Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt gitar?


Jonas

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en Strat og har funnet en som selger en brukt Fender USA Highway one Strat for 4600,-

Han sier gitaren er fra 2006. Serienummer er Z 5139776 (blir ikke gitaren da fra 2005?)

Jeg har ingen erfaring ved kjøp av brukte gitarer og har begrenset med kunnskaper rundt gitarer generelt.

Det jeg lurer på er hva jeg bør spørre selgeren om og hva jeg bør se etter for å forsikre meg om at jeg blir fornøyd med kjøpet mitt.

Jeg har muligens mulighet til å besøke selger og prøve gitaren selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måten å se forskjell på en '05 og en '06 Highway One Stratocaster er hodet, har den stort 70-talls hode er den '06 eller nyere. Har den 50-talls hode er det en '05 eller eldre. '06 og nyere har også større bånd, tynnere finish og andre mikrofoner i forhold til den tidligere modellen.

Lykke til med kjøpet ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv gitaren - det er den eneste måten å forsikre seg om at det er en ok gitar. Hvis du liker den ER det en god gitar. Jeg tenker da spesielt på at den er god å spille på samt at du synes den låter bra og ser bra ut selvsagt.

Det er generelt lite feil på gitarer som ikke tydelig vil merkes når du prøver gitaren. Nevneverdig slitasje på den gitaren er det sikkert ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok gitarer, ingen spesielle bakdeler. Det er bare et spørsmål om hva man liker og er ute etter. Jeg personlig synes de har for kraftige bånd og ikke så bra pickups, men det er bare smak og behag. Ikke kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med Highway One gitarene? Fordeler/ulemper?

Jeg har en Highway One strat fra 2005. De funker helt fett de. Litt tykkere hals enn Standard tror jeg (når jeg sammenlignet med en venn). Jeg skal innrømme at jeg har byttet ut alt av hardware og elektronikk på den, men det var mest pga en spesiell sound og look jeg var ute etter. Jeg anbefaler å bytte til Sperzel locking tuners og kanskje til og med ei Graph tech nut, for å holde stemminga når du bruker vibarm bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med brukte gitarer er at hvis du er heldig kan du få solgt det for det samme som du kjøpte den for.

Jeg kjøpte meg en brukt gitara for et par uker siden. Jeg er i allefall fornøyd!

Du kan sikkert prute ned gitaren noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å svare skikkelig på, fordi man aldri kan lage en test på det. Jeg påstår at forskjellen er så utrolig minimal at forskjellen på spillefølelse, "lakk/tre" og utseende er utrolig mye viktigere enn lydforskjellen. La meg si det slik, jeg tror forskjellige strengetyper/merker har mye større innvirkning på lydforskjellen. Men helt uten lydforskjell er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt gå opp en tusenlapp i pris. En på forumet selger en '96 USA Strat til en hyggelig pris. Var selv på leting etter en strat i prisleiet ditt. Jeg økte derimot budsjettet litt og ende opp med en USA strat, - den også fra '96. Har ikke angret. Det fine er at du kan selge den for det samme du kjøpte den for, - og i noen tilfeller mer.

Edit: Den var visst solgt nå. Men du vil nok bli fornøyd med Highway One-strat eller en mexicaner deluxe. Gode gitarer det og.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt gå opp en tusenlapp i pris. En på forumet selger en '96 USA Strat til en hyggelig pris. Var selv på leting etter en strat i prisleiet ditt. Jeg økte derimot budsjettet litt og ende opp med en USA strat, - den også fra '96. Har ikke angret. Det fine er at du kan selge den for det samme du kjøpte den for, - og i noen tilfeller mer.

Edit: Den var visst solgt nå. Men du vil nok bli fornøyd med Highway One-strat eller en mexicaner deluxe. Gode gitarer det og.

Jeg tenker faktisk å øke prisleiet for en amerikansk en. Skal selge en Hagstrøm Viking i samme slengen så jeg tar meg råd.

Si ifra hvis du vet om noen andre som selger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De luxe players låter mye mer "vintage" - altså som en eldre strat med mer glass/bell aktig lyd. HW1 har en mer rocka sound. Gode gitarer forresten.

Den koster forøvrig ikke 10k men ca 8 tusen inklusive den beste gig-baggen fra Fender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.