe som ikke er spesielt uvanlig) Da ville element 1 fremstå som om det hadde 6db lavere følsomhet sammenlignet med element 2. Og det til tross for at snittfølsomheten til elementene egentlig er ganske like i realiteten.

Dette er bare et eksempel på hva jeg mener - et følsomhet-tall sier ikke så fryktelig mye med mindre man ser på hvordan det er bestemt/målt og hvordan frekvenskurven for hele elementet under kjente betingelser er.

Nå er forøvrig frekvenskurvene til Celestion ekstremt optimistiske angående både oppgitt følsomhet og frekvensgang (glatting) Men som et sammenligningsgrunnlag mellom ulike Celestion elementer til gitarbruk duger de fint.

La meg gi et eksempel fra en litt annen applikasjon - Hifi/PA hvor man vektlegger ting man ikke tenker på i gitar sammenheng.

Her er responsen fra et bass element (sort) og en diskant (rød) montert i en høyttalerkasse

ZMV5-measured-FR-raw.gif

Vi ser at bass-elementet har en følsomhet på rundt 87db i området rundt 1khz. Dette er vel og bra, men skal man lage en høyttaler som er frekvenslineær (slik en høyttaler til Hi-Fi eller PA bør være) er det følsomheten i bass-området på rundt 80db som dikterer en system følsomhet på rundt 80db. Man må altså dempe den øvre delen av frekvensområdet, slik at høyttaleren får en flat frekvenskurve. Da hjelper det ikke at bass-elementet har en oppgitt følsomhet på 88db..

Vel nok teoretisk babbel - poenget er altså bare at følsomhet er et nyttig tall, spesielt hvis man vet noe om hvordan den er målt/kalkulert. En titt på en enkel frekvenskurve kan ofte si noe om nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.