Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

frese ut for floyd rose nøtt.


Anbefalte innlegg

he-he, ja men hvor du kan få det gjort, er jo det teksten gir et inntrykk av. Mer eller mindre.

Har du en liten nok fres med en god bit med kulelager føring, kan du jo lage eller bestille en mal?

går på fhs, og har en sløydsal, med tilgang på fres og masse anna utstyr. men må jeg ha en mal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i alle fall lage deg en mal og bruke en "kopi-fres" hvis resultatet skal bli ok. Fres er ikke noe utpreget frihåndsverktøy spør du meg. Det er forøvrig også en fordel med en liten fres. F.eks en dremel med freseramme/forsats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i alle fall lage deg en mal og bruke en "kopi-fres" hvis resultatet skal bli ok. Fres er ikke noe utpreget frihåndsverktøy spør du meg. Det er forøvrig også en fordel med en liten fres. F.eks en dremel med freseramme/forsats

okai. hvordan lager jeg en sånn mal?

og hvordan lager jeg på enklest mulig de hulla i halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mal lager du ved å skjære ut den ønskede fasongen i en plate (du kan f.eks lime sammen 4 stykker mdf med riktige dimensjoner slik at du ender opp med et kvadratisk hull med riktig dimensjon. Malen monteres så på emnet i den vinkelen du skal ha, og så lar du kulelageret på fresen hvile mot malen mens du freser bort litt og litt av overflaten under. På en Fender hals er jobben relativt enkel, men på en hals med vinklet hode kan det være mer komplisert.

Hullene kan du vel bare markere etter at du har freset ut sporet til floyd nut'en og borre de, helst med en søyle-borremaskin. Hvis du skal montere typen med muttere på undersiden av halsen - Borr et veldig lite "styrehull" først, borr så opp dette hullet i riktig dimensjon for mutterne underfra. Borr så opp hullet til riktig dimensjon for skruene ovenfra. Ikke forsøk å utvide et hull med en millimeter eller så, da kan borret "hugge" og ting går til h..

Hvis du aldri har brukt en fres før, vil jeg anbefale deg å trene mye på andre ting, før du begynner med en gitarhals. Du må gjøre deg kjent med verktøyet og tenke gjennom logikken bak hvordan de ulike frese-bit'ene kan brukes hvis du ønsker å gjøre jobben riktig første gangen. Jeg har freset mye og kastet adskillige emner..

kopi-bit: Kulelageret over freshodet kan følge en "ramme" / mal e.l. og dermed vil fresen frese ut samme figur som malen. Med mindre malen har hjørner selvsagt, da vil fresehodets dimensjon avgjøre hvor avrundete hjørner utfresningen gir.

0565_1lg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men er man egentlig pokka nødt til å ha locknut med Floyd? Kan ikke se for meg at det blir så himla mye dårligere med locking tuners, og en god nut?

Jo, JB-gitaren til Eivind Aarset har Floyd, vanlig nut og locking tuners (ser det ut som), så hvis det funker for ham...

aarset.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men er man egentlig pokka nødt til å ha locknut med Floyd? Kan ikke se for meg at det blir så himla mye dårligere med locking tuners, og en god nut?

http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/model-SV5470F

Denne bruker jo faktisk floyd lignende vibrato-bar, men har i steden locking tuners og litt mer avansert oppsett av fjærer og sånt bak, så det går jo egentlig ...

Skjønner ikke hvorfor man ikke bruker sånn her på de fleste gitarer med vibrato-bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang enklere å bruke locking nut på floyd gitarer fordi man slipper å tenke på en finjustert nut i et hardt/glatt materiale og ikke minst et strengetre og staggered locking tuners for å beholde tilstrekkelig press over nut (på Fender) Samt at strengene har en tendens til å hoppe ut av sporene i nut'en ved voldsom "gymnastikk" - For en produsent blir det liksom bare enklere å kjøre på med en enkel låsedings som fjerner alle problemer og risikoen for feil bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort dette, men det å bygge en jig til fres for å bruke en gang synes jeg er litt voldsomt. Det er en del jobb, særlig siden anlegget er såpass ujevnt og buet som det er her. En nøye oppmåling og planlegging, en Japansag og et bra stemjern tror jeg man kommer minst like raskt og nøyaktig i havn med. Jeg hadde ikke boret hullene før jeg hadde fjernet treverk slik at jeg fikk lockingnuten på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.