Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk vs. image/live-prestasjon


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Bry dere mindre om klærne og sminken, og mer om sceneoptreden. Dere må se ut som om dere elsker det dere gjør(om dere ikke liker det, så hvorfor faen står dere der?)

Det finnes ingen fasit til scene opptreden, men en generell gjenganger er bevegelse i rytme med musikk. om det så er på "deres egen måte"... Sett maynard live? (de gangene han ikke gjemmer seg vekk). Han er rimelig sær, men kom ikke og si at han ikke har scenetilværelse.

Og til debatten om langt hår / kort hår:

Det kalles HEADbanging, ikke HAIRbanging :P

Jammen hva er vel headbanging uten langt hår? Tåpelig! :D

Det blir ikke en gang halvveis bra, bare patetisk (synes jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det kommer mer an på settingen enn på hårprakten. Har aldri hatt langt hår, men har mange ganger headbanget for det.

Disse gutta kombinerer headbanging og camping, og jeg synes bare det er rart, til tross for langt hår:

Og forresten: Speedos er kanskje IKKE veien å gå. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen hva er vel headbanging uten langt hår? Tåpelig! :D

Det blir ikke en gang halvveis bra, bare patetisk (synes jeg).

Vel, deg om det ;)

Jeg har nå sett mange metallere med en blankpolert skalle, og syns dette kan se langt mer "metall" ut enn en tyn stilk med langt pistrete hår i alle verdens vinkler.

(Og jeg har selv hatt langt hår i flere omganger, og er nå skallet !,,! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phil Anselmo er mer metall en de fleste jeg vet om, selv uten hår

Hehe, veldig sant.

Jeg mener å ha hørt en gang at grunnen til at han skinna seg in the first place var for å bevise at man ikke blir noe mindre "metall" uten hår. Noe han har veldig rett i spør du meg.

(jeg så dem forøverig live på rockefeller i 2000 tror jeg, og god damn for et fett live band!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror at de bandene ikke kjører gjennomført image tør jeg påstå at du har misforstått noe. Og den "drakten" du beskriver er vel ett av de mest innarbeidede imagene som eksisterer innen rock/metal. Ingenting galt med det, men man bør da i det minste være klar over det...

Edit: skriveleif

Du sier noe der. Jeg mener vel egentlig å si utpreget image.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette er vel en diskusjon som alle har sine ulike synspunkter på, og folk fokuserer litt forskjellig på diverse. Likevel har vel du Torfagerheim et ganske vanlig image i denne sjangeren, militærbukse, militærstøvler og en random svart skjorte. Så alle følger vel en form for image, og det er viktig å huske på at de forskjellige stilartene har forskjellige image. Så om dere velger å ta på dere et image, så burde det være noe dere kan være enige om, passer personlighetene deres, og viktigst av alt være noe dere vil være komfortabel med å gå ut på en scene med.

Uansett, så tror jeg kanskje image var det manageren tenkte mest på, selv om det sikkert også er viktig. Tror nok han tenkte mest på sceneopptreden og tilstedeværelse. For å spille mest mulig nøyaktig vil nok det å stå og glo på gripebrettet hjelpe, men husk at du ikke sitter hjemme og øver. Publikum har som regel betalt for en konsertopplevelse, og du er der for å gi dem det. Ta blikket litt oftere fra gitaren, og få kontakt med publikum, vis folk at du faktisk har det gøy på scenen og ikke vær så redd for at du ikke spiller 110% rent og pent. Skaff dere wireless til gitaren, bytt plasser under konsertene med bassisten og den andre gitaristen. FÅ litt mer bevegelse, der ikkke snakk om at dere skal øve inn dansemoves, men heller ikke bare stå der.

Dere kan også tenke litt mer på hva dere kan gjøre for at publikum skal bli mer engasjert og føle at de er sammen med dere, og ikke bare noen tilfeldige tilskuere. Få dem til å rope mellom sangene, danne moshpits, headbange osv. med andre ord, få litt aktivitet i salen, dersom en manager ser at publikum er engasjert og oppspilt av det som foregår på scenen, så skal det ikke mye til før dere har kommet noen steg videre. Dere kan jo også gjøre et veldig enkelt triks, nemlig å covre noen helt greie sanger, ta noen som de fleste kjenner. Kanskje dere covrer noe som er pop og gjør det om til deres egen sang? Eller så kan dere jo covre noen Judas Priest-hits og få alle i bandet til å bytte instrumenter. Få litt show.

Jeg skjønner at den meldingen fra manageren kan være litt hard å ta innpå seg, men man må bare ta imot slik kritikk, og tenke litt om det faktisk er ting man kan forbedre. I denne saken er det veldig lett for dere, og dere trenger ikke ta en total makeover, bare få en litt mer spennende sceneopptreden og tilstedeværelse. Ser at Pantera har blitt nevnt her, og bare husk at de fikk mange avslag, og tok tid før de klarte å slå skikkelig gjennom. Stå på! Jeg synes absolutt dere har musikk som fortjener flere lyttere, bare få folk til å komme på konserter for å oppleve noe spesielt ikke bare stirring på gripebrettet. Du skal tross alt være ganske så kjent og stor i musikkverden at folk kommer bare for å se på deg puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har blitt sagt her, men kan jo skrive mine ord også bare for å ha gjort det.

Klesstil/klesdrakt på scene er noe jeg gir blanke F i. Sceneshow på den andre siden er en helt annen sak.

Selfølgelig er musikken viktig, men om du spiller litt feil et par plasser så gjør vel for faen ikke det noe. Det er live konsert og ikke plateinnspilling. Skal jo sef spille sangene bra, men om band står rett opp og ned og spiller så gidder jeg ikke se på en gang, da hører jeg på platen. (Snakker nå selfølgelig innenfor rock/metall)

Så min konklusjon er: Spill og ha det morro på scenen, ikke ta det så tungt om du gjør en feil eller to i løpet av konserten. Det er fuckings LIVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg høret olve (immortal) sa en gang, drit om du spiller alt 100% , sceneoppførsel og kontakt med publikum er ALT, Tror du immortal hadde vært så store som i dag uten sceneshow? neppe.

Eller, gjør som gojira, Spill strøkent og ha et fantastisk fett sceneshow, uten spesielle klær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det, men allikevel så er det greit å kunne spille det man framfører? Om man driter seg ut på noen takter, bommer her og der og strenger ryker i øst og vest så hadde ikke det vært så tøft :P jeg er enig i at det visuelle er viktigst når det gjelder konserter. Jeg har vært på en del konserter, både av det større og mindre slag, og jeg må si at det kjedeligste som fins er å se gitarister som graver seg ned i gripebretter og vokalister som bare ser i bakken når de ikke synger! det fins nok av sånne band og, dessverre. Blikkontakt og kommunikasjon med publikum er viktig! Klarer man å inngå et komprimiss mellom det å kunne ta helt av på scena og samtidig kunne spille det nogenlunde riktig, så har man kommet et godt stykke!

Er ikke det jeg sier heller, selvfølgelig må mann kunne spille det, Men om du bommer her og der, så har jeg lært at ingen andre enn deg selv legger merke til det, så litt smårusk er lov, og slik blir det alltid for folk som beveger seg live, Du må regne med at en litt bråbevegelse kan få deg til å skli av notene her og der.. Med det sagt, Du bør ikke løpe rundt under ville tekniske partier og soloer, med mindre det virkelig sitter i fingrene.

Live er ikke plate, det er en helt annen ting.. Om jeg vil høre sangene gjengitt perfekt så kjøper jeg platen og går ikke for å se bandet live..

Jeg synes man skal stille i noe man trives i. Klart det er greit at stilen matcher musikksjangeren på noe vis, men jeg synes det er litt latterlig når bandet ser fullstendig uniformert og koordinert ut stilmessig. Skal man gjøre det, må det være en greie i seg selv (f.eks. som Kiss).

Se f.eks. på et band som Metallica. Jeg vil ikke si at de har noen veldig koordinert visuelt image, så da kan man spørre seg: Hva er det som gjør dem bra live?

Metallica live

Etter min mening: Kontakten med publikum.

Jason Newsted gjorde Metallica til et bra live band, etter det, Nei.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det jeg sier heller, selvfølgelig må mann kunne spille det, Men om du bommer her og der, så har jeg lært at ingen andre enn deg selv legger merke til det, så litt smårusk er lov, og slik blir det alltid for folk som beveger seg live, Du må regne med at en litt bråbevegelse kan få deg til å skli av notene her og der.. Med det sagt, Du bør ikke løpe rundt under ville tekniske partier og soloer, med mindre det virkelig sitter i fingrene.

Live er ikke plate, det er en helt annen ting.. Om jeg vil høre sangene gjengitt perfekt så kjøper jeg platen og går ikke for å se bandet live..

Jeg er enig i det du sier, jeg satt det bare på spissen. Og jeg gjorde det antakeligvis fordi jeg ikke har spilt konsert med fullt metalband før( jeg gruer meg når vi skal det om noen måneder). Men når jeg ser på konserter så er jeg veldig kritisk til spilling og forventer uansett at folk leverer både med spilling og showing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folk som ikke har langt hår og et visst rockeimage burde ikke få lov til å spille rock/metal på en scene da?

Ikke de som er unge i hvert fall. Er man litt tynn i toppen og begynner å miste håret så er det greit å ha kort hår.

Er man ung og spiller metall bør man ha langt hår. Slikt var det i mange år, men i de siste årene har det blitt slik at mange unge som spiller metall har kort hår. Atter en gang, hva feiler det folk?

Jeg synes at hvis de sparer til langt hår og kommer til å få seg langt hår etterhvert så er det greit. Men ikke ellers.

James Hetfield hadde langt hår da han var yngre. Ian Gillan også. Og Kerry King, bare for å nevne noen.

Mange rockere og metallheads kjører på med langt hår enda, og det digger jeg. Korthårede metallheads som kan ha langt hår hvis de vil, men som har kort hår, er jeg ikke så begeistret for. Men det er da min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.