Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva ville dere ha brukt 3000,- på hvis dere var i USA?


ovl

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Omformer er noe herk, men jeg tror ovl trenger å finne ut av det selv, virker det som.

Selv ville jeg ha kjøpt en brukt Stratocaster, hvis jeg skulle ha handlet noe i USA for tre tusen.

Skal vi si at det er vinnertipset så langt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen skikkelige pedaler, eventuelt en strat eller tele som det blir nevnt her. Når det kommer til amp under tre tusen kan jeg anbefale Black Heart Little Giant. Kommer du over denne brukt kan du få den veldig billig. Mye god lyd for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn her på tampen;

Omformer er ikke alltid "noe herk".... Har hatt mange amper med omformer, og i 80% av tilfellene, så merker jeg ikke noe forskjell, med unntak av at det blir MYE ledninger.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært ovl, og skulle kjøpt noe i USA for 3000 + amp er utelukket. Ville jeg kjøpt en fin vreng og en fin delay-pedal. Tror ikke det har noen hensikt å kjøpe seg en strat når ha har det "rigget". Uansett så har han jo en finfin gitar fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo snakk om en relativt billig forsterker.

Herk:

- Man sitter i USA med en ganske stor i "flyfraktsammenheng" forsterker som man skal sende til Norge. Emballert. Problem må fikses.

- Toll og slikt når man kommer hjem. Problem må fikses.

- Feil strøm. Omformer må man skaffe. Virker ikke som om trådstarter er durkdreven på denslags, så da - Problem må fikses.

- Hver gang man skal bruke den, må man drasse på omformeren. som du sier, masse ledninger. Problem må fikses.

- Dette er elektronikk, billig sådan, og det må fra tid til annet repareres. Ingen garanti, ingen god norsk kjøpslov. Problem må fikses.

- Salgsverdien er ikke veldig annerledes enn en lignende forsterker her i Norge. Heller vesentlig lavere, selv om omformeren følger med. Ikke noe å tjene i det hele tatt.

Kontra ikke- herk:

- Bruke litt til på å plukke ut en grei Fender, enten Strat eller Tele i USA. Få butikken til å dele hals og gitar, og så putter man greiene i kofferten pakket inn i brukte underbukser og tskjorter.

- Toll og slikt blir vel det samme. Problem må fikses.

- Bruker ikke strøm.

- Funker plugandplay uten ekstra duppeditter.

- Kan repareres billig, går nesten aldri i stykker. Ikke noe elektronikk som går i stykker.

- Kan selges for litt mer enn det man ga i USA for et kurant eksemplar. Ikke mulig å tape penger på noe slikt, så sant man ikke er tulling når man handler.

Og så diskuteres det fortsatt om det er smart å handle forsterker i den prisklassen i USA??

Jeg rister på min kasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart smartest å kjøpe en gitar.

Eneste amp i den prisklassen, som det kunne være noen mening i å kjøpe for å ta med hjem,

måtte være en Silverface Fender Princeton. Liten og grei, og mye billigere i USA enn i Europa.

Engelske amper tror jeg ikke det er lønnsomt å kjøpe i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ovl.

Tips fra en som har vært i USA og siklet på gitarutstyr flere ganger: Les Castorfibers innlegg over her mange ganger.

Kort fortalt: IKKE bruk penger på forsterker.

Bruk pengene på noe der utvalget og prisene er mye hyggeligere enn i Norge: pedaler, multieffekt, kabler++. Har du f.eks en wah-wah-pedal? MYE billigere. Et par kule fuzzbokser? Nettopp - igjen MYE billigere. Kanskje en capo, kabler, stemmemaskin, gitarverktøy - igjen mye billigere.

Se f.eks på guitarcenters oversikt over effektpedaler mellom 50 og 100 dollares:

http://www.guitarcenter.com/Guitar-Effects-Guitar-Amplifiers---Effects,50-100.gc

Wah og volumpedal ville jeg i alle fall ha kjøpt :)

Så ville jeg ha kjøpt en 2-3 pakker med:

http://www.guitarcenter.com/GHS-Boomers-Extra-Light-Electric-Guitar-Strings-10-Pack-484894-i1466844.gc

og hatt strenger for et par år fremover...

3000 kroner er jo ca 500 dollar med dagens kurs. Med ca 10% sales tax bør du derfor kunne se deg ut varer til ca 450 dollar, og gå berserk i en middels stor Guitar Center-butikk. Tror det vil være best "value for money".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det blir meningsløst å svi av 3000kr på ny gitar når, det eneste skikkelige utstyret han har fra før av er en gitar :P

Det er nå en sak, men det er ikke forbudt å eie flere gitarer. Han har en Gibson, men det betyr ikke at det er dumt å kjøpe en Fender. Den kan jo for eksempel selges, og forvandles til en bedre forsterker her i Norge. Et godt kjøp i USA kan trolig flerdobles i verdi her i Norge, i stedet for en forsterker han rett og slett kommer til å få problemer med å bli kvitt. 120 Volt og omformer er ikke akkurat et pluss i denne prisklassen, for å si det slik.

Han har spurt om et godt kjøp. Det har han fått råd på. Trådstarter spør ikke om han trenger en bedre forsterker, og om det er lurt å handle den i USA. Skal man svare på alt folk ikke spør om, kan man skrive en bok. Det er vanskelig nok å svare på det folk spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måtte være en Tiny Terror eller noe annet smått med bag som man kunne enten pakka i kofferten eller tatt med på flyet, men de er vel ikke spes bllige i statene, så det må bli no klær eller lunsj på The Ivy.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt meg en brukt Gibson til 3000 hvis jeg var i USA. Forsterkere hadde jeg holdt meg unna, siden jeg da sikkert måtte ha brukt 1500 på en transformator i ettertid for å få den til å fungere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi si at det er vinnertipset så langt? :)

Kjøpte meg akkuratt meg en strøken gibson les paul studio ebony for 5000,- (For et par uker siden)

Han solgte den først for 8000, men så måtte han betale mere enn det han trodde for en ødelagt forsterker...

Det var første mann til mølla så jeg ringte han ti minutter etter at anonsen på finn.no ble lagt ut :rolleyes:

Mitt beste kjøp sålangt ;)

Endret av ovl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.