Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scalloped neck


Gjest SGturbo

Anbefalte innlegg

1.nå er kanskje ikke jeg helt rette personen å svare, men fordelen er at de er 2.lettere å shredde. ulempene er vel at den kan nesten kun brukes som 3.solo gitar å ikke som rytme gitar ;)

Blir kalt skalopert hals på norsk

1. Riktig

2. Feil

3. Feil

Det er vanskeligere å shredde på en scallop-neck, men det er mye behageligere (subjektivt) å bende og gjøre vibrato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er kanskje ikke jeg helt rette personen å svare, men fordelen er at de er lettere å shredde. ulempene er vel at den kan nesten kun brukes som solo gitar å ikke som rytme gitar ;)

Blir kalt skalopert hals på norsk

Det er helt feil. Malmsteen spiller masse komp og riff han...

Den kan nok oppfattes som lettere å spille på da det kreves lite trykk på strengene for å få tonen. Utfordringen er å ikke trykke for hardt, da du fort kommer ut av pitch. Om det er bedre eller verre enn std. gripebrett har vel mest med vane å gjøre, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kanskje rett person til å svare her da jeg nesten bare spiller på scalloped halser.

Fordelene er at vibrato er veldig mye lettere å kontrollere og bending er lettere.

Ulemper er vel at det kan virke som at strengene sitter høyere og man kan fort bli frustrert over det. Og man kan lettere sette fingrene "fast".

Så fortere går det så og si ikke ...

Nå er dette en ting man må bli vandt til så bending og vibrato blir ikke lettere med en gang, man må utvikle en litt annen teknikk som å ikke ta i for mye.

Det at man trenger å trykke lettere er bare bullshit, hvis man trykker hardt på en vanlig hals går også tonen ut av pitch. Du skal presse rimelig hardt før du får en scalloped gitar ut av pitch.

Jeg var veldig usikker på om komp ble vanskeligere og scalloperte derfor ganske skrått sånn at bare diskanten hadde dype scallops, mens bass hadde ganske lite utskjæring.

Jeg har også ikke noen særlig vanskligheter med å spille på en vanlig hals, det føles bare litt rart :P Men man blir vandt til det etter 5 min. spilling med vanlig.

Er det noe mer du lurer på?

Jeg hadde en side som svarte på absoulutt alle spørsmålene om scalloping, ulemper og fordeler ... Hvis jeg bare hadde lagret den siden ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kanskje rett person til å svare her da jeg nesten bare spiller på scalloped halser.

Fordelene er at vibrato er veldig mye lettere å kontrollere og bending er lettere.

Ulemper er vel at det kan virke som at strengene sitter høyere og man kan fort bli frustrert over det. Og man kan lettere sette fingrene "fast".

Så fortere går det så og si ikke ...

Nå er dette en ting man må bli vandt til så bending og vibrato blir ikke lettere med en gang, man må utvikle en litt annen teknikk som å ikke ta i for mye.

Det at man trenger å trykke lettere er bare bullshit, hvis man trykker hardt på en vanlig hals går også tonen ut av pitch. Du skal presse rimelig hardt før du får en scalloped gitar ut av pitch.

Jeg var veldig usikker på om komp ble vanskeligere og scalloperte derfor ganske skrått sånn at bare diskanten hadde dype scallops, mens bass hadde ganske lite utskjæring.

Jeg har også ikke noen særlig vanskligheter med å spille på en vanlig hals, det føles bare litt rart :P Men man blir vandt til det etter 5 min. spilling med vanlig.

Er det noe mer du lurer på?

Jeg hadde en side som svarte på absoulutt alle spørsmålene om scalloping, ulemper og fordeler ... Hvis jeg bare hadde lagret den siden ...

Det kommer vel helt an på type bånd du har på den vanlige halsen også det. Men det er klart at trykker du med tonns kraft på et vanlig gripebrett, kommer du ut av pitch, men du har likevel en "følelsesmessig" fysisk barriere uten skalopping. Bullshit er vel å ta i her, da du kan trykke strengen mye lenger ut av pitch med skalopping? Ellers sier du jo som jeg sier, at det har mest med vane å gjøre om du synes det er bedre eller verre å spille på.

Den største ulempen er vel likevel at hvis man MÅ ha skalopert gripebrett, begrenses utvalget av gitarer ganske kraftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på type bånd du har på den vanlige halsen også det. Men det er klart at trykker du med tonns kraft på et vanlig gripebrett, kommer du ut av pitch, men du har likevel en "følelsesmessig" fysisk barriere uten skalopping. Bullshit er vel å ta i her, da du kan trykke strengen mye lenger ut av pitch med skalopping? Ellers sier du jo som jeg sier, at det har mest med vane å gjøre om du synes det er bedre eller verre å spille på.

Den største ulempen er vel likevel at hvis man MÅ ha skalopert gripebrett, begrenses utvalget av gitarer ganske kraftig...

Dette er selvfølgelig tilknyttet hvor tykke strenger man har. Har man 0.10 vil jeg si at det ikke er noe forskjell med tanke på pitch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig tilknyttet hvor tykke strenger man har. Har man 0.10 vil jeg si at det ikke er noe forskjell med tanke på pitch.

Jeg bruker 0.10 strenger, og greier å trykke en tone ut av pitch på et vanlig gripebrett hvis jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, hvis du har vintage frets er det ganske vanskelig å trykke ut av pitch, men hvis man har helt standard frets som på en Fender American Standard Strat så er det ikke noe vanskeligere å trykke ut av pitch uansett hvilken type strenger du har.

Sorry for at jeg tar i litt med bullshit, men er så lei av alle folka som sier at man må trykke mye lettere og alt sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, hvis du har vintage frets er det ganske vanskelig å trykke ut av pitch, men hvis man har helt standard frets som på en Fender American Standard Strat så er det ikke noe vanskeligere å trykke ut av pitch uansett hvilken type strenger du har.

Sorry for at jeg tar i litt med bullshit, men er så lei av alle folka som sier at man må trykke mye lettere og alt sånn :P

Ja, nettopp, og er du noenlunde musikalsk, hører du hvis du ikke er på tonen. Hvor lett/hardt man trykker kan variere noe fra gitar til gitar. Poenget mitt var likevel at med skalopping kan følelsen bli slik at man trykker hardere. Men det varer sikkert ikke lenger enn 5 min. som du sier. Hvor lett/hardt man føler man trykker har også veldig mye med hvor lenge man har spilt, og alt dette kommer uansett, av seg selv når man har spilt en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0.10 strenger, og greier å trykke en tone ut av pitch på et vanlig gripebrett hvis jeg vil.

Det jeg skulle frem til var at forskjellen mellom scallopert og vanlig gripebrett er ganske liten med 0.10 og tykkere. Klarer selvfølgelig å trykke en tone ut av pitch med standard gripebrett og med min scalloperte gitar, men føler ikke at jeg må være noe mere forsiktig på den scalloperte, så jeg ikke kommer ut av tune ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.