Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan justere strenghøyden


Gitartrollet

Anbefalte innlegg

Beklager å måtte si det,men denne gitaren vil du aldri få bra med mindre du setter strengehøyden så høyt at den blir tungspilt. Kjent problem grunnet konstruksjonen.Kommer du over en Hagstrøm Super Swede, så slå til,da er du trygg.

Disse squierne er kjent for å ha et godt båndarbeide, så jeg kan ikke helt se meningen med å begynne å kjøpe en Hagstrøm. Med mindre du mener at ingen Fendere har potensiale til å kunne justeres med brukbar lav strengehøyde uten klirr? Jeg har forøvrig prøvd Hagstrøm'er med labert båndarbeide også, akkurat som omtrent alt annet som ikke koster skjorta. Sånn er det nå bare med litt rimelige gitarer, variasjoner er nesten garantert av ulike grunner.

Men nye gitarer kan byttes, og de kan båndslipes og justeres skikkelig i de aller fleste tilfeller.

Og bare for å spørre - hva mener du at gjør en Swede så ulik en Epi LP konstruksjonsmessig? De gitarene har vel omtrent helt like forutsetninger for å komme ut fra fabrikken som ok gitarer? Mulig Hagstrøm legger mer tid i båndarbeide eller oppnår mindre variasjon med det "støpte" gripebrettet sitt, men bortsett fra det er da de gitarene rimelig like. Og hvis Fendere er så forferdelige grunnet konstruksjon, hvorfor klarer Ibanez å lage relativt billige gitarer med samme konstruksjon, som har en ubegripelig lav strengehøyde?

Nei, her snakker vi om forskjeller på mensur og gripebrettradius som potensielt gjør utgangspunktet enklere for noen modeller, men det er også alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også gubbe da,med noe erfaring.Gjengs er at strengehøyde justeres ved hjelp av stolen.Aldri halsens krumming. Først justeres halsen slik at når strengene trykkes mot øverste og nederste bånd ,skal avstanden ved 8. band være ca 0,3 mm. Deretter justeres strengehøyden ved hjelp av stolen. Noen gitarer er bedre konstruert slik at du kan spille med lav strengehøyde uten klirr. Hagstrøm er her suverene. Levinsons Blade likeså. Stratocaster er pain in the ass i så måte.Epiphone LP likeså. På den akustiske siden er Ovation et sikkert valg, også Taylor.

0,3 mm?? det er vel litt i underkant, for å si det mildt...

Ellers så har jeg en fender strat her med utmerket action og null strengeklirr... Jeg må bare ha hatt ekstrem flaks jeg da? ;)

Og hva er forskjell på spesifikasjonene på epiphones halser og Gibsons halser?? trodde at epi-halsene var basert på gibson-halsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en spøk. Først hals ,så strengehøyde via stol og sadel,deretter intonere. Barnelærdom for enhver seriøs gitarist.

Hvem er du for en som kommer med slike uttalelser?

Stratocaster er pain in the ass i så måte.Epiphone LP likeså. På den akustiske siden er Ovation et sikkert valg, også Taylor.

Jeg måtte bare le litt....

Ingen "seriøs" gitarist kommer med påstander om hvilke typer gitar er bra og hvilke som er dårlig. Syns du skal kutte ut med det der.

har hatt min Epiphone LP i 5-6 år som hovedgitar, og jeg har ALDRI hatt problemer med noe som helst. imo letteste gitarer å justere, er gitarer med fast bro ala Les Pauls.

Og viss du finner en gitar smo kan spille med 0.3mm strengehøyde, så skal jeg gi deg 1000kr.. Not. Men likevel..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isvann burde fått buksevann :) hall of fame verdig!

Gitartrollet; kan du prøve å ta noen flere bilder av gitaren?

profilbilde av halsen og nøtta kanskje?

Det skal ikke være nødvendig å ha brua så høyt på en normal strat.

Som nevnt tidligere her, kan du prøve å holde strengen ned på øverste og siste bånd,

Hvis det ikke er noe glippe mellom båndet og strengen noe sted på halsen, må du slakke trussroden.

Det gjøres ved å skru unbracoskruen som er ved hodet MOT klokka.

Ikke stram mer enn max en kvart omdreining om gangen.

Det er også normalt med litt klirring i strengene, hører du klirringa i forsterkeren?

Man må ikke henge seg opp i fretbuzz, man kan bli gal av mindre :)

Hvor bor du? kanskje noen her på forumet kan hjelpe deg med gitaren.

Eventuelt kan du levere den inn til justering, det koster ikke mye.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isvann burde fått buksevann :) hall of fame verdig!

Gitartrollet; kan du prøve å ta noen flere bilder av gitaren?

profilbilde av halsen og nøtta kanskje?

Det skal ikke være nødvendig å ha brua så høyt på en normal strat.

Som nevnt tidligere her, kan du prøve å holde strengen ned på øverste og siste bånd,

Hvis det ikke er noe glippe mellom båndet og strengen noe sted på halsen, må du slakke trussroden.

Det gjøres ved å skru unbracoskruen som er ved hodet MOT klokka.

Ikke stram mer enn max en kvart omdreining om gangen.

Det er også normalt med litt klirring i strengene, hører du klirringa i forsterkeren?

Man må ikke henge seg opp i fretbuzz, man kan bli gal av mindre :)

Hvor bor du? kanskje noen her på forumet kan hjelpe deg med gitaren.

Eventuelt kan du levere den inn til justering, det koster ikke mye.

Her er noen flere bilder av gitaren. Jeg sjekket strenghøyden ved 8. bånd når jeg trykket ned ved første og siste bånd. Det var ingen synlig glippe ved 8. bånd. Om riktig strenghøyde ved denne testen er 0,3 mm. så er vel dette knapt observerbart (?). Jeg prøvde med det elektriske måleinstrumentet, og det var ikke elektrisk kontakt mellom 8. bånd og strengen (6. streng). Dette kan vel tyde på at det er en liten avstand der.

Tipset om å justere trussroden virker fornuftig. Men jeg drøyer det litt før jeg begynner å skru. Etter påske får jeg besøk av en mer elgitarkompetent kamerat, og jeg vil drøfte tipsene jeg har fått her med ham. For øvrig er jeg enig i at litt klirring ikke gjør noe. Som andre her på forumet har gitt uttrykk for gir dette lyden liv og sjel. Men det er klart at når klangen blir helt kvalt, så blir det i meste laget med "buzzing". Bortsett fra buzzingen øverst på halsen er jeg faktisk veldig godt fornøyd med gitaren. Som nybegynner har jeg ikke noe å sammenlikne med, men jeg synes i hvert fall at den har fin lyd og er utrolig lett å spille på. Jeg bor i Oslo. Igjen: Takk for alle gode råd hittil.

post-7964-126937008021_thumb.jpg

post-7964-126937009454_thumb.jpg

post-7964-126937011015_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut på det bildet der tvinninga på 6. streng vises, at tvinninga går oppover på skruen i stedet for under hullet. Dette fører til at vinkelen over nøtta blir for liten, og dermed båndklirr. Er det strengetre på 1. og 2. streng, evt. 3. og 4. også? Strengene skal gå under de også for å få nok vinkel over nøtta. Skift strenger, og sørg for at du setter dem på riktig, så kan det faktisk hende at det er nok.

Edit: På bildet du postet rett før svaret mitt her, ser jo alt riktig ut, men jeg synes likevel at det bildet som viser vinkelen viser at den er for liten på noen strenger?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut på det bildet der tvinninga på 6. streng vises, at tvinninga går oppover på skruen i stedet for under hullet. Dette fører til at vinkelen over nøtta blir for liten, og dermed båndklirr. Er det strengetre på 1. og 2. streng, evt. 3. og 4. også? Strengene skal gå under de også for å få nok vinkel over nøtta. Skift strenger, og sørg for at du setter dem på riktig, så kan det faktisk hende at det er nok.

Edit: På bildet du postet rett før svaret mitt her, ser jo alt riktig ut, men jeg synes likevel at det bildet som viser vinkelen viser at den er for liten på noen strenger?

Alle strengene er tvunnet nedover under hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg fortsatt mener at du må justere gitaren din en gang for alle (dermed også truss-rod) så kan du være obs på at det kan oppstå en buzz lyd på D og G strengen mellom nut (oversadel) og selve stemmeskruen på denne gitaren. Den lyden blir ikke forsterket opp i forsterkeren og er dermed uproblematisk i praksis. Sjekk ved å legge en finger på strengene mellom nut og stemmeskruer, mens du slår ann strengene.

0,3mm er forøvrig ingen fasit for strengeavstand ved truss-rod justering. buen på halsen er et kompromiss og det er ikke galt å ha så mye som 1mm hvis det trengs. Så mye at du kan se glippen er i alle fall veldig vanlig, og at det er en glipp der er nok noe du bør sørge for hvis du skal komme i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slakket trussroden en smule med den medfølgende undbrakonøkkelen, og klirringen ble borte. Det kom til syne en liten glippe mellom 8. bånd og strengen (når jeg trykket ned ved første og siste bånd), akkurat stor nok til at man ser lys imellom. Endringen var så liten at jeg ikke merker noen som helst endring i spilleegenskaper (men jeg er nybegynner, vel å merke). Gitaren måtte naturligvis stemmes litt etterpå.

Tusen takk til alle som har hjulpet til med nyttige og lærerike råd i denne tråden!

Endret av Gitartrollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.