Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk vs. image/live-prestasjon


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Hvor langt er du villig til å gå for å bli med i et felles uttrykk som de andre i bandet stiller med? Om det så bare er mørke bukser og bar overkropp. Det er ikke så langt å mye som skal til. Dere spiller jo metall, grønn kordfløyel dress burde være en slager.

Du kan jo se på de banda du selv liker å se live (video eller i levende live). Har de et image? Hva er det? Jeg tror, dessverre, at manageren dere snakket med har et poeng. Skal dere som band selge en vare må det være noe som folk ønsker å kjøpe. Et teater uten kostymer er ikke ekstremt underholdende i lang tid (med mindre artistene er ekstraordinære).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er galt med å kjøre t-skjorte og olabukser på konsert? Da har dere et avslappa image. Ferdig.

Fordi det kan være dritkjedelig. Mye bedre at band har en litt mer spennende stil enn det. Når man spiller live, så er jo publikum på konserten for å se bandet også, ikke bare høre dem, og da kan det være (i følge meg) dritkjedelig å se dem iført vanlige klær.

Det kan funke på en eller to i bandet, men det kan vise at de driter ganske mye i image. Image kan bety ganske mye, derfor bør man gjøre noe med imaget sitt hvis det er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så gir jeg temmelig faen i hvordan bandet ser ut på scenen, så lenge de spiller bra. Men jeg observerer at band som er i overkant stillestående/statiske på scenen, ofte er klar over dette selv og benytter andre teknikker enn "hopping, dansing og flørting" for å holde på publikums oppmerksomhet. Det være seg storskjermer med videoinnhold, kreativ bruk av lys e.l. Mange band skaffer seg sin egen lydmann. Kanskje det er like viktig med egen lysmann?

En annen ting som gir effekt er kommunikasjon med publikum mellom låtene. Jeg er IKKE tilhenger av det, fordi det er bare de største bandene som klarer å få det til å fremstå som naturlig og selvsikkert. De fleste begynnerband lirer av seg noen håpløse forsøk på frieri mellom låtene (fordi de føler de må), og i disse tilfeller mener jeg det er bedre å holde helt fullstendig kjeft, ikke si et kløyva ord og heller bare kjøre på med musikk!

Å stå bom stille på scenen og spille (samt holde kjeft mellom låtene) trenger ikke nødvendigvis å se kjedelig ut heller, så lenge man klarer å utstråle autoritet. Jeg tror det er viktig å bære bevisst på hvilket image en skal ha på scenen, og deretter holde seg til det. Flørt gjerne med publikum, men sørg for at det gjøres skikkelig. Eventuelt gi faen, og sørg for å gjøre DET skikkelig... smile.gif

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det kan være dritkjedelig. Mye bedre at band har en litt mer spennende stil enn det. Når man spiller live, så er jo publikum på konserten for å se bandet også, ikke bare høre dem, og da kan det være (i følge meg) dritkjedelig å se dem iført vanlige klær.

Det kan funke på en eller to i bandet, men det kan vise at de driter ganske mye i image. Image kan bety ganske mye, derfor bør man gjøre noe med imaget sitt hvis det er kjedelig.

I hear that! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det kan være dritkjedelig. Mye bedre at band har en litt mer spennende stil enn det. Når man spiller live, så er jo publikum på konserten for å se bandet også, ikke bare høre dem, og da kan det være (i følge meg) dritkjedelig å se dem iført vanlige klær.

Det kan funke på en eller to i bandet, men det kan vise at de driter ganske mye i image. Image kan bety ganske mye, derfor bør man gjøre noe med imaget sitt hvis det er kjedelig.

Det er jeg ikke enig i. De aller, aller fleste band innenfor metalsjangeren kjører den stilen nå. Synes det er bedre å være seg selv i klesveien, og heller løpe litt ekstra rundt på scenen, få ting som ser så tåpelig ut som et band som har tatt på seg masse dritt utelukkende for å få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke enig i. De aller, aller fleste band innenfor metalsjangeren kjører den stilen nå. Synes det er bedre å være seg selv i klesveien, og heller løpe litt ekstra rundt på scenen, få ting som ser så tåpelig ut som et band som har tatt på seg masse dritt utelukkende for å få oppmerksomhet.

Amen! Noe så enkelt som at alle har en sort skjorte og jeans kan være mer enn nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av gutta i bandet mitt skal absolutt drive og kline på seg sminke når vi spiller. Ikke sånn Kiss-sminke, men litt bleike i trynet og eyeliner osv.

Da vi spilte på Wacken Metal Battle på Rock In i fjor, fikk vi høre at gitaristen så ut som at han spilte i Nocturnal Breed. Det syns jeg blir litt feil når man spiller melodiøs metal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tida pågår det ein heftig diskusjon i bandet her. Den eine meiner at musikken er på plass, og alt me treng no er meir gjennomført klesstil og meir dansing rundt på scenen. Sjølv meiner eg at musikken skal vera det viktigaste. Har fått tilbakemelding frå ein manager som meinte at me var uaktuelle fordi det såg ut som om me kjeda oss live.

Eg meiner no at dersom pengar og slikt er det som står i fokus, så er det greitt å tenkja litt image. Eg vil ikkje spela musikk kun for å slå gjennom, og hadde det våre meininga, ja då er eg i heilt feil sjanger.

Kva meiner folket?

Ja, musikken er det viktigste, MEN... kanskje litt show er ok også? Du spiller ikke musikk kun for å slå igjennom, MEN... det hadde vært artig tross alt?

Foreslår at dere tar grep slik at dere er interessante å se på og bransjen fatter interesse. Hvis gjennombruddet blir for stort og pengestrømmen plagsom så er det fort gjort å rette på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i et oppkonstruert image når dere er i startgropa.

Det viktigste er å få kontakt med publikum. Jeg har sett mange store artister de senere årene (U2, Bruce Springsteen, Madonna, AC/DC), og det som slo meg var at kontakten med publikum hadde ENORMT å si for opplevelsen. Madonna hadde det mest utstuderte imaget og brukte kostymer, dans og scene for alt det var verdt. Men hun ble ikke annet enn middelmådig sammenlignet med de andre gigantene fordi det var så alt for tydelig at alt hun gjorde var regissert til minste detalj. Ingen spontanitet. Mye profesjonalitet, men mindre spilleglede.

En skikkelig: "Se, her er vi, og vi har det skikkelig gøy med å spille denne musikken for dere"-holdning er alt som trengs.

(Det er klart: Spiller dere dødsmetall, så skal det kankskje ikke være så mye glede, men innadvendt skokikking hjelper ikke her heller om man vil ha med seg publikum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kanskje prøve å gjøre filmopptak av dere selv live? (du er jo en dreven kameragutt, Tore!) Morsomt å se ting på film i etterkant, og diskutere litt i bandet hva som funker og hva som ikke funker.

Når man gjør ting på scenen føles bevegelsene ofte mye større enn de ser ut for folk i salen. Noen sier at det er viktig å overdrive alle bevegelsene dine for at det skal bli bra, og at du etterhvert gjør det helt naturlig på scenen. En bør absolutt tenke litt over hva en har lyst til å formidle på en scene. Det høres litt rart ut å "gå inn i en rolle" når man er på en scene, men faktum er at samtlige av de kuleste bandene du ser på konserter har jobbet mye med akkurat dette, og de spiller "roller" på scenen.

Jeg synes personlig at musikken er viktig, og at man i første omgang bør fokusere på å låte bra. Så bør man ta fatt på image og live-prestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kanskje prøve å gjøre filmopptak av dere selv live? (du er jo en dreven kameragutt, Tore!) Morsomt å se ting på film i etterkant, og diskutere litt i bandet hva som funker og hva som ikke funker.

Når man gjør ting på scenen føles bevegelsene ofte mye større enn de ser ut for folk i salen. Noen sier at det er viktig å overdrive alle bevegelsene dine for at det skal bli bra, og at du etterhvert gjør det helt naturlig på scenen. En bør absolutt tenke litt over hva en har lyst til å formidle på en scene. Det høres litt rart ut å "gå inn i en rolle" når man er på en scene, men faktum er at samtlige av de kuleste bandene du ser på konserter har jobbet mye med akkurat dette, og de spiller "roller" på scenen.

Dette er veldig lurt. Jeg var sikker på at jeg spratt rundt som en idiot på scena, men etter å ha sett meg selv på video har jeg endret mening. Ja, jeg spretter rundt nå og da, men når jeg ikke gjør det står jeg så rolig at det ser utrolig tilgjort ut når jeg plutselig begynner å hoppe rundt. Vi bestemte oss for å kutte ned på noen vanskelige greier vi spiller for å ha muligheten til å bevege oss hele tiden. Og det har definitivt høstet bedre tilbakemeldinger. Folk flest driter i hvor mange noter du spiller så lenge du ser kul og "proff" ut er vel min konklusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha perfeksjonisme, sett på en CD..

Se det slik: En filmatisert versjon av en bok, Hvor kjedelig hadde det vært om skuespillerene sto rett opp og ned og sa replikkene sine gramatisk korekt og uten innlevelse?

Når du står på en scene så skal du ikke være deg, du skal være en annen, du har rett til å være arrogant du har rett til å være i trynet på publikum..

Eller kanskje dere bare ikke er teknisk dyktig nok til å bevege dere og leve dere inn i musikken uten å spille feil?

Enig i mye av det, men allikevel så er det greit å kunne spille det man framfører? Om man driter seg ut på noen takter, bommer her og der og strenger ryker i øst og vest så hadde ikke det vært så tøft :P jeg er enig i at det visuelle er viktigst når det gjelder konserter. Jeg har vært på en del konserter, både av det større og mindre slag, og jeg må si at det kjedeligste som fins er å se gitarister som graver seg ned i gripebretter og vokalister som bare ser i bakken når de ikke synger! det fins nok av sånne band og, dessverre. Blikkontakt og kommunikasjon med publikum er viktig! Klarer man å inngå et komprimiss mellom det å kunne ta helt av på scena og samtidig kunne spille det nogenlunde riktig, så har man kommet et godt stykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke enig i. De aller, aller fleste band innenfor metalsjangeren kjører den stilen nå. Synes det er bedre å være seg selv i klesveien, og heller løpe litt ekstra rundt på scenen, få ting som ser så tåpelig ut som et band som har tatt på seg masse dritt utelukkende for å få oppmerksomhet.

Mange unge band kjører den stilen der de har dongeribukse og svart t-skjorte. De ser jo ut som helt vanlige kids, ikke som noe band i det hele tatt!

Hva om en person har en kjedelig måte å kle seg på? Det hjelper litt å har et image.

Kler man seg i dongeribukse og svart t-skjorte + at man har lagnt hår så kan jo håret hjelpe litt på imaget. Å se korthårede headbange er bare helt tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unge band kjører den stilen der de har dongeribukse og svart t-skjorte. De ser jo ut som helt vanlige kids, ikke som noe band i det hele tatt!

Hva om en person har en kjedelig måte å kle seg på? Det hjelper litt å har et image.

Kler man seg i dongeribukse og svart t-skjorte + at man har lagnt hår så kan jo håret hjelpe litt på imaget. Å se korthårede headbange er bare helt tåpelig.

Hvordan ser man ut som et band, egentlig? Regner med at du sitter på en fasit her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.