Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera fortsetter med ripoffs


Anbefalte innlegg

Artig, dette her. Kan ikke akkurat si at de var så heldige med designen på denne forsterkeren, men det finnes vel grenser for hvor langt de kan gå med kopieringen sin - det er vel lyden som teller.

Disse kopiforsterkerne til Bugera vil nok neppe gå ut over salget av de tungt etablerte merkene. De som ikke har så mye penger, vil jo uansett ha problemer med å få kjøpt en original Mesa Boogie, og da er det jo hyggelig at det finnes billigere alternativer så det ikke blir så vanskelig å få seg en grei tone. På den annen side, vil de med nok penger alltid foretrekke å kjøpe originalen produsert av merker med mye presisje, de som opprinnelig ble kjent for den typen lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det å lage amper (eller gitarer for den saks skyld) består ikke i å finne opp kruttet på nytt hver gang - og vi forstår alle at produsentene ser hverandre over skuldra ganske mye. Men når Bugera så åpenbart utnytter kjente etablerte merker/modeller for sine modeller gir det meg litt vond smak i munnen - nesten på lik linje med kinesiske kopigitarer.

Ha ha ha, når presser du meg til bristepunktet her altså.............. talk about pot calling the........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt komisk at Bugera får så mye pepper for å kopiere andre. Hva er problemet egentlig..? At de lager kopiere som fysisk ligner..? Jeg mener, hvor mange multieffekter hermer ikke vilt og uhemmet av originalamper.. Og de legger ikke akkurat skjul på hvilken amp de ønsker å simulere.. Ser ikke helt den store forskjellen på en m.effekt som kopierer en Mesa, Vox,Marshall osv enn om det er en fullblods røramp...

Nei, for min del er dette helt legitimt.. Lenge leve Bugera.. (knock on wood)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt GLIMRENDE at Bugera kjører på i det samme sporet. Panserlyd til en billig penge (og kom ikke her og snakk om byggekvalitet, man kan sannsynligvis kjøpe 7 Bugera Dual Rectifiere til prisen av én brukt original). Dette kan ikke føre til annet enn reell konkurranse og prispress, og det kommer oss til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, men de som har vært våken de siste årene har vell oppdaget at kvaliteten på billige amper/gitarer har kommet opp på et akseptabelt nivå.

Man skal ha rimelige store skyggelapper for øynene for å ikke se at vi kan få et vell så bra set-up idag (gitar/amp) for 7000,- som artister bare satt å drømte om på 60-70 tallet, men det er vell kansje forskjellen på artister i dag og artister nå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GunnarPåMo- jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter. La gå at det finnes svindel, barnearbeid, lureri og triks i Kina. Det gjør det også i veldig mange andre land. Det er vel mer vanlig at barn må jobbe i stedet for å gå på skole. Jo mindre landet er utviklet, jo mer vanlig er det, bortsett fra ett- USA. Hvor mange illegale innvandrerbarn tror du plukker frukt i USA for å hjelpe de papirløse foreldrene sine? I sørstatene er det kjempeviktig tilskudd til økonomien. Dette synes jeg er tragisk, og ikke noe jeg unner noen. Men jeg sitter ikke på et forum og raljerer over kvaliteten på produktet av den grunn.

Tenk noen år tilbake. Vi kan ta japanske biler som eksempel. Det er kun nasjonalistiske amerikanere, og enkelte norske "hangarounds" som ler av "riskokere". Toyota har banket alle andre bilmerker i driftssikkerehet i så mange år at det kun er myter igjen. ( Og så du før du får et billig poeng, jeg har aldri eid en Toyota.)

Men kineserne lager også kvalitetsprodukter, som for eksempel en veldig stor prosent av laptopper som du og jeg bruker. Et eksempel er Compal- fabrikken, verdens største fabrikk for produksjon av laptopper. De lager også en skremmende stor prosent av data- og TV- skjermer som vi bruker. Hvor er de "myyye bedre handwired"- alternativene fra USA?

Man kan rett og slett ikke dømme et produkt ut fra landet det er produsert i!

Er for eksempel Mingvaser bare dritt, også? Kineserne avholdt akkurat et vellykket OL. De lager mesteparten av de skoene som verden bruker, uten at noen klager over at amerikanske produsenter smeller på NIKE- merket hundredobler utsalgsprisen og ler hele veien til banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så skrev jeg ikke Kina, men Østen, men det kunne like godt være andre steder.

Og det jeg mener er IKKE at det er dumme folk i østen som ikke kan lage ting.

Det jeg snakker om er alle børsvinnerne på slutten av 90-tallet, og begynnelsen av 2000-tallet,

som sa opp all egen arbeidstokk, og la ut all produksjon til kontraktører.

Da hadde ikke firmaene lengre ansvar for ansatte, og under hvilke forhold de ble produsert.

Uansett hva du sier om Fender ansatte i Mexico, eller i USA, så har faktisk Fender fortsatt ansvaret for de som produserer gitarene.

Ekstreme forhold er avdekket i forhold til produksjon av sko, klær, og annet, og det er ingen grunn til å tro at kontraktører for gitarproduksjon opererer noe annerledes.

Store multi internasjonale selskaper setter bort produksjonen til kontraktører i lavkostland, og dette er en ny måte som den globaliserte kapitalismen fungerer på.

Hele poenget med denne produksjonen er at man til en hver tid produserer billigst mulig.

Kostnadsdrivende faktorer er slikt som lønn, skatter og avgifter, arbeidsavtaler og liknenede.

Slikt vil man helst unngå, og støter man på slike problemer, flytter man produksjonen vekk fra de kostnadsdrivende faktorene.

Ja, Nike er et skremmende eksempel, på grov utnyttelse av arbeidskraft gjennom kontraktører.

Dette har absolutt ingenting med den industrielle utviklingen i Japan å gjøre, og forøvrig har jeg kjørt Japansk bil i mange år.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigst mulig er veldig fint for de som skal tjene penger på å selge amper til oss gitarister.

Jeg er ikke sikker på at billigst mulig er det vi som gitarister blir mest førnøyd med i lengden.

Mange forsterkerkonstruksjoner har heller ikke blitt laget for å tjene mest mulig penger,

men blitt laget av lydkyndige idealister, med peil på forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugera (Behringer) gjør ikke så mye annet enn det mange andre produsenter gjør - den største forskjellen er vel at de (mer eller mindre) kopierer mange ulike amp'er heller enn å lage sin egen versjon(er) av en "favoritt amp"

Kineserne har forøvrig lang erfaring med rør da de arvet russernes know-how og produksjon som ble drevet lang lengre enn vi rotet med "lyspærer" i Europa. Man kan vel si at kommunismen hadde sine fordeler også :D

Jeg gleder meg faktisk til å prøve noen av "vintage" rør comboene, men prisen i Norge blir vel akkurat hakket for høy til at de blir attraktive tenker jeg. Hadde importøren tenkt seg om to ganger hadde de forstått volumpotensialet i slike produkter.. Men..

Når det er sagt - jeg tror ikke man skal forvente seg at dette låter nøyaktig som "originalen". Det er ikke rene kopier, men bare forsterkere basert på omtrent samme kretstopologi og ikke nødvendigvis de mest eksklusive komponentene. Men de kan låte bra "in their own right"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.