Web Analytics
Jump to content

Hvordan justere strenghøyden

Gitartrollet
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en elgitar av typen Squier vintage modified stratocaster. Denne har tydelig skurrelyd / buzz når jeg slår an strengene på 1. bånd. Problemet gjelder mer eller mindre alle seks strengene, men i størst grad basstrengene (A og E). Det er tydelig at strengene berører 2. bånd når de vibrerer, og dette skjer av og til i så stor grad at klangen dør ut. Fra andre tråder i dette forumet ser jeg at dette er et vanlig problem, som ofte skyldes for lave strenger og / eller tynne strenger (gitaren er utstyrt med originalstrenger, og jeg går ut i fra at disse er tynne).

Spørsmålet mitt er om dette problemet kan justeres bort. Fra diverse kilder ser jeg at strenghøyden kan justeres med de to undbrakoskruene som sitter på hver side av hver streng (som ligger over det som kalles sadelen - hvis ikke jeg tar feil?). Disse undbrakoskruene er imidlertid skrudd helt til ytterpunktet, slik at det ikke er noe mer å gå på. Er det da noen mulighet til å justere strenghøyden? Kan alle seks strengene heves samlet? Jeg har ikke noe erfaring med elgitarer fra før, men har fått veldig "blod på tann" etter denne lille investeringen. Gode råd mottas derfor med takk.

Jeg legger ved et bilde av gitarens "bridge".

post-7964-126919095478_thumb.jpg

Truss-roden kan du glemme inntil videre. Anbefaler deg å shimme halsen en aldri så liten smule.

Bruk et materiale du kan klippe til, gjerne papp. Løsne skruene som fester halsen (slakk strengene først!) lirk litt på halsen, og skyv en bit av ønsket tykkelse inn melom hals og kropp ytterst (der kroppen slutter). Det er som regel ikke så mye som skal til.

Truss-roden kan du glemme inntil videre. Anbefaler deg å shimme halsen en aldri så liten smule.

Bruk et materiale du kan klippe til, gjerne papp. Løsne skruene som fester halsen (slakk strengene først!) lirk litt på halsen, og skyv en bit av ønsket tykkelse inn melom hals og kropp ytterst (der kroppen slutter). Det er som regel ikke så mye som skal til.

Hvordan kan du si det? For alt du vet kan halsen være katastrofalt feil justert og dermed utgjøre et kjempeproblem.

Start med det elementære først - altså start med å justere gitaren på normalt vis før du begynner med hals-shimming. Juster truss-rod. Hev så sadlene til klirringen omtrent forsvinner uansett hvor du spiller på halsen.

Hvis gitaren klirrer med åpne strenger etter at du har justert hals/strengehøyde kan det tenkes at oversadel (nut) er for lav, eller at du har noen bånd som er for høye eller løse. Men båndarbeidet på de gitarene der pleier å være veldig bra - men aldri noen regel uten unntak. Er gitaren ny ville jeg kontaktet butikken og fått de til å se på saken, hvis du ikke får justert deg frem. Slikt dekkes av garanti.

Angående justering av truss-rod m.m. - se denne tråden : og denne:

Angående høydejustering av sadler - de to unbraco skruene er det eneste du kan justere på, men de kan heves mer enn du tror utfra bildet ditt. "pinnene" kan også byttes ut med litt lengre typer om behovet skulle være der. Slakk strengene før du justerer høyden, slik at du unngår skruer/pinner/sadler med slitte gjenger. Justerer du alle omtrent likt, beholder du også bue formen på sadlene seg i mellom, men du kan også bare heve E og A sadlene litt.

juster strenghøyden, intoner, og kjør trussrod-justering til slutt.

Start alltid med truss-rod. Å justere strengehøyde med en hals som ikke er noenlunde rett er bortkastet tid, det samme er intonering.. First things first..

Nå når jeg ser nøye på bildet du postet, ser jeg at du har enda noe å gå på når det gjelder unbraco-skruene. SÅ: drit i shimmingforslaget mitt.

@ Greener: Jeg tolket trådstarters

"Fra diverse kilder ser jeg at strenghøyden kan justeres med de to undbrakoskruene som sitter på hver side av hver streng (som ligger over det som kalles sadelen - hvis ikke jeg tar feil?). Disse undbrakoskruene er imidlertid skrudd helt til ytterpunktet, slik at det ikke er noe mer å gå på."

som en sannhet. Jeg er ikke mer mistroisk enn at jeg ofte tar slike utsagn for god fisk. Men bildet viser altså noe annet.

Edited by Gubbe

Jeg er også gubbe da,med noe erfaring.Gjengs er at strengehøyde justeres ved hjelp av stolen.Aldri halsens krumming. Først justeres halsen slik at når strengene trykkes mot øverste og nederste bånd ,skal avstanden ved 8. band være ca 0,3 mm. Deretter justeres strengehøyden ved hjelp av stolen. Noen gitarer er bedre konstruert slik at du kan spille med lav strengehøyde uten klirr. Hagstrøm er her suverene. Levinsons Blade likeså. Stratocaster er pain in the ass i så måte.Epiphone LP likeså. På den akustiske siden er Ovation et sikkert valg, også Taylor.

Nå når jeg ser nøye på bildet du postet, ser jeg at du har enda noe å gå på når det gjelder unbraco-skruene. SÅ: drit i shimmingforslaget mitt.

@ Greener: Jeg tolket trådstarters

"Fra diverse kilder ser jeg at strenghøyden kan justeres med de to undbrakoskruene som sitter på hver side av hver streng (som ligger over det som kalles sadelen - hvis ikke jeg tar feil?). Disse undbrakoskruene er imidlertid skrudd helt til ytterpunktet, slik at det ikke er noe mer å gå på."

som en sannhet. Jeg er ikke mer mistroisk enn at jeg ofte tar slike utsagn for god fisk. Men bildet viser altså noe annet.

Takk for mange gode råd så langt.

Jeg har nylig kjøpt en elgitar av typen Squier vintage modified stratocaster. Denne har tydelig skurrelyd / buzz når jeg slår an strengene på 1. bånd. Problemet gjelder mer eller mindre alle seks strengene, men i størst grad basstrengene (A og E). Det er tydelig at strengene berører 2. bånd når de vibrerer, og dette skjer av og til i så stor grad at klangen dør ut. Fra andre tråder i dette forumet ser jeg at dette er et vanlig problem, som ofte skyldes for lave strenger og / eller tynne strenger (gitaren er utstyrt med originalstrenger, og jeg går ut i fra at disse er tynne).

Spørsmålet mitt er om dette problemet kan justeres bort. Fra diverse kilder ser jeg at strenghøyden kan justeres med de to undbrakoskruene som sitter på hver side av hver streng (som ligger over det som kalles sadelen - hvis ikke jeg tar feil?). Disse undbrakoskruene er imidlertid skrudd helt til ytterpunktet, slik at det ikke er noe mer å gå på. Er det da noen mulighet til å justere strenghøyden? Kan alle seks strengene heves samlet? Jeg har ikke noe erfaring med elgitarer fra før, men har fått veldig "blod på tann" etter denne lille investeringen. Gode råd mottas derfor med takk.

Jeg legger ved et bilde av gitarens "bridge".

Beklager å måtte si det,men denne gitaren vil du aldri få bra med mindre du setter strengehøyden så høyt at den blir tungspilt. Kjent problem grunnet konstruksjonen.Kommer du over en Hagstrøm Super Swede, så slå til,da er du trygg.