Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Floyd-type strengelås på hardtail gitar?


Ralph Fenix

Anbefalte innlegg

Er en ting jeg har tenkt mye på i det siste;

Hvordan ville det funke å sette en locking-nut av type floyd rose eller lignende på en hardtail gitar? Vil ikke dette gi super stemme stabilitet?

Har en gitar med Original FR og elsker det at jeg slipper å stemme like ofte som jeg må på mine andre gitarer som er hardtail :D Er det en grunn til at det ikke lages gitarer med Locking nut og hardtail, eller gjør det det og jeg har bare ikke sett de? :huh:

Og hvis man i tilleg kombinerer Locking nut med en slik tailpiece med finstemme skruer... jeg synes dette virker som en god idé :P

Her er en (latterlig deilig) LP med slik tailpiece ihvertfall LP på Finn.no med Finetune hardtail

se på finishen på den halsen.... :wub: hadde jeg bare hatt 18.000:P

Takk :D

Endret av Ralph Fenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er et poeng er det jo bare å gjøre det, men locking nut er ganske irriterende for mange, dessuten er utvalget i faste broer med tunere på mildt sagt magert. Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste.

Ellers så holder jo en gitar med fast bro og vinklet hode veldig godt stemmingen da, hvis oversadel er skikkelig justert og gitaren er strenget opp skikkelig. Så igjen - jeg ser ikke helt behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men er det noe teknisk som står i veien for å instalere det? hvis jeg får noen profesionelle til å gjøre det? jeg kan ikke så mye om dette merker du kanskje :blush:

Nei, for all del - det er bare å gjøre det. Men det er enklere måter å få en gitar til å holde stemmingen bedre da. Jeg vil tro at en kostbar gitar som f.eks en Gibson LP med påmontert locking-nut også taper seg en hel del i verdi. Jeg ville aldri kjøpt en i alle fall.

Som nevnt en godt tilpasset nut (oversadel) eller en type i et spesielt glatt materiale og låsbare stemmeskruer (hvis du ikke er så flink til å strenge gitaren skikkelig) er mindre dramatiske og sannsynligvis like effektive tiltak.

En dårlig tilpasset oversadel og feil monterte strenger er forøvrig grunnen til nesten alle problemer folk har med stemmestabilitet, selv om de fleste tror det er noe galt med stemmeskruene på gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.