Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp! med å finne gitar/forsterker


3rl3nd

Anbefalte innlegg

på denne tråden kan me hjelpe andre og velge gitar/forsterker.

ja kan begynne med meg. jeg skal kjøpe min første el-gitar. jeg har spilt akustisk gitar, i et år.

jeg kommer til og spille mest rock frå 60-70-80 tallet og opp til den rocken vi har idag. forsterkeren må ha en bra clean kanal og.

jeg har funnet 2 gitarer

-Gibson sg special

-Fender telecaster 72` deluxe

det trenger ikke og vere en av disse, der kan kan komme med andre forslag. men fint viss dere har erfaring av en av disse

til forsterker har jeg funnet 2 der også

-line6 flextone III

-peavey vypyr 75

har dere erfaring av noen av disse forsterkerene

åpen for mer forslage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Copy-paster ett svar fra en annen tråd jeg....

Det finnes både Full-rør amper, som har rør både i forforsterker og sluttrinn, og forsterkere som har ett rør, og forsterkere uten rør (den du har nå)

Men altså, du kan jo sjekke ut Marshall JCM800 på bruktmarkedet... Det er en meget kjent forsterker, med meget god lyd...

Hvis du vil ha ny amp, kan vel en Marshall Haze40 være noe?

Det finnes så sinnsykt mange amper jeg kan anbefale...

Marshall Haze 40, Orange Tiny Terror, Orange Rocker 30, Marshall JMD:1, Vox Valvetronix...

Det enkleste er nok å prøve amper selv... Youtube kan være en bra guide til tider også, hvis du ikke har musikksjappe i nærheten.

Angående gitar, er nok dette noe som helst burde prøves, før du finner ut hva som passer best for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si noe om hva du er villig til å betale totalt / delt og om brukt/nytt er aktuelt.

Hva skal du bruke forsterkeren til? øving, hjemme eller konserter uten opp-mic'ing?

Og ikke minst - Hvilke gitarer og forsterkere har du prøvd og likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si noe om hva du er villig til å betale totalt / delt og om brukt/nytt er aktuelt.

Hva skal du bruke forsterkeren til? øving, hjemme eller konserter uten opp-mic'ing?

Og ikke minst - Hvilke gitarer og forsterkere har du prøvd og likt?

jeg skal for det meste øve på rommet med den. men må ha mulighet til og spille konsert, for 100 personer.

jeg vil ha ny gitar og forsterker, ikkje brukt.

og de eg har prøvd og likt er dei som eg skreiv på min første innlegge. men på tirsdag skal jeg i en butikk som er mye større og har mer utvalg

Endret av 3rl3nd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du kan ta en kikk på disse gitarene:

Fender Classic Player 60's Stratocaster (obs! mange lignende modell navn på andre gitarer)

Fender DeLuxe/Lone Star/Roadhouse stratocaster - litt mer moderniserte strat'er med ulike features

Fender American Special Stratocaster - fåes både som HSS og SSS - (Humbucker-singelcoil-singelcoil eller singelcoil-singelcoil-singelcoil)

Gibson Les Paul Studio

Gibson SG Standard

PRS se singelcut

Og mye annet selvsagt, men dette er gode gitarer i alle fall, hvis man liker slikt :)

Hva angår forsterkere så liker ikke jeg Line6 og Co så godt, men Vox lager noen helt greie modelingforsterkere til en rimelig penge - f.eks VOX AD 30/50 VT. De gjør en helt descent "herming" av klassiske forsterkere fra Fender og Marshall i alle fall. De mer High-gain orienterte greiene mener jeg ikke så mye om da jeg ikke har noe forhold til slikt.

Ellers så anbefales det stadig og støtt mindre rør-topper som kan kombineres med et lagom kabinett her på forumet da. Blackstar HT-5, Vox AC4TV og Marshall Haze er populære i alle fall. Fordelen er jo at de fungerer greit både hjemme og på øving/mindre konserter. Skal du spille store gig'er blir jo forsterkeren din mic'et opp uansett, så da kan du jo spille på en liten combo om du vil.

Jeg minner også om vår artikkel om forsterkere : http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden der får du litt bakgrunnsinfo om typer osv, hvis du ikke er så kjent med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du kan ta en kikk på disse gitarene:

Fender Classic Player 60's Stratocaster (obs! mange lignende modell navn på andre gitarer)

Fender DeLuxe/Lone Star/Roadhouse stratocaster - litt mer moderniserte strat'er med ulike features

Fender American Special Stratocaster - fåes både som HSS og SSS - (Humbucker-singelcoil-singelcoil eller singelcoil-singelcoil-singelcoil)

Gibson Les Paul Studio

Gibson SG Standard

PRS se singelcut

Og mye annet selvsagt, men dette er gode gitarer i alle fall, hvis man liker slikt :)

Hva angår forsterkere så liker ikke jeg Line6 og Co så godt, men Vox lager noen helt greie modelingforsterkere til en rimelig penge - f.eks VOX AD 30/50 VT. De gjør en helt descent "herming" av klassiske forsterkere fra Fender og Marshall i alle fall. De mer High-gain orienterte greiene mener jeg ikke så mye om da jeg ikke har noe forhold til slikt.

Ellers så anbefales det stadig og støtt mindre rør-topper som kan kombineres med et lagom kabinett her på forumet da. Blackstar HT-5, Vox AC4TV og Marshall Haze er populære i alle fall. Fordelen er jo at de fungerer greit både hjemme og på øving/mindre konserter. Skal du spille store gig'er blir jo forsterkeren din mic'et opp uansett, så da kan du jo spille på en liten combo om du vil.

Jeg minner også om vår artikkel om forsterkere : http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden der får du litt bakgrunnsinfo om typer osv, hvis du ikke er så kjent med slikt.

forsterkeren må ikke vere for dyr rund 5000. og forsterkeren må ha headphone utgang.

jeg tenkte på en peavey vypyr 75, og viss den line6`en er dårlig. så står valget mellom

peavey vypyr 75 eller marshall class5. men marshallen har ikke en clean kanal. går det ann og kjøpe en pedal som leverer clean?

Endret av 3rl3nd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshallen har riktignok bare volum og EQ, men du får fortsatt 'clean' hvis du ikke drar opp volumet for mye. Den skal forresten være veldig høylydt for hjemmeøving, så jeg anbefaler at du tester den i en gitarbutikk før du bestemmer deg. Det gjelder i og for seg alle amper da... En annen forsterker du kan kikke er Vox AC15VR (ny modell fra Vox), men jeg tror ikke denne har headphone-inngang.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullrørsforsterkere kommer vel sjelden med hodetelefon utgang? Eller er jeg helt på jordet?

marshall class5 som er rørcombo har hodetelefon utgang. men det stemmer det er mange som ikke har hodetelefon utgang.

Marshallen har riktignok bare volum og EQ, men du får fortsatt 'clean' hvis du ikke drar opp volumet for mye. Den skal forresten være veldig høylydt for hjemmeøving, så jeg anbefaler at du tester den i en gitarbutikk før du bestemmer deg. Det gjelder i og for seg alle amper da... En annen forsterker du kan kikke er Vox AC15VR (ny modell fra Vox), men jeg tror ikke denne har headphone-inngang.

jeg må nesten ha hodetelefon utgang. men jeg kan kjøpe en såkalt "hodetelefon-amp"

Endret av 3rl3nd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackstar HT-5 har linje/headset utgang. Ellers er det nesten aldri det på rør-forsterkere. Den har også to kanaler med fotbryter og effect-loop. Dessuten koster den vel ikke all verdens med et ok kabinett.

En pedal som leverer clean til en amp med vreng er bare komplett umulig, men skrur man ned gain eller volumet på gitaren litt, så har man da clean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er line6 flextone III virkelig dårlig for en nybegynner?

den har mange muligheter til og stille inn din lyd.

Neida, sikkert ikke noe galt med den forsterkeren, men spør du folk her svarer de utfra personlige preferanser. Det gjorde jeg også som jeg jo også sa. Jeg liker ikke Line6 greiene fordi jeg ikke synes de får til den mer klassiske rock/blues lyden så godt. De er mer "moderne" i lyden all over. Men dette er personlige preferanser ikke sant.

Generelt synes jeg rør-forsterkere låter bedre på clean og mer tradisjonell rock lyd fordi det blir så tydelig at det er transistorforsterkere når lyden er så transparent. Men ingen regel uten unntak, mange Vox hybridforsterkere låter veldig bra i mine øre. Men igjen - en rørforsterker koster fort noen kroner, så det blir fort et spørsmål om pris og hva du føler du har behov for av effekter og lydvariasjon. Jeg har prøvd f.eks et par mindre Cube og Line6 forsterkere, jeg likte de ikke i det hele tatt, men andre på dette forumet som sikkert er langt bedre gitarister enn meg, synes jo de er helt geniale - så smak og behag med andre ord. Du må nesten prøve de selv og se om du får til tilfredstillende lyd i de med din gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så var det gitaren.

jeg har tenkt på

-Fender telecaster 72`deluxe

-Gibson Sg special

-Gibson les paul studio med p-90

har noen erfaringer?

dere kan komme med andre forslag og. gitar skal koste rund 8000kr

Endret av 3rl3nd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.