Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey 6505


Sortulv

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt både Framus 2x12" og Marshall 1960AV. Jeg hadde uten tvil valgt Framus kabinettet for bandøvinger og hjemmebruk(jeg forstår det som at det skal fraktes?). Framuskabinettet veier ca halvparten og er mye mindre enn et 1960AV kabinett.

Brukt gikk forresten framus kabinettet for 2500kr, og marshall til 4000kr. Så da har du noen prisreferanser å forholde deg til.

Stemmer at kabinettet vil bli "utsatt" for en del frakt en gang i fremtiden, ja, bare jeg får blitt med i/samlet sammen et band. For øyeblikket vil det for det meste bli brukt i heimen, og som sagt er jo 2x12-størrelsen en god del smartere. Min forrige gitarlærer hevdet at Framus FR212 til tross for den nette størrelsen ville lyde fett med 6505, og jeg tviler ikke på at han vet hva han snakker om, da han er erfaren, turnerende metallgitarist og har en god del kunnskap om utstyr.

Jeg har lett litt rundt på bruktmarkedet etter Framus-kabinettet, men har for øyeblikket ikke greid å spore opp noe. Thomann.de har utrolig bra nypris, så sånn sett burde det ikke være noe problem. :D

http://www.thomann.de/gb/framus_fr212_cb.htm?sid=458b84790b4586c561c47805804c1f21

jeg er helt enig. V30-kabinett fikk jeg aldri til å fungere med 6505, mens 5150-kabinettet låt grisefett! Man kan sågar bruke Valveking-kabinettet. En i Elverum bruker den kombinasjonen, og det låter steinbra det og! Han solgte sitt for 3k, så det er håp om å finne et bra kabinett til en bra pris!

Da vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Aphelion og drøssevis av andre hevder at 6505-kabinettet er noe skrot, og at det er Vintage 30-elementer som er tingen for denne forsterkeren... Problemet mitt er jo at jeg ikke har så mye erfaring på dette området selv, og vet ikke om noe sted i nærheten hvor jeg kan prøve ut de kabinettene det dreier seg om på egen hånd. Tenker vel at det dreier seg om smak og behag, hvilken type tone du er ute etter.

Vil helst ha det litt old-school - røft og organisk. ^_^

Men sånn til info for trådstarter, det er ikke alltid at 4x12 er bedre enn 2x12. Som oftest er det faktisk motsatt.

Mange fordeler med å ha 2x12 fremfor 4x12. Men dersom man har stasjonsvogn/fast øvingslokale og skal bruke forsterkeren fast i band og ikke hjemme, så er 4x12 en smule bedre egnet enn 2x12. Men skal du spille hjemme og i band, så er uten tvil 2x12 å foretrekke. Vurderer å selge mitt 4x12 fordi fattern solgte stasjonsvognen sin og kjøpte en mindre sedan.

Nei, jeg begynner egentlig å helle veldig mot et 2x12-kabinett, da det tar opp mindre plass, og er lettere å frakte. Eneste jeg er litt bekymret for er hvorvidt lyden blir spinklere og mindre kraftfull med et 2x12...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Låner bare denne tråden litt jeg(selvom det ikke har så mye med saken å gjøre)

Uansett, fikk kabinett til 6505 Toppen min ista og trenger litt hjelp med å koblingene. Jeg har en 8 Ohm(Mono) og en 16 Ohm(Stereo) swtitch på kabinettet. Siden jeg bare har en kabel har jeg den på 8 Ohm. På Peaveyen har jeg 4, 8 og 16 Ohm switch og to høyttaler utganger. Hvis jeg bruker 1 kabel, hvilken av utgangene på toppen skal jeg plugge kabelen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med det ja :P

Ampen låter drit bra forresten! :D

Gleder meg rått til å prøve ut min egen skikkelig, ja! Da blir jeg en del av 6505-klubben... ^_^

Hvilket kabinett ble det til at du kjøpte, Linkage25?

Noen her som har prøvd FRAMUS FR212 CB? Jeg tror det blir til at jeg kjøper denne eller Orange PPC212, da disse går for en bra pris nytt. Vet ikke om jeg gidder å lete mer på bruktmarkedet, og eventuelt legge inn bud på Ebay.

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.