Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakk på hals, og tilhøyrande problematikk


Telemann

Anbefalte innlegg

Har spelt meg gjennom lakken på ein tele eg har, det er altså ein lakkert hals, trur det er lønn og rosentre. På dei punkta eg er heilt gjennom vert treverket grønt. Det er eit lite belegg eg kan skrape litt av, men då er det framleis litt grønt. På andre stader der eg har spelt mindre er lakken glossy, og der eg har spelt minst, er lakken ganske matt og fin.

Eg vil helst ha halsen matt, og lurer på kva eg kan gjere. Er over middels nevenyttig, men økonomien er det verre med. Såg eit flott innlegg om oljing her ein stad, finns det andre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bare tull å bruke 1200 papir hvis du vil ha bort hele lakken. Da kan du pusse til krampa tar deg. Bruk 120 papir først, få vekk lakken helt. Deretter bruker du 250 - 350 papir for å få treverket glatt. Deretter oljer du, og her anbefaler jeg deg å blande ut oljen med white spirit i et 50/50 forhold. På denne måten trekker oljen lettere ned i treverket. Bruk deretter 800 - 1200 våtslip umiddelbart etter at du har beiset. Gjenta denne siste prosedyren to-tre ganger. La det tørke et døgn. Puss deretter med 1200 våtslip igjen (uten å beise). Beis igjen med blandingen din og tørk av med polérgarn (her funker en elektrisk polérmaskin best). Da lover jeg deg at halsen din er glattere enn ei nybarbert ..... :)

lykke til!

Kan jo sitere dette, før nokon andre gjer det. Kva olje anbefalar folk? Er igrunn ikkje interessert i børselukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesisk tungolje er vel det du er på utkikk etter. Ikke et petroleumsprodukt og verdens mest brukte herdende olje. Selges som alt mulig, i ulike renheter. Det er leverandører i Norge som leverer ren tungolje av god kvalitet, men jeg husker ikke produsenten. Engelsk om jeg ikke husker feil - de lager mye annet i samme gate - lakkbeis o.l. til møbler.

Tungolje inneholder ingen skadelige ting og kan inntas med mindre du har allergi for nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.